|
|
|
||
Last update: ThDr. Kateřina Patová (02.02.2018)
|
|
||
Last update: ThDr. Kateřina Patová (14.03.2018)
Výchova a vzdělávání ve starověku. Spartská a aténská výchova. (Řečtí filozofové o výchově. Situace v době helénismu. Výchova ve starém Římě.) Výchova a vzdělávání ve středověku: Vznik církevních škol. (Rytířská výchova. Vliv scholastiky na středověkou vzdělanost. Středověké univerzity. Vliv reformace na výchovu a vzdělávání u nás. Náboženští reformátoři (Konrád Waldhauser, Jan Milíč z Kroměříže, Jan Hus), Výchova v období husitství.) Pedagogický systém J. A. Komenského. (Výchova jako součást nápravy světa. Vztah pedagogických a pansofistických idejí.) Pedagogické ideje v Evropě od 17. do 1. poloviny 19. století. (Pojetí výchovy gentlemana - J. Locke. Pojetí přirozené výchovy - J. J. Rousseau; Encyklopedisté. J. J. Pestalozzi.) Pedagogický systém J. F. Herbarta. Vývoj školství v českých zemích od konce 18. století do r. 1989. (Tereziánská reforma. Školský zákon z roku 1869. Nástin organizace gymnázií a reálek. Školský systém na začátku 20. století. Školství v Československu (1918-1939, 1948-1989). Vývoj učitelského vzdělávání u nás od konce 18. století do současnosti: Pojetí, obsah, instituce, reformní snahy. Reformní pedagogika ve světě a u nás: Příčiny vzniku, pedocentrismus, naturalismus, individualizace, koncepce pracovní školy. |
|
||
Last update: ThDr. Kateřina Patová (18.05.2020)
Zápočet bude udělován na základě aktivní práce v průběhu celého semestru. (V době nouzového stavu zpracovávají studenti kontrolní otázky k probíraným tématům.) Studenti, kteří se této práce nezúčastňují, nebo jen v malé míře, vypracují referát na zadané téma.
Docházka nejméně 80 %. Vypracování a přednesení referátu v délce 15-20 min. Rozsah znalostí: povinná literatura dle témat přednášek. Úspěšné absolvování zkouškového testu. |
|
||
Last update: ThDr. Kateřina Patová (18.05.2020)
Studenti, kteří budou chtít skládat zkoušku, zašlou garantce předmětu své telefonní číslo. Budou jim nabídnuty tři termíny. Zvolený termín pak mailem zašlou garantce, která jim sdělí příslušnou hodinu. V daném termínu je zavolá a nadiktuje čtyři otázky. Tyto otázky pak ještě budou zaslány mailem. Od skončení telefonického hovoru budou mít studenti 45 minut na vypracování testu a na jeho odeslání garantce. Aby se snížila možnost vzájemné domluvy mezi studenty, bude použito několika baterií testů. Studenti, kteří by neměli ve svém dosahu internet, mohou zkoušku skládat po telefonu. |
|
||
Last update: ThDr. Kateřina Patová (02.02.2018)
ŠTVERÁK, V. Dějiny pedagogiky I. Praha: SPN, 1991. ISBN 80-7066-351-0. ŠTVERÁK, V. Dějiny pedagogiky II. Praha: UK, 1991. ISBN 80-7066-467-3. Doporučená:KASPER, T. a D. KASPROVÁ. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4. SINGULE,F. Pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN, 1992. ISBN 80-04-26160-4 VÁŇOVÁ, R. Studijní texty k dějinám pedagogiky. Praha: SPN, 1984. VESELÁ, Z. Vývoj české školy a učitelského vzdělávání. Praha, 1992. 80-210-0458-4. |