SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pedagogy - KPED101
Title: Pedagogika
Guaranteed by: Department of Systematic and Pastoral Theology (26-KSPT)
Faculty: Catholic Theological Faculty
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Karel Starý, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Karel Starý, Ph.D.
Is co-requisite for: KPED109, KPED102
Is interchangeable with: KPED002
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Karel Starý, Ph.D. (06.10.2021)
Kurz zahrnuje všeobecný úvod do pedagogiky a českého výchovně vzdělávacího systému. Představí stručně vývoj názorů na výchovu a vzdělávání v minulosti a vybrané současné otázky edukace v České republice v mezinárodním kontextu. Druhá část kurzu je zaměřena na uplatnění všeobecných pedagogických a didaktických principů a přístupů v křesťanských školách a náboženské výchově.
Absolvování kurzu pedagogiky je podmínkou pro zápis do předmětu Didaktika náboženské výchovy (KPED102) a Didaktika náboženského vzdělávání s praxí (KPED105).
Kurz je zakončen zkouškou složenou z obhajoby písemné práce a písemného testu.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Karel Starý, Ph.D. (06.10.2021)

Cílem výuky předmětu je :

  • poskytnout základní informace o teoretických základech pedagogiky a jejího vztahu k ostatním vědám a pedagogickým oborům, zejména k obecné didaktice;
  • porozumět vztahu mezi teorií a praxí a vzbudit zájem o učení se uplatnit při řešení pedagogických situací na základě poznaných teorii;
  • získat základní vzhled do českého školského systému a jeho dokumentů a o typech a charakteristikách alternativních škol; 
  • rozšířit si pedagogické dovednosti a rozlišit křesťanský přístup k edukaci dětí i dospělých.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Karel Starý, Ph.D. (04.10.2023)

* Základní literatura:

  • Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
  • Gordon, T. (2015). Škola bez poražených. Praha: Malvern.
  • Mareš, J., Slavík, J., Švec, V., Svatoš, T. (1996). Učitelovo pojetí výuky. Brno: CDVU.


* Doporučená literatura:

  • Průcha J. - Walterová, E. - Mareš, J., Pedagogický slovník, Praha 2001.
  • Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele a rodiče, Praha 2004, 2009.
  • Kopřiva a kol. Respektovat a být respektován, Grada, 2011.
  • Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2004.
  • Pasch, Marvin a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 2005.
  • Mezinárodní akademie vzdělávání. UNESCO. Efektivní učení ve škole. Praha: Portál, 2005.
  • Šeďová, Klára, Roman Švaříček a Zuzana Šalamounová. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012.
  • Petty G., Moderní vyučování, Praha 1996.
  • Průcha J., Alternativní školy, Praha 1996.

Další literatura bude doporučena aktuálně na přednáškách.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Karel Starý, Ph.D. (06.10.2021)

Přednášky s praktickými ukázkami.

Praktická cvičení. Diskuse.

Prezentace samostatné práce studentů.

Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Karel Starý, Ph.D. (06.10.2021)

The course is completed by the defense of one's own work (preparation of a lesson) and a written test (based on lectures and compulsory literature).

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Karel Starý, Ph.D. (06.10.2021)

Jednotlivá témata (nemusí odpovídat jedné vyučovací jednotce):

  1. Pedagogika jako věda o edukaci, související vědní obory a vzájemný vztah mezi nimi, význam pedagogiky a její vztah k praxi, základní pojmy
  2. Vývoj názorů na výchovu a vzdělávání od starověku po současnost
  3. Náboženská pedagogika a katechetika: vývoj vzájemného vztahu v českém prostředí, osobnosti, současný stav
  4. Pojem výchovy, rysy výchovy, výchovné cíle, výchovné styly
  5. Činitelé výchovy (vychovatel, pedagog, vychovávaný jedinec, výchovné prostředky)
  6. Česká výchovně vzdělávací soustava, zákony týkající se školství, významné pedagogické
    dokumenty (Bílá kniha, školský zákon, rámcové vzdělávací programy aj.)
  7. Obecná didaktika a její předmět, základní pojmy
  8. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině
  9. Alternativní školství, církevní školy: specifika edukačního procesu
  10. Vyučování náboženství v českých školách: současný stav a otázky k řešení, příklady ze zahraničí
  11. Motivace žáků, výchovný styl a hodnocení žáků v křesťanských školách a ve výuce náboženství
Entry requirements - Czech
Last update: PhDr. Karel Starý, Ph.D. (06.10.2021)

Žádné.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html