SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Philosophy and Ethics in Social and Charity Work - L0002
Title: Filozofie a etika v sociální a charitativní práci
Guaranteed by: HTF - Katedra systematické teologie, teologické etiky a teologické filozofie (28-01)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2022 to 2023
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 28 [hours]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: ThDr. Dalibor Jiří Vik, Ph.D.
Teacher(s): ThDr. Dalibor Jiří Vik, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: ThDr. Dalibor Jiří Vik, Ph.D. (01.09.2023)
V současném světě se pojmy jako „speciální“ či „aplikovaná“ etika dostávají takříkajíc na výsluní veřejného zájmu. Mnohde tvoří povinnou součást institucionalizované výuky a vzdělávání. Hovoříme v této souvislosti např. o „etikách“ různých profesí (lékařství, právo, obchod, pedagogika, pomáhající profese atd.). Přesto však – poněkud paradoxně – nemůžeme říci, že by se člověk díky tomu stával nějak morálnějším, zodpovědnějším či uvědomělejším. Hlavním cílem předmětu je přivést k nahlédnutí, že to, co se dnes prezentuje jako „různé etiky“ pro „různé profese“ či „různé situace“ může být skutečně přínosné jen při dostatečné projasněnosti vlastních základů. Hovoříme-li v průměrném, vágním porozumění o „základech“, rozumíme tím zpravidla nějaké úvodní, obecné, jednoduché informace o daném předmětu. Základy ve filosofickém smyslu jsou však tím vůbec nejdůležitějším (a zároveň nejtemnějším) pojmem. Položení základů znamená ohledání půdy (Grund), z níž základy vyvěrají jako prameny (Quellen) či počátky (ARCHAI, principia, elementa). Na výměře základů (KANON) záleží celá budova. Cílem předmětu je v tomto smyslu především naznačit, jakým způsobem etika vyrůstá z před-etického (mýticko-náboženského, archaického) vnímání světa, založeného na archetypech, rituálech a cyklickém pojetí času. Zrod etiky samotné pak klade do souvislosti s událostí logu a zaujetím teoretického postoje ke skutečnosti. Etiku chápe jako přemýšlení o hodnotách, cílech a možnostech uskutečnění odpovědného jednání, které vždy osciluje mezi dvěma základními výměry řeckého pojmu ETHOS: homérovsko-hesiodovského užití v „pasivním“ smyslu vrozeného zvyku (habitus, zabydlenost) a aristotelského „dynamického“ pojetí (jako syntéza FRONÉSIS, ARETÉ a EUNOIA). Tyto dva výměry interpretuje temporálně; implikují totiž etiku jako péči o minulost a budoucnost, jež je zároveň vrcholným výrazem lidské přítomnosti (být pří-tom-en). Základní program sledování „počátků“ etiky předmět vykazuje na vybraných kapitolách z dějin etiky, respektive filosofie a náboženství, nakolik jsou s přemýšlením o správném jednání vždy nedílně srostlé.
Syllabus - Czech
Last update: ThDr. Dalibor Jiří Vik, Ph.D. (01.09.2023)

Úvodní hodina. Viditelné a neviditelné dějiny a jejich vzorce. Tři stádia neviditelných dějin (I): mýtus, filozofie, věda. Tři stádia neviditelných dějin (II): dětství, dospívání a dospělost lidstva. Člověk před dějinami (I): mýtus, symbol, identita. Člověk před dějinami (II): kosmogonie, kosmologie, rituál. Člověk před dějinami (III): věčný návrat do zlatého věku. Člověk před dějinami (IV): přírodní cykly a cyklické pojetí času. Člověk před dějinami (V): novoroční oslavy. Člověk před dějinami (VI): náročná svoboda a tíže dějin.

Course completion requirements - Czech
Last update: ThDr. Dalibor Jiří Vik, Ph.D. (01.09.2023)

Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem (zkouškou). Pro úspěšné absolvování předmětu je třeba splnit dvě podmínky:

(1) Povinná literatura a aktivní účast v hodinách:
Každý student přečte a v hodině stručně představí jednu kapitolu ze skripta uvedeného v povinné literatuře, shrne uvedené hlavní teze a připraví si 3 otázky k diskusi. Vítána je i případná vlastní úvaha nad daným tématem. Ta může například obsahovat zamyšlení, jak se nově nahlédnuté souvislosti odrážejí ve studentově vlastním sebepochopení. Termíny pro jednotlivé kapitoly budou zadány vyučujícím prostřednictvím MS Teams.

