SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Receptive Language Skills I - JTB107
Title: Receptive Language Skills I
Czech title: Receptivní řečové dovednosti I
Guaranteed by: Department of Russian and East European Studies (23-KRVS)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/3, C [HT]
Capacity: unknown / 4 (8)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: English
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Milan Hrdlička, CSc.
Teacher(s): doc. PhDr. Milan Hrdlička, CSc.
Class: Courses not for incoming students
Is pre-requisite for: JTB108
In complex pre-requisite: JTB114, JTB115, JTB116, JTB117, JTB118, JTB119, JTB120, JTB121, JTB132, JTB133
Annotation
Last update: Mgr. Jiřina Tomečková (26.09.2023)
This course is aimed at students who wish to develop a level of competence in contemporary Czech language sufficient for communication and comprehension of A1 level according to The Common European Framework of Reference for Languages. The appropriate skills of listening comprehension and reading in Czech are covered. The course focuses on building vocabulary and grammatical structures. Communication skills are the immediate focus of the course, and students will work toward reading, understanding and discussing simple Czech texts as the semester progresses.
Aim of the course
Last update: Mgr. Jiřina Tomečková (26.09.2023)

Students A1 objectives are understanding and use familiar everyday expressions and very basic phrases aimed at the satisfaction of needs of a concrete type. They can introduce themselves and others and can ask and answer questions about personal details such as where they live, people they know and things they have. They can interact in a simple way provided the other person talks slowly and clearly and is prepared to help.

Course completion requirements
Last update: Bc. Sára Lochmanová (05.10.2023)

The Final Test, 2 absences max., Conditional completion of Czech Language courses 1 / Receptive Language skills 1 / Productive Language skills 1

The test will take place during our last lesson on Wednesday 6th January. The test will consist of two parts – listening and reading. To past the test successfully you need to have over 60 % correct. 

"Hodnocení studentů je závazně založeno na škále písmen A-F, která vychází z Opatření děkanky číslo 17/2018 (https://www.fsv.cuni.cz/opatreni-dekanky-c-172018) a je následně upřesněno Opatřením děkanky číslo 20/2019 (https://fsv.cuni.cz/opatreni-dekanky-c-20/2019)."

More in SMĚRNICE S_SO_002: Organizace zkouškových termínů, kontrol studia a užívání klasifikace A–F na FSV UK.

Literature
Last update: Mgr. Jiřina Tomečková (26.09.2023)

Povinna - Compulsory

Boccou Kestřáková, M., Štěpánková, D., Vodičková, K. Čeština pro cizince úroveň A1 a A2. Brno: Edika, 2017.

Doporucena - Recommended

Nekovářová, A. Čeština pro život I. Praha: Akropolis, 2008.

 Kořánová, I. Česká čítanka. Praha: Akropolis, 2013.

Teaching methods
Last update: Mgr. Jiřina Tomečková (26.09.2023)

Seminar, using he communicative approach, when students are involved in real communication, in the form of audio, video, mini dialogs, reading of adapted short texts, etc.

Metoda výuky: prezenčně

on-line: https://cuni-cz.zoom.us/j/94288986693

Syllabus
Last update: doc. PhDr. Milan Hrdlička, CSc. (03.02.2024)

Učební plán (sylabus) pro kurz – úroveň A1.1

Učebnice Česky krok za krokem 1, lekce 1–6

 

Lekce

kurzu

= 150 min

 

Kapitola učebnice

Téma

Gramatický cíl

Osvojení slovní zásoby

Jazykové prostředky

Komunikační cíle/jazykové funkce

1.

 

1. Seznamujeme se

 

Seznamujeme se

Užitečné fráze

Výslovnost

Formální dialog

Základní informace o rodu

Výslovnost tzv. internacionálních slov, která studenti mohou znát ze svého jazyka

 

Užitečné (školní) fráze.

Internacionální slova (autobus, restaurace, hotel...)

Dobrý den. Já jsem...

Těší mě.

Co znamená...?

Jak se řekne...?

Jak se to píše?

Rozumíte? Rozumím./ Nerozumím.

Ještě jednou, prosím.

Mám otázku.

Mluvíte anglicky, německy, rusky? Ano. Ne.

Děkuji./Děkuju. – Prosím.

Odkud jste? Jsem z...

Co děláte?

Mějte se hezky.

Na shledanou.

Studenti se naučí otázky, které pomáhají při komunikaci v cizím jazyce.

Osvojí si českou výslovnost internacionálních slov.

Naučí se základní pozdravy a zdvořilostní fráze.

Studenti se představí

a zodpoví základní otázky o své osobě.

Naučí se srozumitelnou výslovnost základních frází.

