you can enroll for the course repeatedly course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan
Last update: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. (20.08.2020)
The aim of the seminar is to describe the principles of museology and gallery practice together with the creation of exhibition curatorial concepts. In addition to the theoretical background in the field of art history, the work of art historians in memory institutions, collecting institutions and the so-called "kunsthalle" is also very important. Work in the seminar will be focused on the theory and practice of the curator in the art museum and galleries in the past and today. The seminar is devoted to the analysis of the curatorial concept of the current exhibition. It is not a guided tour, but an analysis and critical evaluation of the theoretical background of the exhibition concept, the success of its application in realization, the visual aspects of the exhibition and accompanying publications, the quality of accompanying programs, PR evaluation, public communication with the institution. During joint analyzes directly in exhibitions, there will be a mutual comparison and reveal of the specific "role" of the curator in the preparation of the exhibition. Permanent exhibitions of prominent Czech museums and galleries as well as contemporary temporary exhibitions will be selected. The selection of exhibitions will not be limited and limited, it will be exhibitions of old, modern and contemporary art. We then evaluate the exhibitions in the form of a Grand Prix curatorial concept.
Last update: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. (20.08.2020)
Cílem semináře je snaha přiblížit zásady muzeologie a galerijní praxe, společně s tvorbou výstavních kurátorských konceptů. Vedle teoretické průpravy z oblasti dějin umění je nesmírně důležitá i samotná práce historika umění v paměťových institucích, sbírkotvorných, i v tzv. "kunsthalle". Práce v semináři bude soustředěna na teorii a praxi kurátora v muzeu umění a v galeriích v minulosti i dnes. Seminář je věnován analýze kurátorského konceptu právě probíhající výstavy. Nejde o komentovanou prohlídku, ale o analýzu a kritické hodnocení teoretického zázemí výstavního konceptu, úspěchu jeho aplikace při realizaci, vizuální stránky výstavy i doprovodných publikací, kvalitu doprovodných programů, hodnocení PR, komunikace instituce s veřejností i ohlasů ve výtvarné kritice. Při společných analýzách přímo ve výstavách bude docházet ke vzájemnému srovnávání a odhalování konkrétní "role" kurátora při přípravě výstavy. Ve výběru budou jak stálé expozice předních českých muzeí a galerií, tak současné temporální výstavy. Výběr výstav nebude nijak omezen a limitován, půjde o výstavy starého, moderního i současného umění. Výstavy poté vyhodnotíme formou Grand Prix kurátorského konceptu.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. (20.08.2020)
The aim of the seminar is to bring the principles of museology and gallery practice closer together with the creation of exhibition curatorial concepts.
Last update: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. (20.08.2020)
Cílem semináře je snaha přiblížit zásady muzeologie a galerijní praxe, společně s tvorbou výstavních kurátorských konceptů.
Literature -
Last update: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. (20.08.2020)
Bacis literature:
Ladislav Kesner: Muzeum umění v digitální době: vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha 2000
Ladislav Kesner (ed.): Vizuální teorie: současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Praha 2005
Hans Ulrich Obrist: Stručná historie kurátorství. Kutná Hora 2012
Martina Pachmanová (ed.): EX-pozice: o vystavování muzejních sbírek umění, designu a architektury. Praha 2018
Jiří Žalman: Příručka muzejníkova. Praha 2010
Jiří Žalman: Správa sbírek, metodika ochrany, evidence, inevntarizace a správy sbírek muzejní povahy. Příloha k Věstníku AMG 2003
Selected literature:
James Elkins: Proč lidé pláčou před obrazy: příběhy lidí, které obrazy dojaly k slzám. Praha 2007
John Elsner / Roger Cardinal (eds.): The Cultures of Collecting. London 1994
Adrian George: The curator’s handbook: museums, commercial galleries, independent spaces. London 2015
Elisabeth Gilmore Holt (ed.): The Art of All Nations 1850–1873. The Emerging Role of Exhibitions and Critics. Princeton, New Jersey 1982
Kate Hill (ed.): Museums and Biographies. Stories, Objects, Identities. Woodbridge 2012
Hans Ulrich Obrist: Ways of curating. London 2015
Last update: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. (20.08.2020)
Povinná literatura:
Ladislav Kesner: Muzeum umění v digitální době: vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha 2000
Ladislav Kesner (ed.): Vizuální teorie: současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Praha 2005
Hans Ulrich Obrist: Stručná historie kurátorství. Kutná Hora 2012
Martina Pachmanová (ed.): EX-pozice: o vystavování muzejních sbírek umění, designu a architektury. Praha 2018
Jiří Žalman: Příručka muzejníkova. Praha 2010
Jiří Žalman: Správa sbírek, metodika ochrany, evidence, inevntarizace a správy sbírek muzejní povahy. Příloha k Věstníku AMG 2003
Doporučená literatura:
James Elkins: Proč lidé pláčou před obrazy: příběhy lidí, které obrazy dojaly k slzám. Praha 2007
John Elsner / Roger Cardinal (eds.): The Cultures of Collecting. London 1994
Adrian George: The curator’s handbook: museums, commercial galleries, independent spaces. London 2015
Elisabeth Gilmore Holt (ed.): The Art of All Nations 1850–1873. The Emerging Role of Exhibitions and Critics. Princeton, New Jersey 1982
Kate Hill (ed.): Museums and Biographies. Stories, Objects, Identities. Woodbridge 2012
Hans Ulrich Obrist: Ways of curating. London 2015
+ katalogy k jednotlivým výstavním projektům
Teaching methods -
Last update: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. (20.08.2020)
seminar, discussion, analysis of exhibition project
Last update: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. (20.08.2020)
seminář, diskuse, rozbor výstavního projektu
Syllabus -
Last update: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. (20.08.2020)
Analyzed exhibitons:
Last update: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. (20.10.2020)
Harmonogram referátů:
4. 11. 2020,12:00 Mikuláš Medek - Nahý v trní - Valdštejnská jízdárna: Teraeza Häckelová, Evgenia Stupak
11. 11. 2020, 12:00 Národní muzeum - Sluneční králové: Alisa Okischeva, Olha Tynytska
18. 11. 2020, 12:00 1796 - 1918, Umění dlouhého století - Veletržní palác:
Adéla Zelenková, Sofia Buzykanová, Františka Adamcová
25. 11. 2020, 12:00 1930 - současnost - České moderní umění, Veletržní palác:Viktoriya Yordanova, Jana Mafková