SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Ethics - L0258
Title: Etika
Guaranteed by: HTF - Katedra systematické teologie, teologické etiky a teologické filozofie (28-01)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2019
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Number of self-study hours: 12 [hours/semester]
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 28 [hours]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: ThDr. Dalibor Jiří Vik, Ph.D.
Teacher(s): ThDr. Dalibor Jiří Vik, Ph.D.
Is interchangeable with: LSYS13
Annotation - Czech
Last update: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)
V předmětu se studenti seznamují s etikou jakožto reflexí o hodnotách, cílech a způsobech uskutečnění odpovědného jednání, jak se vyvíjela v řecké a židovsko-křesťanské tradici. Učí se porozumět zejména kontextům, z nichž toto přemýšlení vychází a z nichž lze teprve nahlížet etické otázky jako významuplné. Pozornost je věnována mýtickému či archaickému obrazu světa, z nějž se na jedné straně rodí logos, jehož plodem je řecká filosofie, na druhé straně zjevení, které ústí v dědictví biblické. Studenti se naučí, jaké typy etiky z obou tradic vyrůstají, jakým způsobem se vzájemně ovlivňují, snoubí či odpuzují. Historické koncepce etiky sledujeme vždy proto, abychom se něco dozvěděli o nás samých, studenti jsou proto vedeni k aktualizacím a promýšlení, jak tyto proudy utvářely a utvářejí evropské etické myšlení v dějinách i v současnosti. Podle akademických a zájmových profilů zapsaných studentů může být věnována pozornost také etice z hlediska profesního, zejména pak ve smyslu učitelské, sociální či duchovenské služby. Na předmět “Etika” volně navazuje “Seminář z etiky”.
Syllabus - Czech
Last update: ThDr. Dalibor Jiří Vik, Ph.D. (01.09.2023)

Co je etika. Co dělá naše jednání dobrým? Antropologie a etika. Člověk mýtu. Antická a biblická “metafyzika”. Stvořitelské a antropologické biblické příběhy. Desatero. Řecký zázrak a zrod polis. Sókratovské tázání. Platónské podobenství o duši. Péče o duši jako politický koncept. Etické koncepce doby helénismu. Studenti jsou přizváni k aktivnímu spoluvytváření obsahu předmětu formou ústních prezentací na literaturu a diskuse k těmto prezentacím. Seznam témat může být dle aktuální potřeby obměňován. Student může vyučujícího požádat o volbu vlastního tématu (souvisejícího např. s tématem jeho závěrečné práce), pokud se shoduje se zaměřením předmětu.

Course completion requirements - Czech
Last update: ThDr. Dalibor Jiří Vik, Ph.D. (01.09.2023)

Podmínkou zakoneční předmětu je odprezentování jednoho tématu na základě povinné literatury během přednášek v dohodnutém termínu. Termíny a podrobnosti k jednotlivým prezentacím budou stanoveny po dohodě s vyučujícím a prostřednictvím MS Teams.

Postup při přípravě prezentace:
Student si zvolí jedno téma či osobnost, k nimž si vybere knihu (knihy) ze seznamu povinné literatury níže, tu prostuduje a připraví z ní prezentaci pro své kolegy v rozsahu cca 60 minut. Prezentace má seznámit posluchače s hlavními pojmy a myšlenkovými koncepcemi s důrazem na etické problémy. Hodnotí se věcnost, sdělnost, samostatná orientace v dané problematice a schopnost reagovat na otázky v následné diskusi. Předpokládá se, že student použije při přípravě prezentace alespoň jednu vhodnou položku z doporučené literatury pro získání základní orientace a správné kontextualizace vybraného tématu. Prezentací se míní primárně frontální výklad, který je možné doprovodit obrazovým materiálem či prezentací v PowerPointu (nepovinné).

Písemnou formou student odevzdá a přinese v den své prezentace (v rozsahu max. 2 strany A4):
- hlavní teze své prezentace (5 tezí)
- seznam hlavních pojmů, s nimiž autor zpracovávané knihy nejčastěji operuje a jejich vysvětlení (např. “kategorický imperativ”)
- pět "testových" otázek, na nichž si prezentující ověří, že posluchači výkladu porozuměli (např. “Jak zní Kantův kategorický imperativ?”)
- pět "otevřených" otázek k následné diskusi (např. “Jaké jsou limity Kantova kategorického imperativu?”)

