SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Fundamentals of Social Sciences - L0278
Title: Základy společenských věd
Guaranteed by: HTF - Katedra systematické teologie, teologické etiky a teologické filozofie (28-01)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Extent per academic year: 28 [hours]
Capacity: unknown / unlimited (23)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: ThDr. Dalibor Jiří Vik, Ph.D.
Teacher(s): ThDr. Dalibor Jiří Vik, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: ThDr. Dalibor Jiří Vik, Ph.D. (07.02.2024)
Cílem předmětu Základy společenských věd je poskytnout studentům základní orientaci v oblasti společenských věd s ohledem a zaměřením na jejich budoucí profesní uplatnění v oblasti pedagogiky filozofie, etiky, náboženství a společenských věd. U studentů se předpokládá znalost obsahu předmětu v rozsahu středoškolského kompendia, na něž předmět navazuje především ve dvou oblastech: (1) teoretické předpoklady geneze „společenských věd“, kde si studenti osvojují schopnost rozlišit a kvalifikovat různé postoje člověka ke světu, z nichž potom vyrůstají různé přístupy ke skutečnosti ve smyslu předběžného rozhodnutí o její povaze. Sledují se dva hlavní momenty této geneze: zrod filozofie jako vyvstání LOGU z náboženského pojetí skutečnosti (MYTHOS) a konstituce novověké vědy jako specifické aktivity uvnitř praktického životního postoje. Studenti se seznámí s různými způsoby dělení věd podle rozličných kritérií a naučí se chápat specifika věd společenských (resp. „humanitních“). (2) Hlavní náplň předmětu jsou tvoří úvody do jednotlivých oblastí společenskovědních disciplín s důrazem na pedagogicko-didaktickou problematiku. Studenti si vyzkoušejí samostatnou přípravu vyučovací hodiny a její prezentaci. Jsou vedeni k autorefexi i vzájemné reflexi pedagogických výkonů a vnímání pedagogické činnosti jako vlastního osobnostího rozvoje. Dostanou možnost kriticky se seznámit s aktuální nabídkou školních učebnic pro výuku Základů společenských věd a příbuzných předmětů.
Syllabus - Czech
Last update: ThDr. Dalibor Jiří Vik, Ph.D. (07.02.2024)

Problém „základů“. Přirozený a teoretický postoj ke světu. Filozofie a věda. Přírodní, humanitní, společenské vědy, jejich východiska, metody a specifika. Velké nábožensko-filozofické systémy Východu. Abrahamovská náboženství. Antická filozofie. Středověká filozofie. Novověká filozofie a zrod novověké vědy. Velké směry filozofie 20. stol. Psychologie. Sociologie. Politologie a právní věda. Ekonomie.

Aktuální rozpis témat najdete v MS Teams, kód k přihlášení do třídy je: 0de9v7e

Course completion requirements - Czech
Last update: ThDr. Dalibor Jiří Vik, Ph.D. (07.02.2024)

Podmínky zakončení předmětu jsou (1) prezentace jedné vyučovací hodiny, (2) aktivní účast v diskusích, (3) znalost povinné literatury a odprezentované látky.

Prezentace vyučovací hodiny:
(1)
Student si po dohodě s vyučujícím vybere jedno z témat, zapíše se na příslušný termín prostřednictvím MS Teams a prostuduje k tématu příslušnou literaturu (školní učebnici plus alespoň jednu položku z další literatury). Seznam témat a literatury viz níže v sekci Literatura.
(2) Na základě tématu připraví ukázkovou "vyučovací hodinu" pro žáky SŠ v délce 45 minut. Prezentace by měla být poutavá, srozumitelná, logicky strukturovaná. Student by v ní měl uplatnit své pedagogické poznatky, udržovat kontakt s posluchači, vtáhnout je do výkladu. V minulosti se dobře osvědčilo např. zařazení her, kvízů, skupinových projektů, společných minidiskusí a zamyšlení. Je ale možno postupovat i klasickou frontální metodou, pokud si student věří, že hodinu tímto způsobem "utáhne". Samotný obsah hodiny je na uvážení prezentujícího: lze zvolit přístup typu "přehled", lépe se ale osvědčilo "uvedení do problematiky" bez ambice podat téma vyčerpávajícím způsobem, ale spíš upoutat k tématu pozornost. Výklad lze doprovodit powerpointovou prezentací, není to ale podmínkou. Nezbytné je dodržet zadaný rozsah 45 min. (ne více, ne méně - doporučuje se proto si hodinu vyzkoušet nejprve "nanečisto" s hodinkami).
(3) Po skončení "vyučovací hodiny" bude následovat moderovaná diskuse, k níž si student připraví (1) několi tezí k použité metodice (autoreflexe, jak se na téma připravoval, co považoval za podstatné, co a proč se rozhodl zařadit či vyřadit, jakým způsobem postupoval a proč, možno zařadit též určité tipy, nápady či doporučení pro kolegy, (2) kritické zhodnocení použité literatury, její výhody a limity.

