SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Religious Education - KPED129
Title: Didaktika náboženské výchovy
Guaranteed by: Department of Systematic and Pastoral Theology (26-KSPT)
Faculty: Catholic Theological Faculty
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 8
Examination process: winter s.:
summer s.:
Hours per week, examination: winter s.:6/0, --- [HS]
summer s.:6/0, C [HS]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: distance
Teaching methods: distance
Note: you can enroll for the course repeatedly
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D.
Annotation -
Last update: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (11.09.2023)
The course follows on from the theoretical course Catechetics. It is focused on the use of principles, the setting of contents, the choice of methods and their implementation in practice in the preparation and implementation of catechesis and religious education. The course is conducted in the form of a seminar using methods that the student should learn practically. The basic starting point for the course content is the Directory for Catechesis published by the Pontifical Council for the New Evangelization in 2020.
Aim of the course - Czech
Last update: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (11.09.2023)

Absolvováním předmětu by student měl dosáhnout těchto klíčových kompetencí:

  • porozumět oboru didaktika náboženské výchovy, jejímu předmětu, cílům a prostředkům;
  • pojmenovat a objasnit základní principy náboženské výchovy (věrnost Bohu a člověku, inkulturace);
  • charakterizovat jednotlivé typy náboženské výchovy podle jejich cílů, účelu a adresátů; pojmenovat, v čem se vzájemně doplňují a kde je jejich místo v pastorační praxi církve;
  • porozumět iniciační katechezi a její pedagogice;
  • představit hlavní didaktické metody pro iniciační katechezi (kérygmatický a antropologický model), charakterizovat je a seznámit se s jejich použitím;
  • představit katechumenátní model, jeho etapy a využití v přípravě k iniciačním svátostem;
  • charakterizovat katechezi a náboženské vzdělávání dospělých, objasnit roli katechety v nich, seznámit se a umět použít prorocký model katecheze; 
  • charakterizovat cíle, účel a účastníky náboženské výchovy ve škole a její místo v Rámcových vzdělávacích programech
  • charakterizovat a kriticky posoudit současné didaktické modely náboženské výchovy ve škole a roli učitele v ní.
Literature - Czech
Last update: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (11.09.2023)
Základní dokumenty:
Direktorium pro katechezi (2020), vydáno KNA 2022. 
Papež FRANTIŠEK, apoštolská exhortace Evangelii gaudium, 2013.
Uvedení do křesťanského života. Praha: Sekretariát České liturgické komise, 1987.
Dokument o směřování katecheze a náboženského vzdělávání v České republice, ČBK 2015. 
FRANCOUZSKÁ BISKUPSKÁ KONFERENCE. O směřování katecheze v dnešní době. KNA, 2008.

Související dokumenty:
Dokumenty II. vatikánského koncilu (1964-1965), Praha, 1995. POLÁČEK, Jaroslav. Cestou spásy. Křesťanská akademie, Řím, 1980. (komentář ke Gravissimum educationis). 
JAN PAVEL II., Apoštolská exhortace Catechesi tradendae (1978)
PAVEL VI., Apoštolská exhortace Evangelii nuntiandi (1975), Praha, 1990.
Náboženský rozměr výchovy v katolické škole. Praha: Sekretariát ČBK, 1994.
Vychovávat společně v katolické škole. Praha: ČBK, 2007.

Publikace a články:
ALBERICH, DŘÍMAL. Katechetika. Praha: Portál, 2008.
ELIAS, J. L. A History of Christian Education. Krieger publishing comp., Malabar, Florida, 2002.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika. Grada, 2015. 

Články v revue Cesty katecheze (www.cestykatecheze.cz, Archiv):
FOSSION, André. Perspektivy katecheze v pluralitní společnosti. Cesty katecheze, 2009, č. 2, 3.
FOSSION, André. Katechumenát jako inspirativní model každé katecheze. Cesty katecheze, 2010, č. 2.
FOSSION, André. Pět kompetencí katechety. Cesty katecheze, 2010, č. 4.

ZIMMERMANNOVÁ a kol. Křesťanské kulturní dědictví. Hradec Králové, 2012.
ZIMMERMANNOVA a kol. Kněžna Ludmila. Praha, 2021. 

www.katecheze.cz
www.vychova-hodnoty.cz
Teaching methods - Czech
Last update: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (11.09.2023)
skupinové řešení zadaných úkolů, prezentace výsledků, diskuse
aktivní účast na prezentaci některých postupů vedených učitelem
Syllabus - Czech
Last update: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (11.09.2023)

1. Uvedení do didaktiky náboženské výchovy - 1 hod. 
2. Iniciační katecheze z pohledu didaktiky - 2 hod. 
3. Katechumenátní model v iniciační katechezi - 3 hod. 
4. Didaktické modely katecheze - 4 hod.
5. Didaktika náboženské výchovy ve školách - 2 hod.  

Course completion requirements - Czech
Last update: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (11.09.2023)

POŽADAVKY K ZÁPOČTU

  • získání alespoň 2/3 bodového ohodnocení z řešení úkolů lekcí č. 1 - 5
  • účast na prezenční výuce, neúčast omluvená (předmět je zaměřen především na praxi a prezenční účast je nutná)
  • účast na závěrečném kolokviu, které se bude věnovat otázkám k přemýšlení zadaným v jednotlivých lekcích 
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html