SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Social Work Theory - L0012
Title: Teorie sociální práce
Guaranteed by: HTF - Katedra psychosociálních věd a etiky (28-07)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2023 to 2023
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Number of self-study hours: 16 [hours/semester]
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 28 [hours]
Capacity: unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Vladislav Fryč
Teacher(s): Mgr. Vladislav Fryč
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Vladislav Fryč (03.01.2024)
Cílem předmětu je seznámit studenty a studentky s diskursivním zakotvením teorií sociální práce. Předmět vychází z diskuse ohledně profesionálního projektu sociální práce – vnímá profesionalitu také jako jeden z diskursů přítomných pro sociální práci. V kontextu oborové specificity sociální práce se pak budeme věnovat posouzení životní situace, stejně jako plánování postupů intervencí s ohledem na zvolené diskursy sociální práce. Blíže se budeme věnovat především diskursu spirituality a náboženství a reflexivní praxi. V předmětu je kladen důraz na diskutování jednotlivých témat, které plynou především z profesionálního a spirituálního diskursu a postupů reflexivní praxe. Studentky a studenti v průběhu předmětu pracují na úkolech, které mají podpořit schopnost aplikovat získané poznatky do praxe a reflektovat vlastní očekávání a přístup k daným tématům. Předmět je zakončen zkouškovým testem. VARIANTA PRO KOMBINOVANÉ STUDIUM – je stejně koncipována jako studium prezenční, v delších blocích výuky. VARIANTA PRO DISTANČNÍ PODOBU - V případě distanční výuky dostanou studentky a studenti v rámci předmětu k dispozici veškeré potřebné studijní materiály a diskusní vlákna k dílčím celkům. V případě distanční formy výuky budou společná setkání probíhat přes vzdálené připojení.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Vladislav Fryč (03.01.2024)

Stručná anotace předmětu:

BLOK 1: Uvedení do teoretického uchopení sociální práce
V rámci tohoto kurzu jde obecně především o uchopení

  • toho co je to profesionální sociální práce
  • jaká různá jiná pojetí jsou známa
  • jak se lze dívat na sociální práci z hlediska diskursů
  • jaké postavení má spiritualita v kontextu sociální práce (spiritualita jako diskurs)
  • jak je možné využít reflexivní praxi.

BLOK 2: Diskursivní povaha sociální práce
 diskurs určuje

  • jaké role / pozice v dané interakci jsou akceptovatelné
  • co mají dělat
  • k čemu se mají odkazovat
  • jaký to má smysl a co je cílem.

Tento blok slouží jako uvedení do tématu diskursivní povahy sociální práce.

BLOK 3: Dělení diskursů a pojetí profesionální sociální práce

BLOK 4: Profesionální pojetí sociální práce
Pokud mluvíme o profesionální sociální práci, pak je potřeba si uvědomit, že to není jednotně definovaný koncept a že má, kromě tzv. moderního pojetí, řadu jiných interpretací a vysvětlení.

BLOK 5: Profesionální pojetí sociální práce (konkretizace, specifikace)
Podrobné vymezení termínů a pojmů. Ukážeme si také alternativy přítomné v českém prostředí.

BLOK 6: Spirituální diskurs sociální práce (úvod, historie, hranice mezi charitativní a křesťanskou sociální prací); různá pojetí a způsoby práce s klienty

BLOK 7: Kritický pohled na sociální práci
Sociální práce není možná bez kritiky. V této části kurzu se podíváme na některé kritické pohledy na sociální práci. Cílem je pak především zpochybnit samozřejmost pojetí a uchopení sociální práce.

BLOK 8: Reflexivní praxe
V tomto bloku se seznámíme s reflexivní praxí, s jejím základním předpokladem a možnostmi, jak ji realizovat v praxi.

Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Vladislav Fryč (03.01.2024)

Cíle předmětu lze rozlišit na ty, které jsou zaměřené na vědomosti

  1. znalost oborové specificity sociální práce a pojetí sociální práce
  2. základní znalost diskursivní povahy a dopady do praxe
  3. bližší znalost profesionálního a spirituálního diskursu a možné dopady do práce s klienty
  4. znalost reflexivní praxe a kritického hodnocení sociální práce

a na prakticky realizované dovednosti

  1. reflektovat vlastní očekávání od daných témat
  2. vyzkoušet si posouzení životní situace
  3. vyzkoušet si formulaci pracovní rozvahy
  4. vyzkoušet si postupy reflexivní praxe
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Vladislav Fryč (03.01.2024)

Podmínky absolvování předmětu:

Docházka 80 % na přednáškách a aktivní účast.

Studenti s individuálním studijním plánem absolvují min. 30 % výukových bloků.

  •  Zkouška – zakončení závěrečným testem
Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Vladislav Fryč (03.01.2024)

 

Zkouška bude formou písemného testu.

Její zadání bude vycházet z doporučené literatury, realizovaných přednášek (základní témata jsou zpracována formou power-pointové presentace) z realizovaného předmětu.