 

 

 

1. Seznamujeme se

Formální a neformální dialogy

Předložka z/ze + genitiv

Oslovení

Osobní zájmena

Sloveso být

 

Základní formální a neformální pozdravy.

 

Dobrý den. x Ahoj. Čau.

Odkud jste? x Odkud jsi?

Jsem z...

Co děláte? x Co děláš?

Jsem... (profese).

Promiňte. x Promiň. – To nic.

Mějte se hezky. x Měj se hezky.

Vy taky. x Ty taky.

Na shledanou. x Ahoj. Čau.

Studenti si procvičí představování a zodpoví základní otázky o své osobě.

Uvědomí si rozdíl mezi formální a neformální situací a vhodně zvolí vykání, nebo tykání.

2.

 

1. Seznamujeme se

 

Kdo je to? Co dělá? I.

Procvičení osobních zájmen a slovesa být

Konjugace sloves v prézentu (dělat, rozumět, pracovat)

 

Některé názvy povolání (M a F) (prezident/ka, doktor/ka, lékař/ka, manažer/ka, sportovec/

sportovkyně...)

 

Kdo je to? To je...

Odkud je? Je z...

Co dělá?  Je...

Co děláte?

Jsem… (+ profese)

 

Studenti se naučí názvy povolání, které se jich bezprostředně týkají.

Vyjádří, co dělá, že pracuje/nepracuje.

Představí třetí osobu.

 

 

 

1. Seznamujeme se

 

Kdo je to? Co dělá? II.

Oslovení

Vykání X tykání

Procvičení sloves v prézentu (dělat, rozumět, pracovat)

 

Způsoby oslovení (pan – pane, paní – paní, slečna – slečno)

 

 

Co děláte? Co děláš?

Co dělá?

Jak se máte? Jak se máš?

Dobře. Ujde to. Špatně.

Můžeme si tykat?

To je zajímavé.

To je náhoda.

Studenti se naučí zdvořilou formu oslovení.

Položí otázku „Jak se máte?“ a dokážou na ni odpovědět.

Navrhnou či přijmou tykání.

3.

 

1. Seznamujeme se

 

Kontaktní informace

 

 

Sloveso mít

Abeceda

 

Číslovky 0 – 10

Speciální znaky (zavináč, tečka, pomlčka, podtržítko)

Názvy českých písmen

Kolik je...?

Jaký máte/máš telefon?

Jaký máte/máš e-mail?

Jak se to píše?

Studenti nadiktují telefonní číslo a e-mailovou adresu.

 

 

2. Kde je to?

 

Kde je tady nějaký/ nějaká/nějaké...?

Gramatický rod

Substantiva v nominativu sg.

Adjektiva nějaký, nový a moderní v nominativu sg.

Lokality (supermarket, hotel, nádraží...)

Blízko, daleko

 

Prosím vás, nevíte, kde je tady nějaký/nějaká/

nějaké...?

Musíte jet jedničkou, dvojkou, trojkou, áčkem, béčkem, céčkem.

Studenti znají názvy vybraných lokalit a zeptají se, kde lokality jsou.

Rozumí instrukci, kam musí jet.

4.

 

2. Kde je to?

 

Prosím vás, kde je...?

Dopravní prostředky v instrumentálu

Slovesa jít a jet

 

Adverbia vyjadřující směr (rovně, doprava, doleva, nahoru, dolů, zpátky)

Dopravní prostředky

Slovesa jít a jet

Prosím vás, kde je...?

Musíte jet...

Musíte jít...

 

 

Studenti se umí zeptat na cestu a jednoduché instrukci porozumí.

 

 

 

2. Kde je to?

 

Vlevo, vpravo, nahoře, dole

Použití adverbií vyjadřujících směr nebo lokaci

Adverbia vyjadřující směr nebo lokaci (doprava x vpravo/napravo,

doleva x vlevo/nalevo,

nahoru x nahoře,

dolů x dole,

doprostřed x uprostřed)

Musíte jít/jet...

To je... (vpravo, vlevo...)

Studenti jednoduše popíší cestu.

5.

 

2. Kde je to?

 

Píšeme e-mail

Vybraná slova v lokálu sg.

Objektové konstrukce (líbí se mi, chutná mi)

Adresa

 

Slovní zásoba z textu

Formát e-mailu

Formát adresy

Jsem v/ve ...

Bydlím v/ve ...

Pracuju v/ve ...

Jsem rád/a, že ...

Líbí se mi...

Chutná mi...

Studenti rozumí e-mailové zprávě o místě. S použitím osvojených frází napíší e-mail o místě, kde bydlí. Napíší adresu ve správném formátu.

Vyjádří, že se jim něco (ne)líbí, že jim něco (ne)chutná.