(2) Povinně volitelná literatura:
Každý student si dále vybere jednu položku ze sekce "povinně volitelná literatura" a důkladně ji prostuduje. Znalosti z přečtené povinně volitelné literatury budou testovány ústní či písemnou formou dle aktuálních dispozic.

Přihlášení do MS Teams:
Termíny prezentací budou zadány prostřednictvím MS Teams. Kód pro přihlášení je ehr64z0.

Literature - Czech
Last update: ThDr. Marketa Langer, Ph.D. (30.11.2022)

Povinná literatura:

VIK, Dalibor Jiří. Filosofie jako výchova k lidskosti, Praha 2021 (skriptum). Dostupné zde.

Povinně volitelná literatura:

ELIADE, Mircea. Mýtus o věčném návratu: archetypy a opakování. Překlad Eva Strebingerová. Třetí vydání. Praha: OIKOYMENH, 2019. 131 stran. Knihovna novověké tradice a současnosti; svazek 1. ISBN 978-80-7298-353-7.

CAMPBELL, Joseph. Mýty. Překlad Vladimír Lechnýř. Praha: Pragma, 1998. 293 s. ISBN 80-7205-491-0.

VAŠEK, Bedřich. Dějiny křesťanské charity. V Olomouci: Velehrad, 1941. 190 - [I] s. Knihovna charity; Čís. 1.

HESSE, Herrmann. Siddhárta. Praha: Argo, 142 s. 2003. ISBN 978-80-7203-531-1.

LOCHMAN, Jan Milič. Desatero: směrovky ke svobodě: nástin etiky pod zorným úhlem Des[a]tera. Překlad Bohuslav Vik. 1. čes. vyd. Praha: Kalich, 1994. 154 s. ISBN 80-7017-828-0.

Doporučená literatura:

Bible : Písmo svaté starého a nového zákona. Česká biblická společnost, 1961 – 1979.
BENYOVSZKY, Ladislav a kol. Filosofická propedeutika. 1. vyd. Praha: SOFIS, 1999-2001. 2 sv. (308; 263 s.). ISBN 80-902439-8-3.

SVOBODA, Karel, ed. Zlomky předsokratovských myslitelů. V Praze: nákladem České akademie věd a umění, 1944. 175, [2] s. Filosofická bibliotéka. Řada II; čís. 12.

KRATOCHVÍL, Zdeněk. Mýtus, filosofie, věda. [Díl] 1 a 2, (Filosofie mezi Homérem a Descartem). 1. vyd. Praha: Michal Jůza & Eva Jůzová, 1993. 314 s. ISBN 80-7111-007-8.

BOUZEK, Jan a KRATOCHVÍL, Zdeněk. Od mýtu k logu. V Praze: Herrmann & synové, 1994. 175 s.

BENEŠ, Jiří. Pradějiny. 1. vyd. Praha: Kalich, 2010. 286 s. ISBN 978-80-7017-130-1.

Upanišady. Překlad Dušan Zbavitel. 1. vyd. Praha: DharmaGaia, 2004. 446 s. ISBN 80-86685-34-9.

ZBAVITEL, Dušan a VACEK, Jaroslav. Průvodce dějinami staroindické literatury. Vyd. 1. Třebíč: Arca JiMfa, 1996. 537 s. ISBN 80-85766-34-5.

CHENG, Anne a LOMOVÁ, Olga, ed. Dějiny čínského myšlení. Překlad Olga Lomová. 1. vyd. Praha: DharmaGaia, 2006. 688 s. ISBN 80-86685-52-7.

ANZENBACHER, Arno. Úvod do etiky. Překlad Karel Šprunk. Vyd. v tomto překl. 3., V nakl. Academia 2. Praha: Academia, 2001. 292 s. ISBN 80-7192-698-1.

