SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Adult and Old Age Psychology - L0102
Title: Psychologie dospělého věku a stáří
Guaranteed by: HTF - Katedra psychosociálních věd a etiky (28-07)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2023 to 2023
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Extent per academic year: 28 [hours]
Capacity: unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Eva Jarolímová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Eva Jarolímová, Ph.D.
Is interchangeable with: LPSY15B
Annotation - Czech
Last update: ThDr. Marketa Langer, Ph.D. (10.12.2022)
Předmět psychologie dospělého věku a stáří se zaměřuje na změny v tělesném, kognitivním, emocionálním a sociálním vývoji v období rané dospělosti, mladé dospělosti, střední dospělosti, starší dospělosti, raném a pravém stáří. Zabývá se profesními, partnerskými a dalšími sociálními rolemi a jejich změnami ve vývoji, i z hlediska genderového. Popisuje jednotlivé existencionální krize, změny v psychice člověka vlivem stárnutí a vyrovnávání se se změnami způsobu života v jeho posledních fázích. Student po absolvování předmětu disponuje znalostmi o psychologii dospělého věku a stáří, specifických potřebách člověka, možnostech ohrožení sociální integrity v jednotlivých vývojových obdobích. Disponuje dovednostmi na úrovni základního předpokladu rozpoznávat a rozumět projevům člověka v různých situacích života, chápat psychiku člověka v ohrožení nebo člověka sociálně vyloučeného. Předmět je pro studenty také základem k celkové kompetenci krizové intervence v sociální práci. V případě přechodu na distanční výuku bude předmět vyučován formou přímé online výuky pomocí nástroje MS Teams v čase určeném rozvrhem fakulty.
Syllabus - Czech
Last update: ThDr. Marketa Langer, Ph.D. (10.12.2022)

Etapy psychického vývoje: dospělost, stárnutí, stáří a smrt.

Psychologie seniorského věku.

Složitost podmíněnosti ontogenetických / věkových změn ve vztahu k interindividuální variabilitě.

Stárnutí jako podmíněnost růstu individuálních rozdílů.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Eva Jarolímová, Ph.D. (28.01.2024)

 * Podmínkou je splnění 50% docházky a zápočtové povinnosti.

* Seminární práce z předmětu - Psychologie dospělého věku a stáří.


Studující si vybere jednu ze dvou variant.
* Kazuistická studie vývoje profesní role
Charakteristika vybraného jedince:
Ø Základní charakteristika: věk, pohlaví a způsob života (kde tento jedinec žije), jaká je jeho profese, jeho rodinný stav apod.
Ø Mezníky, které byly podle jeho/jejího názoru v jeho životě důležité, zejména ty, co se vztahují k profesi.
Ø Jaký je jeho/její názor na profesi, kterou vykonává:
Ø Jak je s ní spokojený/á, co považuje za pozitivní a co za negativní, co by změnil/a, kdyby to bylo v jeho/jejích silách.
Ø Jaké povolání si přál/a, když byl/a mladý/á, co se mu/jí splnilo a co ne.
Ø V čem by svoje názory z mládí korigoval/a, co by v současnosti viděl/a jinak. Na co by dnes kladl/a větší důraz.
Ø V čem je (nebo byla) pro něho/ni práce důležitá? Jakou potřebu kromě ekonomické nutnosti naplňovala?
Ø Co ze svého profesního života považuje za největší přínos?
Ø Jaký zážitek v jeho/jejím profesním životě byl nejhorší?
Ø V čem si myslí si, že jeho/její profese či spolupracovníci nejvíc ovlivnili jeho/její život.
Ø Co by udělal/a jinak, kdyby bylo možné změnit minulost? Vybral/a by si stejnou profesi nebo ne?
Ø Jaké je jeho aktuální sebehodnocení, myslí si, že se mu/jí v životě vede (nebo vedlo) lépe v soukromém životě nebo v práci?
Ø Co je pro něho/ni aktuálně nejdůležitější, jaké jsou jeho/její profesní cíle, čeho by chtěl/a dosáhnout.
Ø Jsou jeho/její záliby podobné jeho/její profesi nebo zcela jiné?.
Ø Shrnutí podstatných informací a jejich interpretace ve vztahu k typickým charakteristikám jeho/jejího věku.




* Seminární práce z předmětu - Psychologie dospělého věku a stáří. 

* Kazuistická studie vývoje partnerské role
Charakteristika vybraného jedince:
Ø Základní charakteristika: věk, pohlaví a způsob života (kde tento jedinec žije), jaká je jeho profese, jeho rodinný stav apod.
Ø Mezníky, které byly podle jeho názoru v jeho životě důležité, zejména ty, co se vztahují k partnerství.
Ø Jaký je jeho/její názor na současné partnerství:
Ø Jak je s ním spokojený/á, co považuje za pozitivní a co za negativní, co by na vztahu nebo na partnerovi (partnerce) změnil/a, kdyby to bylo v jeho/jejích silách.
Ø Jakého partnera (partnerku) si přál/a, když byl/a mladší, co se mu/jí splnilo a co ne.
Ø V čem by svoje dřívější názory korigoval/a, co by v současnosti viděl/a jinak. Na co by dnes kladl/a větší důraz. Existuje něco, co si idealizoval/a?
Ø Jaké vlastnosti partnera (partnerky) považuje za nejdůležitější a jaké za zcela nepřijatelné?
Ø Které ze svých dřívějších zkušeností s partnerstvím považuje za nejdůležitější? Co mu/jí dřívější konflikty a rozchody přinesly? Byly takto získané zkušenosti jen negativní nebo i pozitivní?
Ø Jaký zážitek z partnerství považuje za nejhorší?
Ø V čem si myslí si, že ho/ji jeho dřívější partneři (partnerky) nejvíc ovlivnili/a a změnili/y jeho/její život?
Ø Co by udělal/a jinak, kdyby bylo možné změnit minulost? Vybral/a by si stejného partnera (partnerku) nebo ne?
Ø Jaké je jeho aktuální situace, myslí si, že se mu daří (nebo dařilo) lépe ve vztazích s lidmi nebo v práci?
Ø Co je pro ni/něho v partnerství aktuálně nejdůležitější, co by si chtěl/a udržet a co změnit?
Ø Mají s partnerem/partnerkou společné záliby? Umí spolu trávit volný čas?
Shrnutí podstatných informací a jejich interpretace ve vztahu k typickým charakteristikám jeho/jejího věku.

Requirements to the exam - Czech
Last update: ThDr. Marketa Langer, Ph.D. (10.12.2022)

Viz podmínky zakončení.

Literature - Czech
Last update: ThDr. Marketa Langer, Ph.D. (30.11.2022)

Povinná:

TOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt. 1. vydání. Praha: Portál, 2015. 575 s. ISBN 978-80-262-0714-6.

VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. 1. vydání. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2008. 461 s. ISBN 978-80-246-1318-5.

Doporučená:

ERIKSON, Erik H. Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha: Portál, 1999. 152 s. ISBN 978-80-262-0786-3.

HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Pyramida, 1989. 407 s. ISBN 80-7038-158-2.

ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: vývojová psychologie. 2. přepracované vydání. Praha: Portál, 2006. 390 s. ISBN 80-7367-124-7.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html