 

 

2. Kde je to?

 

Čísla 10 – 1000

 

 

Opakování čísel 0–10

Výslovnost číslovek

 

Číslovky 10–1000

100 metrů

100 kilometrů

Jaký má telefon?

Prosím vás, kde je...?

To je blízko,... metrů odtud.

To je daleko,... kilometrů odtud.

Studenti dokážou říct, jak blízko či daleko je nějaké místo.

6.

 

3. Jídlo a pití

Jídlo a pití

Gramatický rod

 

Jídlo a pití

Jídelní lístek

Ten... je dobrý.

Ta... je dobrá.

To... je dobré.

Jaký/Jaká/Jaké je

ten/ta/to...?

Studenti se naučí názvy vybraných jídel a nápojů, orientují se v jídelním lístku. Řeknou, že něco je/není dobré.

 

 

3. Jídlo a pití

V restauraci

Akuzativ sg.

Fráze spojené s objednáváním v restauraci

Kvantita při objednávání (Jednou/Dvakrát...)

Co si dáte k pití/k jídlu?
Dáte si ještě něco?

Dám si... Já si dám...

Ano, děkuju. Ne, děkuju.

Zaplatím.

Zvlášť, nebo dohromady?

Jednou/Dvakrát...

Studenti si objednají pití a jídlo v restauraci. Znají konvenci placení včetně dávání spropitného.

7.

 

3. Jídlo a pití

Co máte rád/ráda?

Konjugace sloves v prézentu: -e slovesa

Slovesa číst, pít, chtít, jíst, mít rád

Čtu... Nečtu...

Piju... Nepiju...

Chci... Nechci...

Jím... Nejím...

Mám rád/a... Nemám rád/a...

Studenti se umí zeptat komunikačního partnera, co má či nemá rád, co jí či nejí aj., a dokážou na tyto otázky odpovědět.

 

 

3. Jídlo a pití

 

Pozvání na kávu

Negativní (záporná) otázka

Zdvořilé formální fráze spojené s návštěvou

Pojďte dál. Odložte si.

Sedněte si. Jak se máte?

Kde je toaleta.

To je mi líto. To je škoda.

Můžu vám nějak pomoct?

Jste moc hodný/hodná.

Studenti znají základní zdvořilé fráze používané při návštěvě. Rozumí jim a dokážou je použít.

8.

 

3. Jídlo a pití

Jak se máš?

 

 

Běžně mluvená (nespisovná) čeština

Výrazy se slovesem mít

Jak se máš?

Jo, mám se docela fajn.

Jsem v pohodě.

Nechceš jít na kafe?

Mám fakt smůlu.

Mám čas, dobrou/špatnou náladu, moc práce.

Studenti se zeptají partnera, jak se má, a dokážou na tuto otázku odpovědět s použitím výrazů mít + objekt.

 

 

4. Moje rodina

 

Moje rodina

Přivlastňovací zájmena

 

Členové rodiny

+ přítel/přítelkyně

kamarád/ka

Vyjádření věku

Přivlastňovací zájmena

Jak se jmenuje...?
Kolik mu je? Kolik jí je?

Co dělá?

Kolik vám je? Kolik ti je?

Je mi...

Studenti řeknou, jaké základní členy má jejich rodina, co dělají a kolik jim je.

9.

 

4. Moje rodina

 

Moje rodina

Petrova rodina

Sloveso jmenovat se

Přivlastňovací přídavná jména (Petrův, Petrova, Petrovo, Petrovi)

Úřední formulář

Další příbuzenské vztahy

Česká příjmení

Jméno. Příjmení. Datum narození. Rodinný stav. Povolání. Adresa. Kontakt.

 

Studenti vyplní osobní formulář.

Studenti řeknou, jaké další členy má jejich rodina.

 

 

4. Moje rodina

 

Jaký/Jaká/Jaké je...?

Gramatický rod u adjektiv

-ý x -í adjektiva

Adjektiva (dobrý, špatný, hubený, chudý, krásný...)

... je/není …-ý

... je/není …-á

... je/není …-é

Studenti popíší, jaký někdo je a jaké něco je.

10.

 

4. Moje rodina

 

Mám...

Akuzativ sg.

Procvičování adjektiv a substantiv spojených s tématem rodiny.

Jmenuju se... Je mi... Mám...

Můj... se jmenuje... Je mu...

Moje... se jmenuje... Je jí...

Studenti umí jednoduše vyjádřit základní rodinné vztahy a popsat svoji rodinu.

 

 

4. Moje rodina

Čísla 1000 – 10000

Kolik stojí ...?

Měny (koruny, eura, dolary)

 

Číslovky 1 000 - 10 000

Kolik stojí...?
Jaká je sleva?