Aktivní účast v diskusích:
Studenti-posluchači se konstruktivně podílejí na diskusích vlastními reflexemi nad prezentovanými tématy, učí se diskutovat slušně a ohleduplně, ale zároveň kriticky.

Znalost povinné literatury a odpřednášené látky:
Znalost základních filozofických proudů, osobností, děl a konceptů, z nichž vyrůstá současné pochopení společenskovědních disciplín v rozsahu kompendia: ADAMOVÁ, L., DUDÁK, V., VENTURA, V. Základy filosofie, etiky základy společenských věd : pro střední školy. Fortuna, 2001, s. 11-124. Znalost bude ověřena prostřednictvím závěrečného testu v online prostředí (MS Teams), pro zakončení předmětu je třeba dosáhnout úspěšnosti alespoň 80%.

Literature - Czech
Last update: ThDr. Dalibor Jiří Vik, Ph.D. (08.02.2024)

Okruhy a literatura:


- Nábožensko-filozofické systémy starověkého Východu
Učebnice:
ADAMOVÁ, L., DUDÁK, V., VENTURA, V. Základy filosofie, etiky : základy společenských věd : pro střední školy. Fortuna, 2001, s. 40-48.
Doplňující: STORIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2007. s. 26-91. Možno doplnit o ukázky klasických děl Východu (Bhagavadgíta, Tao te ťing, I ťing apod.).

- Abrahamovská náboženství
Učebnice:
SCHÖN, Jaromír. Občanský a společenskovědní základ: náboženství. Computer media, 2022, s. 33-78.
Doplňující: Úvod do studia judaismu (ONLINE: https://khv.zcu.cz/export/sites/ffkhv/ihistud/ls2011/JUD/SKRIPTA_JUD.pdf)
FILIPI, Pavel. Křesťanstvo : historie, statistika, charakteristika křesťanských církví. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1998.
PAWLOWSKY, Peter. Křesťanství v proměnách dvou tisíciletí. Praha: Vyšehrad, 1995.
KROPÁČEK, Luboš. Duchovní cesty Islámu. Praha: Vyšehrad, 2003.

- Antická filozofie
Učebnice:
ADAMOVÁ, L., DUDÁK, V., VENTURA, V. Základy filosofie, etiky : základy společenských věd : pro střední školy. Fortuna, 2001, s. 48-64.
Doplňující: STORIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2007. s. 92-159.
HÖFFDING, Harald, KRÁL, Josef. Přehledné dějiny filosofie. Praha : František Strnad, 1941. s. 9-64.
KRATOCHVÍL, Zdeněk. Mýtus, filozofe, věda I a II. Praha: Hrnčířství a nakladatelství Michal Jůza a Eva Jůzová, 1994. s. 9-119.

- Středověká filozofie
Učebnice:
ADAMOVÁ, L., DUDÁK, V., VENTURA, V. Základy filosofie, etiky : základy společenských věd : pro střední školy. Fortuna, 2001, s. 64-73.
Doplňující: STORIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2007. s. 160-209.
HÖFFDING, Harald, KRÁL, Josef. Přehledné dějiny filosofie. Praha : František Strnad, 1941. s. 65-90.
KRATOCHVÍL, Zdeněk. Mýtus, filozofe, věda I a II. Praha: Hrnčířství a nakladatelství Michal Jůza a Eva Jůzová, 1994. s. 120-234.

- Filozofie doby renesance a raného novověku
Učebnice: ADAMOVÁ, L., DUDÁK, V., VENTURA, V. Základy filosofie, etiky : základy společenských věd : pro střední školy. Fortuna, 2001, s. 73-84.
Doplňující: STORIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2007. s. 214-261.
HÖFFDING, Harald, KRÁL, Josef. Přehledné dějiny filosofie. Praha : František Strnad, 1941. s. 91-134.
KRATOCHVÍL, Zdeněk. Mýtus, filozofe, věda I a II. Praha: Hrnčířství a nakladatelství Michal Jůza a Eva Jůzová, 1994. s. 234-271.

