you can enroll for the course repeatedly course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan
Last update: PhDr. Jana Jansová, Ph.D. (31.10.2019)
The selective seminar will focus on connoisseurship of Renaissance and Baroque painting and drawing. Students
will learn within both semesters scholar methods, how to determine the function of the artwork and how to
determine the authorship of a certain artwork. Besides the theoretical part in which the historical development of
connoisseurship will be explained, the seminar will have a practical part as well. On specific artworks will be
shown the practise.
Last update: PhDr. Jana Jansová, Ph.D. (31.10.2019)
Výběrový seminář se zaměří na znalectví renesančního a barokního malířství a kresby. Studenti se v průběhu
obou semestrů seznámí s odbornými postupy, jak určit funkci, k níž bylo takové umělecké dílo určeno, a jak určit
autora, který takové dílo vytvořil. Vedle teoretické části, v níž bude naznačen i historický vývoj znalectví, se přistoupí
i k praktické části, kdy na konkrétních uměleckých dílech budou ukázány naučené postupy.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Jana Jansová, Ph.D. (31.10.2019)
How to determine the authors of Renaissance and Baroque paintings and drawings and how to determine their function.
Last update: PhDr. Jana Jansová, Ph.D. (31.10.2019)
Jak určovat autory renesančních a barokních obrazů a kreseb a jak stanovit jejich funkci.
Literature -
Last update: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. (27.08.2018)
Základní literatura:
Vasari G.: Životy nejvýznačnějších malířů, sochařů a architektů, český překlad vybraných životů Praha 1998.
Garin E. (ed.): Renesanční člověk a jeho svět (zvláště kapitola VII.: André Chastel, Umělec, s. 185-209), Praha 2003.
Ames-Lewis F.: The intellectual life of the early renasissance Artist, London 2000.
Kris E. a Kurz O.: Legenda o umělci. Historický pokus, český překlad Praha 2008.
Wittkower R. a M.: Born under Satrurn. The Charakter and Conduct of Artists: A Documented History from Antiquity to the French Revolution, New York 1963.
Klibansky R., Panofsky E., Saxl F.: Saturn and Melacholy, New York, 1964.
D. S. Chambers, Patrons and Artists in the Italian Renaissance, London 1970.
Bruce Cole, The Renaissance Artist at Work. From Pisano to Titian, London, 1983
Martin Warnke, Hofkünstler. Zur Vorgeschichte des modernen Künstlers, Köln 1985
Peter Burke, Italská renesance. Kultura a společnost v Itálii., revidovaná edice v angličtině 1987, česky Praha 1996: kap. 3 – Umělci a spisovatelé; kat. 4 – Patroni a zákazníci.
Alessandro Conti, Der Weg des Künstlers. Vom Handwerker zum Virtuosen, Berlin 1998 (převzato z “L’evoluzione dell’artista”, in Storia dell’arte italiana, 2, Torino 1979, pp. 115-264).
Last update: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. (27.08.2018)
Základní literatura:
Vasari G.: Životy nejvýznačnějších malířů, sochařů a architektů, český překlad vybraných životů Praha 1998.
Garin E. (ed.): Renesanční člověk a jeho svět (zvláště kapitola VII.: André Chastel, Umělec, s. 185-209), Praha 2003.
Ames-Lewis F.: The intellectual life of the early renasissance Artist, London 2000.
Kris E. a Kurz O.: Legenda o umělci. Historický pokus, český překlad Praha 2008.
Wittkower R. a M.: Born under Satrurn. The Charakter and Conduct of Artists: A Documented History from Antiquity to the French Revolution, New York 1963.
Klibansky R., Panofsky E., Saxl F.: Saturn and Melacholy, New York, 1964.
D. S. Chambers, Patrons and Artists in the Italian Renaissance, London 1970.
Bruce Cole, The Renaissance Artist at Work. From Pisano to Titian, London, 1983
Martin Warnke, Hofkünstler. Zur Vorgeschichte des modernen Künstlers, Köln 1985
Peter Burke, Italská renesance. Kultura a společnost v Itálii., revidovaná edice v angličtině 1987, česky Praha 1996: kap. 3 – Umělci a spisovatelé; kat. 4 – Patroni a zákazníci.
Alessandro Conti, Der Weg des Künstlers. Vom Handwerker zum Virtuosen, Berlin 1998 (převzato z “L’evoluzione dell’artista”, in Storia dell’arte italiana, 2, Torino 1979, pp. 115-264).
Requirements to the exam -
Last update: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. (25.08.2019)
Conditions of completion:
Mandatory attendance at all hours of events and seminars, absence is tolerated only on the basis of plausible excuses sent in advance.
Seminar work on the history of the Renaissance and Baroque art of painting and drawing (winter semester), and on the procedure of determining the authorship of an anonymous work of the time (summer semester).
Last update: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. (25.08.2019)
Podmínky absolvování:
Povinná účast na všech hodinách i akcích semináře, neúčast je tolerována jen na základě hodnověrné omluvenky zaslané předem.
Seminární práce jednak z dějin znalectví renesančního a barokního umění malby a kresby (zimní semestr), jednak zaměřená na postup určení autorství anonymního díla dané doby (letní semestr).
Entry requirements -
Last update: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. (25.08.2019)
It is supposed a knowledge at least of one foreign language.
Last update: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. (25.08.2019)
Předpokládá se znalost nejméně jednoho světového jazyka.