... dolarů/korun/eur

Studenti se naučí mluvit o ceně. Řeknou, kolik něco stojí (nad 1 000).

11.

 

5. Kdy je to?

 

Kdy je to?

Kdy se sejdeme?

Vyjadřování času: Je jedna (hodina). Jsou dvě, tři čtyři (hodiny). Je pět, šest … (hodin).

V jednu (hodinu). Ve dvě, tři, čtyři (hodiny). V pět, v šest … (hodin).

Jít do x na

 

Hodiny

Části dne

Zítra

 

 

Kolik je hodin?

Kdy je to?

Kdy začíná …? Kdy končí …?

Nechceš jít do/na …?

A kdy? Třeba v/ve …

… nemůžu.

Kdy se sejdeme?

Hodí se ti to? – Ano, hodí.

Těším se. – Já taky.

Studenti se zeptají, kdy je nějaká akce. Navrhnou partnerovi, jestli nechce někam jít. Dohodnou se na určitém čase.

 

 

5.  Kdy je to?

 

Marinin den

Co rád/a děláte?

Procvičení prézentní konjugace

Rád + verbum

Slovesa – běžné aktivity

 

Ve všední den …

O víkendu …

 

Studenti umí vyjádřit, co obvykle dělají ve všední den a o víkendu.

12.

 

5.  Kdy je to?

 

Procvičování vazby Co rád/a děláte?

Skřivánek, nebo sova?

Procvičování vazby rád + verbum

Mít rád + substantivum

Časové výrazy

Rád/Ráda …

Vždycky/Pořád/Často, Nikdy ne- …

Studenti řeknou, co rádi dělají a jak často něco dělají.

 

 

5.  Kdy je to?

 

Marinin týden I.

Modální slovesa chtít, muset, moct, umět

Dny v týdnu

Nechceš jít …?

To je škoda.

V pondělí/úterý atd. můžu/nemůžu.

V pondělí/úterý … chci …

Musím …

Umím/Neumím …

Studenti řeknou, kdy chtějí, musí nebo můžou něco dělat. Naplánují si schůzku.

13.

 

5.  Kdy je to?

 

Marinin týden II.

 

 

 

Prepozice od a do

otevřeno

zavřeno

Zvu vás na … Zvu tě na …

…. je v …

Máme rezervaci od …

Můžeme se sejít …

Hodí se vám/ti to? Omlouvám se, ale …

Mějte/měj se hezky.

Studenti napíší pozvání na nějakou akci. Pozvání písemně přijmou, nebo odmítnou.

Z nápisu poznají, kdy je někde otevřeno a zavřeno.

 

 

6. Co jsi dneska dělal/a?

 

Co jsi dneska dělal/a? I.

Minulý čas

 

Pravidelné i nepravidelné l-formy

Co jsi dělal/a...?  

Co jste dělal/a...?

 

 

Studenti umí vyjádřit, co někdo dělal.

 

14.

 

6. Co jsi dneska dělal/a?

 

Co jsi dneska dělal/a? II.

Druhá pozice pomocného slovesa být

 

Procvičení l- forem

Byl/a jsem v/ve, na...

Včera jsem byl/a...

Jak ses měl/a...? Jak jste se měl/a?

Studenti se zeptají partnera, co dělal, a sdělí, co dělali.

 

 

 

6. Co jsi dneska dělal/a?

 

Kde jsi byl/a? I.

Lokál sg.

Vyjádření místa.

Prepozice v/ve, na, u

Lokality

Otázka kde?

Kde jsi byl/a? Kde jste byl/a?

Byl/a jsem v/ve …

Byl/a jsem na …

Studenti se zeptají partnera, kde byl, a sdělí, kde byli.

15.

 

6. Co jsi dneska dělal/a?

 

Kdy to bylo?

Procvičování vyjádření místa a prepozic  v/ve, na, u

Časové výrazy

 

Nejdřív jsem..., pak jsem..., potom jsem... nakonec jsem...

Poprvé jsem...

Naposled jsem...

Studenti vedou krátký dialog na téma Co jsi dělal/a…?

Uvádějí události v jejich časové posloupnosti.

 

 

6. Co jsi dneska dělal/a?

 

Víte, kdo to byl?

Slovesa vědět a znát

Čech, Češka, Češi x český x česky

Státy, národnosti, jazyky

 

Kdo to byl?

Byl/a to...

Byl/a... (jaký/jaká?)

Narodil/a se...

Umřel/a...

Studenti řeknou, co vědí, znají a umí. Rozlišují mezi názvem státu, národnosti a jazyka (zejména vlastní stát a ČR). Napíší krátký text o nějakém slavném člověku z historie.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html