SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
History of Pedagogy - L0240
Title: Dějiny pedagogiky
Guaranteed by: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 28 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Miroslava Váňová, CSc.
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: ThDr. Kateřina Patová (02.02.2018)
Cílem předmětu je seznámit studenty s vývojem pedagogického myšlení a školy, a to v širším společenském a kulturním kontextu. Po úspěšném absolvování tohoto kurzu budou studenti schopni prokázat, že porozuměli vývoji pedagogických idejí a školy v kontextu historického vývoje společnosti a kultury v širším slova smyslu a že pochopili význam této disciplíny pro učitelskou praxi a pro realizaci evropské dimenze ve vzdělávání.
Syllabus - Czech
Last update: ThDr. Kateřina Patová (14.03.2018)

Výchova a vzdělávání ve starověku. Spartská a aténská výchova. (Řečtí filozofové o výchově. Situace v době helénismu. Výchova ve starém Římě.) Výchova a vzdělávání ve středověku: Vznik církevních škol. (Rytířská výchova. Vliv scholastiky na středověkou vzdělanost. Středověké univerzity. Vliv reformace na výchovu a vzdělávání u nás. Náboženští reformátoři (Konrád Waldhauser, Jan Milíč z Kroměříže, Jan Hus), Výchova v období husitství.) Pedagogický systém J. A. Komenského. (Výchova jako součást nápravy světa. Vztah pedagogických a pansofistických idejí.) Pedagogické ideje v Evropě od 17. do 1. poloviny 19. století. (Pojetí výchovy gentlemana - J. Locke. Pojetí přirozené výchovy - J. J. Rousseau; Encyklopedisté. J. J. Pestalozzi.) Pedagogický systém J. F. Herbarta. Vývoj školství v českých zemích od konce 18. století do r. 1989. (Tereziánská reforma. Školský zákon z roku 1869. Nástin organizace gymnázií a reálek. Školský systém na začátku 20. století. Školství v Československu (1918-1939, 1948-1989). Vývoj učitelského vzdělávání u nás od konce 18. století do současnosti: Pojetí, obsah, instituce, reformní snahy. Reformní pedagogika ve světě a u nás: Příčiny vzniku, pedocentrismus, naturalismus, individualizace, koncepce pracovní školy.

Course completion requirements - Czech
Last update: ThDr. Kateřina Patová (18.05.2020)
Změna podmínky splnění předmětů:
Zápočet bude udělován na základě aktivní práce v průběhu celého semestru. (V době nouzového stavu zpracovávají studenti kontrolní otázky k probíraným tématům.) Studenti, kteří se této práce nezúčastňují, nebo jen v malé míře, vypracují referát na zadané téma.

Docházka nejméně 80 %. Vypracování a přednesení referátu v délce 15-20 min. Rozsah znalostí: povinná literatura dle témat přednášek. Úspěšné absolvování zkouškového testu.

Requirements to the exam - Czech
Last update: ThDr. Kateřina Patová (18.05.2020)
Způsob distanční kontroly studia:
Studenti, kteří budou chtít skládat zkoušku, zašlou garantce předmětu své telefonní číslo. Budou jim nabídnuty tři termíny. Zvolený termín pak mailem zašlou garantce, která jim sdělí příslušnou hodinu. V daném termínu je zavolá a nadiktuje čtyři otázky. Tyto otázky pak ještě budou zaslány mailem. Od skončení telefonického hovoru budou mít studenti 45 minut na vypracování testu a na jeho odeslání garantce. Aby se snížila možnost vzájemné domluvy mezi studenty, bude použito několika baterií testů. Studenti, kteří by neměli ve svém dosahu internet, mohou zkoušku skládat po telefonu.

Literature - Czech
Last update: ThDr. Kateřina Patová (02.02.2018)
Povinná:
ŠTVERÁK, V. Dějiny pedagogiky I. Praha: SPN, 1991. ISBN 80-7066-351-0.

ŠTVERÁK, V. Dějiny pedagogiky II. Praha: UK, 1991. ISBN 80-7066-467-3.

Doporučená:
KASPER, T. a D. KASPROVÁ. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4.

SINGULE,F. Pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN, 1992. ISBN 80-04-26160-4

VÁŇOVÁ, R. Studijní texty k dějinám pedagogiky. Praha: SPN, 1984.

VESELÁ, Z. Vývoj české školy a učitelského vzdělávání. Praha, 1992. 80-210-0458-4.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html