V případě distanční výuky může zkouška proběhnout prostřednictvím online testu, který bude zpracován prostřednictvím nástroje moodle.

Termíny pro zkoušky jsou vypsány do SIS.

CELKOVÉ HODNOCENÍ
0 až 69,9 - neuspěl
70,0 až 79,9 - dobře (3)
80,0 až 89,9 - velmi dobře (2)
90,0 až 100,0 - výborně (1)

V testu bude hodnoceno především:

  1. definování klíčových termínů ze zadání (např. definování filantropického pojetí sociální práce)
  2. vypracování vlastní reflexe (např. jaké klady a rizika vnímáte v aplikování filantropického pojetí sociální práce?)

 

Literature - Czech
Last update: Mgr. Vladislav Fryč (03.01.2024)

Nepředpokládá se detailní znalost zdrojů, ale znalost hlavních tezí (je součástí ppt).

HEALY, Karen. Social work theories in context: creating frameworks for practice. 2nd ed. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2014. xiii, 258 s. ISBN 978-1-137-02424-4. (pouze základní teze o dynamickém modelu a základní přehled o diskursech – kap.1).

HAYNES, Karen S. The One Hundred—Year Debate: Social Reform versus Individual Treatment. In: Social Work, 43(6). Oxford: Oxford University Press, 1998. s. 501–509. http://www.jstor.org/stable/23717766.

JANEBOVÁ, Radka. Otázka profesionalizace sociální práce: Sen o prestiži by měl být nahrazen závazkem k utlačovaným. Sociální práce. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2021, 21 (2), 76-93. ISSN 1213-6204.

JANEBOVÁ, Radka. Stává se sociální práce „soft cops“ neoliberální společnosti? Rozporuplná identita sociální práce ve vztahu k jejímu poslání. In: XIV. Hradecké dny sociální práce. Hradec Králové: Gaudeamus, 2018. ISBN 978-80-7435-708-4.

JANEBOVÁ, Radka. Dilemata mezi právem a etikou aneb právo nezbavuje odpovědnosti. In

KAPPL, M., SMUTEK, M., TRUHLÁŘOVÁ, Z. Etika sociální práce. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010a, s. 38-54.

KAŇÁK, Jan. Možné metody práce s průběhem truchlení u dospělých v profesionálním pojetí sociální práce s jednotlivcem. Sociální práce. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2021. č.3, s. 59-88. ISSN 1213-6204.

KAŇÁK, Jan. Nedefinovaná profesionalita: vztah diskursů spirituality a profesionality v sociální práci v soudobé odborné literatuře. Sociální práce. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2016. č.5, s. 72–91. ISSN 1213-6204.

KAŇÁK, Jan. Ale hlavně, když se to trénuje: Výcviková profesionalita a primární profesní identita sociální práce. Sociální práce. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2019. č.3, s.82-99. ISSN 1213-6204.

KAŇÁK, Jan. Diskursivní paleta sociální práce: reflektování diskursů pomocí prvků diskursivní analýzy. In Ondřej. Štech Peter Patyi, Zuzana Truhlářová. Sociální práce v nejisté době. Hradec Králové: Gaudeamus, 2016. s. 23-29. ISBN 978-80-7435-648-3.

LEVICKÁ, Jana a Katarína LEVICKÁ. Ambivalentný vzťah teórie a praxe sociálnej práce. In: TRUHLÁŘOVÁ, Zuzana Levická (Eds.) a Katarína LEVICKÁ (EDS.). Od teorie k praxi, od praxi k teorii: Sborník z konference VIII. Hradecké dny sociální práce. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012, s. 30-38. ISBN 978-80-7435-138-9.

MATOUŠEK, Oldřich, Pavel NAVRÁTIL a Tatiana MATULAYOVÁ. Ideál profesionalizace v sociální práci. Fórum sociální práce. Praha: Univerzita Karlova, 2019, roč. 2019, č. 2, s. 28-39. ISSN 2336-6664.

MATOUŠEK, Oldřich. 2011. Paradigmata, teorie, přístupy, metody a techniky v sociální práci. In: Politiky a paradigmata sociální práce. Co jsme zdědili a co s tím uděláme? Sborník z konference. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2011, s. 22-26. ISBN 978-80-7318-994-5.

MUSIL, Libor. Různorodost pojetí, nejasná nabídka a kontrola výkonu "sociální práce" (Different conceptions, unclear offer and control over the performance of "social work"). Sociální práce/Sociálna práca. Brno: ASVSP, 2008, vol. 8, 2/2008, s. 60 - 79. ISSN 1213-6204.

MUSIL, Libor. Tři pohledy na budoucnost sociální práce.Vyd. 1. Hradec Králové: Hradec Králové : Gaudeamus, 2010. s. 11-25, 14 s. ISBN 978-80-7435-086-3.

