SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Synoptic History of Renaissance Art 1 - KDKU020
Title: Přehledné dějiny renesančního umění 1
Guaranteed by: Institute of Christian Art History (26-UDKU)
Faculty: Catholic Theological Faculty
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, C [HT]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D.
PhDr. Magdaléna Nespěšná Hamsíková, Ph.D.
doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D.
Is co-requisite for: KDKU021, KDKU354, KDKU031
Is interchangeable with: KDKU353
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. (30.08.2023)
Lectures are fosuced to the basic themes of Renaissance art in Italy, in the field of architecture, sculpture and painting. Individual lectures are focused on important art centers and important personalities.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. (30.08.2023)

Cílem předmětu je studentům zprostředkovat základní přehled o vývoji renesančního umění v Itálii a principech jednotlivých uměleckých škol. 

Literature -
Last update: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. (30.08.2023)

1. Basic overview literature:

  • Andrew Martindale, Člověk a renesance, Praha 1971.
  • E.H. Gombrich, Příběh umění, Praha 1995, kap. 12-18.
  • Rolf Toman /ed./, Umění italské renesance, architektura, sochařství, malířství, kresba, Praha (jakýkoli rok vydání)
  • René Huyghe /ed./, Encyklopedie. Umění renesance a baroku, Praha 1970.
  • Paul Johnson, Dějiny renesance, Brno 2004

2. Recommended literature:

  • Max Dvořák, Umění jako projev ducha, Praha 1936, Nové evangelium s. 16-48; Brunelleschi s. 49-64; Dürerova Apokalypsa s. 65-75.
  • Max Dvořák, Italské umění od renesance k baroku, Praha 1946.
  • Pierre Francastel, Figura a místo. Vizuální řád v italském malířství 15. století, Praha 1984.
  • Jaroslav Pešina, Tektonický prostor a architektura u Giotta, Praha 1945.
  • V.V. Štech, Donatello, Praha 1956.
  • V.V. Štech, Italská renesanční plastika, Praha 1960.
  • Jaroslav Pešina, Giotto, úvodní stať ve svazku Prameny, sbírka dobrého umění, sv. 64, Praha 1949.
  • Frederick Antal, Florentské malířství a jeho společenské pozadí. Měšťanská republika, než převzal moc Cosimo de´Medici - XIV. století a počátek století XV., /London 1947/, Praha 1954.
  • Oldřich Blažíček, Raffael, Praha 1982
  • Girgio Vasari, Životopisy nejvýznačnějších malířů, sochařů a architektů I a II, Praha (jakýkoli rok vydání) 
  • Jaromír Pečírka, Leonardo da Vinci, Praha 1975
  • Oldřich Blažíček, Michelangelo, Praha 1975
  • Ivo Krsek, Tizian, Praha 1976
  • Cristina Aidini Luchinat, Elena Capretti, Velcí mistři italského výtvarného umění, Frýdek-Místek 2002
  • Pierre Francastel, Malířství a společnost. Výtvarný prostor od renesance ke kubismu, Brno 2003 /zvl. kap. 1, s. 9-69/.

3. Catalogs of Czech collections

  • Olga Pujmanová, Petr Přibyl, Italian painting c. 1330–1550, Praha 2008
  • Jaromír Neumann, Obrazárna pražského hradu, Praha 1966
  • Martin Zlatohlávek (ed.), Italské renesanční umění z českých sbírek : kresby a grafika, Praha 1996
  • Giulio Bora a Martin Zlatohlávek, Kresby z Cremony. Umění renesance a manýrismu v lombardském městě, katalog výstavy Národní galerie v Praze, Praha 1995
  • Ladislav Daniel (ed.), Florenťané : umění z doby medicejských velkovévodů, Praha 2002
  • Milan Togner, Kroměřížská obrazárna. Katalog sbírky obrazů Arcibiskupského zámku v Kroměříži, Praha 1998
  • Ladislav Daniel, Olga Pujmanová, Milan Togner; Michal Soukup (ed.), Olomoucká obrazárna. I, Italské malířství 14.-18. století z olomouckých sbírek, Olomouc 1996

4. Extension literature: 

  • S.J. Freedberg, Painting in Italy 1500-1600, The Pelican History of Art, Penguin Books 1971.
  • J. Bialostocki /ed./, Spätmittelalter und beginnende Neuzeit, Propylaen Kunstgeschichte, Bd. 7, Berlin 1972.
  • Pavel Preiss, Panoráma manýrismu. Kapitoly o umění a kultuře 16. století, Praha 1974.
  • Peter Burke, Italská renesance. Kultura a společnost v Itálii, Praha 1996.
  • Pavel Preiss, Giorgio Vasari. Profil výtvarného umělce a literáta. in: Giorgio Vasari, Životy nevýznačnějších malířů, sochařů a architektů, I, Praha 1998, s. 9-46.
  • André Chastel, Vyplenění Říma. Od manýrismu k protireformaci, Brno 2003.
  • Eugenio Garin, Renesanční člověk a jeho svět, Praha 2003
Teaching methods -
Last update: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. (30.08.2023)

Frontal interpretation, discussion with students, reading of professional texts, analysis of visual material.

Requirements to the exam -
Last update: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. (30.08.2023)

Credit will be granted based on this requirement: At the end of the winter semester, a credit test will be given - a cognitive test of the visual material discussed during the lectures. In the test, the student will identify the author of the artwork, the subject of the artwork, the dating of the artwork, and in the case of architecture, the location. The threshold for passing the test is 2/3 correct answers.

Entry requirements -
Last update: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. (30.08.2023)

Love for art

Course completion requirements -
Last update: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. (30.08.2023)

Completion of the credit test: success rate: 2/3 correct answers.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html