SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Comparative Education II - L0267
Title: Srovnávací pedagogika II.
Guaranteed by: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 28 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Level:  
Additional information: http://Předmět bude vyučován on-line pomocí systému MS Teams. Rovněž závěrečná atestace bude realizována distančně.
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Miroslava Váňová, CSc.
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Miroslava Váňová, CSc. (26.09.2020)
Předmět navazuje na kurz Srovnávací pedagogiky I. v bakalářském studiu a jeho cíle jsou tedy identické. Svým referátem a závěrečnou zkouškou studenti prokáží, že rozumějí předmětu a metodám srovnávací pedagogiky a že umějí kriticky posuzovat náš školský systém na základě znalostí vývojových trendů ve světě. V kurzu SP I získali studenti vhled do teoretických otázek této pedagogické disciplíny a na příkladech vybraných školských systémů vyspělých zemí měli možnost poznat základní trendy ve školství ve světě. K prohloubení pochopení současných trendů pak slouží i první téma SP II. Tento kurz je však především zaměřen na vybrané aktuální otázky z tohoto oboru, hlavně z oblasti internacionální pedagogiky. Pro vstup do tohoto kurzu je třeba absolvovat kurz Srovnávací pedagogiky I.
Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Miroslava Váňová, CSc. (27.09.2020)

Historicko-srovnávací analýza jednotlivých školských stupňů. (Hlavní mezníky vývoje jednotlivých školských stupňů, jejich charakteristika z hlediska významu pro další vývoj. Současný stav a aktuální trendy ve světě. Hlavní mezníky v přípravě učitelů u nás, aktuální trendy ve světě. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve vybraných vyspělých zemích. Alternativy ve vzdělávání. (Alternativní školy, jejich ideová východiska a uplatnění ve vyspělých zemích. Domácí vzdělávání v USA, v Evropě a u nás.) Internacionální pedagogika, aplikovaná oblast srovnávací pedagogiky (Evropská dimenze ve vzdělávání. Boloňský proces - vývoj v Evropě a v ČR. Multikulturní/interkulturní výchova a její realizace ve vybraných vyspělých zemích. (Přidružené školy UNESCO, mezinárodní školy). Vzdělávání cizinců a menšin u nás a v cizině. Výuka cizích jazyků v Evropě (Společný evropský referenční rámec, Evropské jazykové portfolio). Vliv mezinárodních institucí, hlavně OECD a UNESCO, na školství rozvinutých zemí.)

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Miroslava Váňová, CSc. (26.09.2020)

Plnění průběžných úkolů. Referát (seminární práce) v rozsahu cca 10 stran (cca 20-25 minut). Rozsah znalostí: povinná literatura, dle témat přednášek. Úspěšné vypracování testu.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Miroslava Váňová, CSc. (26.09.2020)

Povinná literatura, dle témat přednášek.

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Miroslava Váňová, CSc. (27.09.2020)
Povinná:
Národní program vzdělávání v České republice. Praha: MŠMT, 2001.

VÁŇOVÁ, M. Srovnávací pedagogika. Praha: UJAK, 2009. ISBN 978-80-86723-68-6.

PRŮCHA, J. Srovnávací pedagogika. Praha: Portál, 2006, ISBN 80-7367-155-7.

Doporučená:
BAZALOVÁ, B. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zemích Evropské únie a v dalších vybraných zemích: vývoj a proměny v globálním kontextu. 1. Vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006.

EACEA P9 EURIDICE. Integrace dětí přistěhovalců do škol v Evropě. Praha: UIV, 2009.

EURYDICE REPORT. Key Data on Teaching Languages at School in Europe - 2017 Edition. European Commission, 2017. ISBN 978-92-9492-503-9

PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Praha: ISV, 2001, ISBN 80-858666-72-2.

RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: M. Zeman, 1994, ISBN 80-900035-8-3.

SINGULE,F. Pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN, 1992. ISBN 80-04-26160-4

VESELÁ, Z. Vývoj české školy a učitelského vzdělávání. Praha, 1992. ISBN 80-210-0458-4.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html