NAVRÁTIL, Pavel, Monika PUNOVÁ, Pavel BAJER and Jitka NAVRÁTILOVÁ. Reflexivní posouzení v sociální práci s rodinami (Reflexive assessment in social work with families). 1st ed. Brno: MUNI PRESS, 2014. 379 pp. Sociální práce. ISBN 978-80-210-7504-7.

NAVRÁTIL, Pavel. Prekérnost teorií v sociální práci v pozdně moderní době (The precariousness of theories in late modern social work). In Truhlářová, Zuzana; Levická, Katarína. Od teorie k praxi, od praxe k teorii. 1st ed. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. p. 14-29, 15 pp. ISBN 978-80-7435-138-9.

NAVRÁTIL, Pavel. Životní situace jako předmět intervence sociálního pracovníka. Sociální práce/ Sociálna práca. Brno: ASVSP, 2003, roč. 2003, č. 2, s. 84-94, 10 s. ISSN 1213-6204.

OPATRNÝ, Michal a kol. Teorie a praxe charitativní práce: uvedení do problematiky: praktická reflexe a aplikace. Vyd. 1. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, 2010. 90, 100 s. Scientia; sv. 5. ISBN 978-80-7394-214-4.

SAWYER, R. Keith. A discourse on discourse: An archeological history of an intellectual concept. Cultural studies, 2002, vol.16, č.3. s. 433-456. ISSN: 0950-2386. (pouze základní teze).

THOMPSON, Sue; THOMPSON, Neil. The Critically Reflective Practitioner. 2ed. London: Bloomsbury Publishing, 2018. 192 s. ISBN 9781352002157. (kap. 1 a 2 – pouze základní teze).

MATOUŠEK, Oldřich. 2011. Paradigmata, teorie, přístupy, metody a techniky v sociální práci. In: Politiky a paradigmata sociální práce. Co jsme zdědili a co s tím uděláme? Sborník z konference. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2011, s. 22-26. ISBN 978-80-7318-994-5.

MUSIL, Libor. Různorodost pojetí, nejasná nabídka a kontrola výkonu "sociální práce" (Different conceptions, unclear offer and control over the performance of "social work"). Sociální práce/Sociálna práca. Brno: ASVSP, 2008, vol. 8, 2/2008, s. 60 - 79. ISSN 1213-6204.

MUSIL, Libor. Tři pohledy na budoucnost sociální práce.Vyd. 1. Hradec Králové: Hradec Králové : Gaudeamus, 2010. s. 11-25, 14 s. ISBN 978-80-7435-086-3.

NAVRÁTIL, Pavel, Monika PUNOVÁ, Pavel BAJER and Jitka NAVRÁTILOVÁ. Reflexivní posouzení v sociální práci s rodinami (Reflexive assessment in social work with families). 1st ed. Brno: MUNI PRESS, 2014. 379 pp. Sociální práce. ISBN 978-80-210-7504-7.

NAVRÁTIL, Pavel. Prekérnost teorií v sociální práci v pozdně moderní době (The precariousness of theories in late modern social work). In Truhlářová, Zuzana; Levická, Katarína. Od teorie k praxi, od praxe k teorii. 1st ed. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. p. 14-29, 15 pp. ISBN 978-80-7435-138-9.

NAVRÁTIL, Pavel. Životní situace jako předmět intervence sociálního pracovníka. Sociální práce/ Sociálna práca. Brno: ASVSP, 2003, roč. 2003, č. 2, s. 84-94, 10 s. ISSN 1213-6204.

OPATRNÝ, Michal a kol. Teorie a praxe charitativní práce: uvedení do problematiky: praktická reflexe a aplikace. Vyd. 1. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, 2010. 90, 100 s. Scientia; sv. 5. ISBN 978-80-7394-214-4.

SAWYER, R. Keith. A discourse on discourse: An archeological history of an intellectual concept. Cultural studies, 2002, vol.16, č.3. s. 433-456. ISSN: 0950-2386. (pouze základní teze).

THOMPSON, Sue; THOMPSON, Neil. The Critically Reflective Practitioner. 2ed. London: Bloomsbury Publishing, 2018. 192 s. ISBN 9781352002157. (kap. 1 a 2 – pouze základní teze).

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Vladislav Fryč (03.01.2024)

- přednáška
- diskuse ve větší skupině
- diskuse ve trojicích až pěticích a prezentace výstupů

V případě distanční výuky budou metody upraveny tak, aby byla podpořena co nejvíce interakce ve skupinkách a možné nácviky práce

Entry requirements - Czech
Last update: Mgr. Vladislav Fryč (03.01.2024)

V rámci předmětu se předpokládá, že jsou studentky a studenti seznámeni s teoriemi a metodami, které se vyučují v rámci bakalářského stupně studia sociální práce. Znalost nebude nikterak zkoušena, či testována, ale umožní adekvátnější reakce na společnou diskusi a témata, která jsou v rámci předmětu prezentována. Znalosti teorií a metod z BC stupně studia bude využita pro reflektování aplikace možných teorií a metod práce s ohledem na jednotlivé diskursy.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html