Poznámka pro kombinované studium:
Podmínky pro kombinované studium jsou totožnés podmínkami pro studium prezenční. Termíny a podrobnosti k jednotlivým prezentacím budou stanoveny po dohodě s vyučujícím na první hodině pro kombinované studium a zadány prostřednictvím MS Teams.

Přihlášení do MS Teams:
Termíny prezentací budou stanoveny prostředntcvím MS Teams. Kódy pro přihlášení: f0nm80p pro prezenční studium; xzwooex pro kombinované studium.

Literature - Czech
Last update: ThDr. Dalibor Jiří Vik, Ph.D. (01.09.2023)

Literatura k prezentacím:
Mircea ELIADE. Mýtus o věčném návratu. Praha: OIKOYMENH, 2019.
Jean-Pierre VERNANT. Počátky řeckého myšlení. Praha: OIKOYMENH, 2012.
Claude TRESMONTANT. Bible a antická tradice : esej o hebrejském myšlení. Praha: Vyšehrad, 1999.
KIRK-RAVEN-SCHOFIELD. Předsokratovští filosofové. Praha: OIKOYMENH, 2004: Předchůdci filozofie a milétská škola, s. 11-210.
KIRK-RAVEN-SCHOFIELD. Předsokratovští filosofové. Praha: OIKOYMENH, 2004: Pythagoras a pythagorejci, s. 278-311 (+ materiály a zlomky z fysis.cz)
Jan PATOČKA. Sokrates. Přednášky z antické filosofie. Praha: SPN, 1991.
Jan PATOČKA. Aristotelés, jeho předchůdci a dědicové. Praha: OIKOYMENH, 2018.
PLATÓN. Faidros. Praha: OIKOYMENH, 2014.
PLATÓN. Ústava. Praha: OIKOYMENH, 2019.
PLATÓN. Timaios. Praha: OIKOYMENH, 2003.
Anthony Artur LONG. Hellénistická filosofie. OIKOYMENH: Praha, 2004: Stoicismus.
John Michael RIST. Stoická filosofie. Praha: OIKOYMENH, 1998.
André-Jean FESTUGIÉRE. Epikúros a jeho bohové. Praha: OIKOYMENH, 1996.
EPIKTÉTOS. Rukojeť / rozpravy. Svoboda, 1972.
Jiří BENEŠ - Petr VAĎURA. Pradějiny. Praha: Kalich, 2010.
Jiří BENEŠ. Desítka: Desatero aneb deset slov o Bohu a člověku. Praha: Návrat domů, 2008.
Zdeněk TRTÍK. Výklad Desatera. Blahoslav, 1950.
Jan HELLER. Desatero: Úvod a výklad. In Zákon a proroci. Studie a texty Komenského evangelické bohoslovecké fakulty (7). Praha, 1984. ss. 1 - 70.
DIDACHÉ. Učení Pána, hlásaného národům dvanácti apoštoly. In Spisy apoštolských otců. Praha: Ústřední církevní nakladatelství, 1971.
ŘEHOŘ Z NYSSY. Otče náš. Praha: OIKOYMENH, 2019.
KLEMENT ALEXANDRIJSKÝ. Vychovatel. Praha: OIKOYMENH, 2019.
TERTULLIANUS. Mučedníkům. Praha: OIKOYMENH, 2019.

Doporučená literatura:
Eric FUCHS. Co dělá naše jednání dobrým? Mlýn, 2003.
Bible. Český ekumenický překlad včetně deuterokanonických knih. Česká biblická společnost, 2001.
BLAŽKOVÁ, Miloslava. Dějiny etických teorií I. (od antiky do konce 18. století). Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004.
Ladislav BENYOVSZKY a kolektiv. Filosofická propedeutika I. Praha: Sofis, 1999.
Ladislav BENYOVSZKY a kolektiv. Filosofická propedeutika II. Praha: Sofis, Pastelka, 2001.
Hans Joachim STÖRIG. Malé dějiny filosofie. Praha: Karmelitánské nakladatelství, 2000.
Harald HÖFFDING, Josef KRÁL. Přehledné dějiny filosofie. Praha: František Strnad, 1941.
Miroslav PETŘÍČEK. Úvod do (současné) filosofie. Praha: Herrmann a synové, 1997.
Arno ANZENBACHER. Úvod do etiky. Praha: Zvon, 1994.
Helmut WEBER. Všeobecná morální teologie. Zvon, Vyšehrad, 1998.
Papežská biblická komise. Bible a morálka : Biblické kořeny křesťanského jednání. Karmelitánské nakladatelství, 2010.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html