SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Social innovation in public administration: foresight on future social problems and their solution - JSM749
Title: Sociální inovace ve veřejné správě: foresight na budoucí sociální problémy a jejich řešení
Czech title: Sociální inovace ve veřejné správě: foresight na budoucí sociální problémy a jejich řešení
Guaranteed by: Department of Public and Social Policy (23-KVSP)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Magdalena Mouralová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Magdalena Mouralová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Magdalena Mouralová, Ph.D. (19.09.2023)
Studující se naučí predikovat budoucí sociální problémy a navrhnout způsoby jejich řešení. Využijí k tomu metody foresightu (prognostiky), díky kterým určí možné budoucí varianty vývoje a identifikují sociální problémy, které mohou nastat. V další fázi se naučí navrhnout řešení pomocí metod tvorby sociálních inovací. Toto řešení následně předloží ve fiktivní žádosti o dotaci z Evropského sociálního fondu (ESF).

Kurz povedou praktici ze státní správy (Petr Havlíček, Štěpán Rezek), kteří administrují evropské fondy na MPSV, společně s odborníkem na foresightové metody z neziskového sektoru (Alexandre Reznikow - České priority). Tento kurz navazuje na společný projekt MPSV a Českých priorit (ForSI: Foresight for Social Innovation), jehož cílem je identifikovat “sociální časované bomby” pomocí expertních workshopů. Očekává se, že studenti přinesou další kreativní a nečekané perspektivy, které může MPSV zohlednit při tvorbě veřejných politik. Zároveň se budou moci blíže seznámit se systémem dotací v rámci Evropského sociálního fondu a s metodami foresightu.

Kurz se vyučuje blokově, v průběhu semestru budou čtyři setkání v termínech 18. 10., 25. 10., 8. 11. a 22. 11.

První dva semináře se zaměří na způsoby, jak vytvořit věrohodné scénáře budoucnosti. Nejprve budou studenti analyzovat globální směry vývoje (tzv. megatrendy) a jejich možné dopady na chudobu a sociální vyloučení. Dále budou mít za úkol tyto směry vývoje doplnit o další trendy v kontextu Česka (horizon scanning). Tyto trendy vyhodnotí a na jejich základě vytvoří čtyři věrohodné scénáře budoucnosti, ve kterých popíší sociální problémy, které mohou nastat.

Ve třetím semináři se naučí aplikovat metody tvorby veřejných politik a služeb na návrh řešení těchto hypotetických sociálních problémů (teorie změny a intervenční logika). V rámci tohoto semináře se seznámí s principy sociálně inovačních projektů a fungováním ESF. Před finálním seminářem budou mít za úkol vyplnit žádost o poskytnutí dotace na řešení identifikovaného problému. Ten odprezentují během čtvrtého semináře, který se uskuteční přímo na MPSV, kde budou přítomni představitelé státní správy, kteří tyto žádosti hodnotí.
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Magdalena Mouralová, Ph.D. (17.09.2023)

Zápočet je udělen na základě aktivní práce v rámci jednotlivých lekcí a poctivé plnění zadaných úkolů. Je žádoucí účast na všech čtyřech setkáních (neúčast se závažných důvodů je nutné ihned řešit s vyučujícími).

Literature - Czech
Last update: Mgr. Magdalena Mouralová, Ph.D. (17.09.2023)

Základní zdroje

Další zdroje (budou doplňovány)

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Magdalena Mouralová, Ph.D. (19.09.2023)

1. Úvod do foresightu a do ESF / Analýza megatrendů - 160 min

  • Úvod: co jsou sociální inovace v kontextu ESF, představení projektu ForSI.

  • Teoretický úvod: foresight a megatrendy 

  • Praktické cvičení: vyhodnotit významnost megatrendů

  • Domácí úkol: doplnit a vyhodnotit další významné trendy

2. Tvorba scénářů - 160 min

  • Teoretický úvod: analýza trendů, tvorba scénářů 

  • Prezentace výsledků domácího cvičení

  • Praktické cvičení 1: vyhodnotit významnost (mega)trendů

  • Praktické cvičení 2: vytvořit a popsat 4 scénáře možného vývoje

  • Domácí úkol: Ve skupinkách doplnit popisky scénářů a identifikovat budoucí sociální problém 

3. Návrh řešení sociálních problémů, které mohou nastat v budoucnosti - 160 min

  • Skupinové prezentace scénářů a budoucího sociálního problému

  • Teoretický úvod: jak definovat problém a navrhnout řešení (HCD, teorie změny, design služeb, evaluace)

  • Praktické cvičení: Popsat teorii změny a intervenční logiku

  • Domácí úkol: Popsat řešení do Krátkého projektového záměru (KPZ) 

4. Prezentace KPZ - 160 min

  • Rekapitulace průběhu celého kurzu

  • Prezentace KPZ před modelovou hodnotící komisí

  • Reflexe kurzu

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html