SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to Pedagogy - L0239
Title: Úvod do pedagogiky
Guaranteed by: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/2, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 42 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Level:  
Is provided by: L0633
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D.
Is pre-requisite for: L0332, L0333, L0241
Annotation - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (30.09.2021)
Cíl předmětu: Student popisuje výchovně a vzdělávací praxi s teoretickým nadhledem: Student rozumí výchově a vzdělávání jako záměrné a cílevědomé aktivitě. Student si vyzkouší reflektovat své zkušenosti v roli žáka a studenta s porozuměním základním pedagogickým pojmům. Student umí rozlišit mezi přeceňováním a podceňováním moci výchovy. Student vysvětlí pojetí vyučování na konkrétním příkladu z historie. Student s porozuměním promýšlí otázky současného vyučování. Student reflektuje vzhledem ke svým zkušenostem učitelskou profesi: Student na konkrétních příkladech umí popsat smysl a cíl učitelské profese v současnosti vzhledem k respektu k osobnosti dítěte. Student si vyzkouší v modelové situaci rozličné dovednosti, které učitel využívá a vysvětlí jejich smysl. Student si vyzkouší sebereflexi vzhledem k potenciálnímu rozvoji svých pedagogických dovedností a popíše své sebepojetí v roli učitele. Student vysvětlí několik strategií, které pomáhají psychohygieně učitele. Student umí rozlišit konstruktivní a transmisivní přístup ke vzdělávání. Student umí na konkrétních příkladech vysvětlit základní principy některých současných přístupů ke vzdělávání. Student reflektuje modelové interakce ve třídě: Student si vyzkouší na konkrétním příkladu interakce mezi učitelem a žákem popsat, jak se projevuje autorita učitele a jak souvisí s kázní. Student si vyzkouší na konkrétním příkladu interakce mezi učitelem a asistentem popsat, jaká doporučení jsou pro jejich spolupráci vhodná vzhledem k různým skupinám žáků. Student popíše přednosti a úskalí inkluze. Student si vyzkouší na konkrétním příkladu popsat projevy sociálního klimatu ve třídě a ve škole. Student vysvětlí, jak se třída projevuje jako vrstevnická skupina.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (30.09.2021)

Pedagogika jako věda, výchova a vzdělávání:

Vyučování a jeho základní kategorie: cíl, obsah, organizační formy, metody, žák, učitel, hodnocení, motivace, evaluace, reflexe.

Historické pojetí vyučování: J. F. Herbart, J. A. Komenský, J. Dewey, pedocentrismus.

Činitelé působící na formování člověka: Výchovný optimismus a výchovný pesimismus.

Současné a perspektivní otázky vyučování: Strategie 2030+, Delorsovy pilíře, inkluze.

Učitel:

Smysl a cíle učitelské profese v současnosti. Učitelství jako respekt k osobnosti dítěte. Rozvoj osobnostních, sociálních a didaktických dovedností učitele. Dovednosti učitele ke spolupráci se žáky, rodiči, kolegy, vedením školy.

Učitel a jeho sebereflexe, práce s rozvojovými cíli, silnými a slabými stránkami. Sebepojetí učitele. Psychohygiena učitelského povolání, syndrom vyhoření.

Přístupy ke vzdělávání:

Konstruktivní a transmisivní přístup ke vzdělávání.

Aktuální přístupy k vyučování: činnostní a zkušenostní učení, problémové učení, svoboda ve vyučování, kooperativní a badatelská výuka, Hejného metoda, kritické myšlení, sebereflexe a sebepojetí žáka apod.

Interakce ve třídě:

Interakce mezi učitelem a žáky ve vyučování. Autorita učitele a problematika kázně. Řešení konfliktů.

Školní třída jako vrstevnická skupina, sociální klima třídy a školy.

Spolupráce učitele a asistenta. Specifika práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami ve výuce. Přednosti a úskalí inkluze. Práce učitele s nadanými žáky.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. (22.09.2023)

Aktivní účast během výuky, znalost obsahu přednášek, přečtení minimálně 3 titulů ze seznamu literatury a  úspěšné absolvování testu.
Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. (22.09.2023)

Aktivní účast během výuky, znalost obsahu přednášek, přečtení minimálně 3 titulů ze seznamu literatury a  úspěšné absolvování zápočtového testu.

K ústní zkoušce si doneste vytištěný seznam literatury o min. 3 titulech (min. 2 tituly musí být vybrány z níže uvedeného seznamu literatury).

POZOR:

Ke zkoušce se můžete dostavit pouze po úspěšném absolvování zápočtového testu, který si budete moct napsat v posledních 2 přednáškách - termíny budou upřesněny.

Bez donesení vytištěného seznamu literatury není možné absolvovat ústní zkoušku.

Literature - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (30.09.2021)

Povinná:

Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2012, s. 79-94, 95 – 122, 141-158, 13-30. ISBN 978-80-262-0052-9.

Kalhoust, Z., Obst. O.: Školní didaktika. Praha: Portál, 2009, s. 386-402, 92-118. ISBN 978-80-7367-571-4.

Dvořáková, M, Kolář, Z., Tvrzová, I., Váňová, R.: Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015, s. 13-38, 115-124. ISBN 978-80-247-5039-2.

Doporučená:

Vališová, A., Kasíková, H.: Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011, s. 185-187, 445-453, 15-26, 225-240 a 143-151. ISBN 978-80-247-3357-9.

Šeďová, K., Švaříček, R., Šalamounová, Z.: Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012, s. 261-270. ISBN 978-80-262-0085-7.

Cangelosi, J. S.: Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994, s. 93-109. ISBN 80-7178-083-9.

Skalková, J.: Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007, s. 133. ISBN 978-80-247-1821-7.

Petty, G.: Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013, s. 107-110 a 362-375. ISBN 80-7178-681-0.

Pasch, M.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998, s. 398-397 a 404-406. ISBN 80-7367-054-2

Belz, M., Siegrist M.: Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2015 s. 27-34. ISBN 80-7178-479-6.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html