|
|
|
||
Last update: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (06.09.2022)
The first part of the course will be taught in the form of lectures with discussion (3 x 2 hours). In the main part of the teaching, we will work in a seminar format and learn the preparation of catechesis in the spirit of the kerygmatic, anthropological and committed model, which represent basic approaches to the content of catechesis, and then students will be introduced to the catechumenate model of catechesis suitable for each initiation catechesis and its use in practice (2 x 6 hours). |
|
||
Last update: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (06.09.2022)
Rozšířit komunikativní kompetenci studenta ke katechetické činnosti. Absolvent tohoto předmětu by měl být schopen zvolit odpovídající model katecheze pro vybranou skupinu a sestavit si obsah katechetických setkání v intencích vybraného modelu. Získá též představu o možnostech použití dílčích metod pro vybraný model. |
|
||
Last update: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (06.09.2022)
Doporučená literatura - Didaktické modely katecheze: ALBERICH, E., DŘÍMAL, L. Katechetika. Praha:Portál, 2008, s. 175-185. ZIMMERMANNOVÁ, M. Modely katecheze v historii i aktuálně, in Cesty katecheze, 2010, 4. PLACIDA, Flavio. Comunicare Gesú. La catechesi oggi. Urbaniana University Press, 2015, p. 49-96; 129-156. Církevní dokumenty: Pontifical Council for the Promotion of the New Evangelization. Directory for Catechesis, 2020. PAPEŽ FRANTIŠEK. Evangelii Gaudium. Apoštolská exhortace o hlásání evangelia v současném světě. Paulínky, 2014. Uvedení do křesťanského života. Praha: Sekretariát České liturgické komise, 1987. |
|
||
Last update: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (06.09.2022)
Obsah předmětu: 1. Identita katecheze a její místo v evangelizační činnosti církve, cíle a úkoly katecheze 2. Etapy evangelizace a typ katecheze v nich, principy uplatňované v katechetické činnosti církve 3. Metoda v katechezi: Boží pedagogie, pedagogika víry, globální itinerář katecheze, katechetické modely 4. Charakteristika velkých katechetických modelů ve srovnání s naukovým modelem katecheze 5. 6. Praktické ukázky a cvičení 7. Katechumenátní model katecheze a jeho využití v iniciační katechezi |
|
||
Last update: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (06.09.2022)
The course ends with credit. Conditions for its award: 1. Participation in classes at least 50% in person, the rest can be replaced by watching the recording and consulting with the teacher. 2. Processing of the final thesis according to the current assignment. |