ANZENBACHER, Arno. Křesťanská sociální etika: úvod a principy. Překlad Karel Šprunk. 2. vydání. Brno: CDK, Centrum pro studium demokracie a kultury, 2015. 271 stran. ISBN 978-80-7325-371-4.

STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. 7., přeprac. a rozš. vyd., V Karmelitánském nakl. 1. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000. 630 s. ISBN 80-7192-500-4.

KUČERA, Zdeněk. Zarůst do kmene: teologické a etické úvahy naší doby pro duchovní a sociální pracovníky. 1. vyd. [Chomutov]: L. Marek, 2013. 99 s. Pontes pragenses; sv. 62. ISBN 978-80-87127-41-4.

KUČERA, Zdeněk. Trojiční teologie: základ teologie ve zjevení. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2002. 303 s. Pontes pragenses; sv. 21. ISBN 80-86263-21-5.

RIST, John M. Stoická filosofie. Překlad Karel Thein. Vyd. 1. Praha: OIKOYMENH, 1998. 343 s. Oikúmené. ISBN 80-86005-73-9.

PATOČKA, Jan. Sókratés: přednášky z antické filosofie. 1. vyd. Praha: SPN, 1991. 158 s. Na pomoc učitelům. ISBN 80-04-25383-0.

PATOČKA, Jan. Aristotelés: přednášky z antické filosofie. 1. vyd. Praha: Vyšehrad, 1994. 128 s. ISBN 80-7021-067-2.

PATOČKA, Jan, CHVATÍK, Ivan, ed. a KOUBA, Pavel, ed. Platón: přednášky z antické filosofie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. 379 s. Na pomoc učitelům. ISBN 80-04-25609-0.

TRESMONTANT, Claude. Bible a antická tradice. 1. vyd. Praha: Vyšehrad, 1970. 174, [2] s.

FUKUYAMA, Francis. Konec dějin a poslední člověk. 1. vydání. Praha: Rybka, 2002. 379 s. ISBN 80-86182-27-4.

FUKUYAMA, Francis. Velký rozvrat. Přeložila Alena Faltýsková. 1. vydání. Praha: Academia, 2006. 375 s. ISBN 80-200-1438-1.

GOLDMANN, Radoslav a  CICHÁ, Martina. Etika zdravotní a sociální práce. 1. vydání. Olomouc 2004. 126 s. ISBN 80-244-0907-0.

HABERMAS, Jürgen, LUHMANN, Niklas. Theorie der Gesellschaft oder Sozialtechnologie - Was leistet die Systemforschung? 10. Auflage. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1990. 404 s. ISBN 3-518-06358-8.

HUNTINGTON, Samuel P. Střet civilizací. Předmluva Michael Žantovský. 1. vydání. Praha: Rybka, 2001. 441 s. ISBN 80-86182-49-5.

CHADIMA, Martin. Charitativní péče - Dějiny a současnost: pracovní texty pro studenty Katedry náboženské výchovy a charitativní práce. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. 160 s. ISBN 978-80-7041-632-7.

JASPERS, Karl. Úvod do filosofie: dvanáct rozhlasových přednášek. 1. vydání. Praha: OIKOYMENH, 1996. 119 s. ISBN 80-86005-05-4.

KUČERA, Zdeněk. Hoře a milost: ke kořenům teologie církve radikálního modernismu. 1. vydání. Brno: Luboš Marek, 2001. 128 s. ISBN 80-86263-19-3.

KUČERA, Zdeněk. Pravda a iluze moderní teologie - hledání věrohodné transcedence od moderny k postmoderně. Praha: nakl. Martin, 2004. 199 s. ISBN 80-85955-27-X.

KUČERA, Zdeněk. Teologická filozofie biblického personalismu. In VOGEL, Jiří, KUČERA, Zdeněk, TOTH, Daniel. Zdeněk Trtík: teolog Církve československé husitské. 1. vydání. Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové,2004. 173 s. ISBN 80-239-3986-6.

KÜNG, Hans. Světový étos: projekt. 1. vydání. Zlín: Archa, 1992. 151 s. ISBN 80-900249-4-7.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html