- Filozofie doby osvícenství, Immanuel Kant a německý idealismus
Učebnice: ADAMOVÁ, L., DUDÁK, V., VENTURA, V. Základy filosofie, etiky : základy společenských věd : pro střední školy. Fortuna, 2001, s. 84-92.
Doplňující: STORIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2007. s. 262-353.
HÖFFDING, Harald, KRÁL, Josef. Přehledné dějiny filosofie. Praha : František Strnad, 1941. s. 135-173.
PETŘÍČEK, Miroslav. Úvod do (současné) filosofie. Praha: Herrmann a synové, 1997. s. 7-19.

- Hlavní filozofické směry 2. pol. 19. století
Učebnice: ADAMOVÁ, L., DUDÁK, V., VENTURA, V. Základy filosofie, etiky : základy společenských věd : pro střední školy. Fortuna, 2001, s. 92-96.
Doplňující: STORIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2007. s. 356-417.
HÖFFDING, Harald, KRÁL, Josef. Přehledné dějiny filosofie. Praha : František Strnad, 1941. s. 173-191.

- Hlavní filozofické směry 20. století
Učebnice: ADAMOVÁ, L., DUDÁK, V., VENTURA, V. Základy filosofie, etiky : základy společenských věd : pro střední školy. Fortuna, 2001, s. 97-116.
Doplňující: STORIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2007. s. 418-477.
HÖFFDING, Harald, KRÁL, Josef. Přehledné dějiny filosofie. Praha : František Strnad, 1941. s. 212-222.
PETŘÍČEK, Miroslav. Úvod do (současné) filosofie. Praha: Herrmann a synové, 1997. s. 20-177.

- Sociologie
Učebnice: GILLERNOVÁ, I., BURIÁNEK, J. Základy psychologie, sociologie: základy společenských věd : pro střední školy. Fortuna, 2006, s. 68-148.
Doplňující:PETRUSEK, Miloslav. Sociologické školy, směry, paradigmata. Praha: Slon, 1994.
GIDDENS, Anthony. Sociologie. Praha: Argo, 1999.

- Ekonomie
Učebnice: EICHLER, B., RYSKA, R., SVOBODA, V. Základy státoprávní teorie, ekonomie a ekonomiky, neformální logiky: základy společenských věd : pro střední školy. Fortuna, 2010, s. 61-115.
Doplňující: JUREČKA, Václav. Úvod do ekonomie. Ostrava: VŠB, 2011.
HOLMAN, Robert. Dějiny ekonomického myšlení. Praha: C.H.Beck, 2005.
HOLMAN, Robert. Základy ekonomie pro studenty vyšších odborných škol a neekonomických fakult VŠ. Praha: C. H. Beck, 2008.

Místo sociologie a ekonomie lze případně zvolit také:

- Psychologie
Učebnice: GILLERNOVÁ, I., BURIÁNEK, J. Základy psychologie, sociologie: základy společenských věd : pro střední školy. Fortuna, 2006, s. 17-67.
Doplňující:NAKONEČNÝ, Milan. Základy psychologie. Praha: Academia, 2002.
KERN, Hans. Přehled psychologie. Praha: Portál, 1999.
HELUS, Zdeněk. Úvod do psychologie. Praha: Grada, 2011.
NAKONEČNÝ, Milan. Úvod do psychologie. Praha: Academia, 2003.

- Politologie a právní věda
Učebnice: EICHLER, B., RYSKA, R., SVOBODA, V. Základy státoprávní teorie, ekonomie a ekonomiky, neformální logiky: základy společenských věd : pro střední školy. Fortuna, 2010, s. 11-60.
Doplňující: DAVID, Roman. Politologie. Základy společenských věd. Olomouc: Olomouc, 2003.
SRB, Vladimír. Stručný průvodce politickou vědou aneb Klíč k politické teorii. Kolín: Nevźávislé centrum pro studium politiky, 2006.
BERG-SCHLOSSER, Dirk, STAMMEN, Theo. Úvod do politické vědy. ISE: Praha, 2000.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html