SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Epistemology and metodology of social sciences - JSM551
Title: Epistemologie a metodologie společenských věd
Czech title: Epistemologie a metodologie společenských věd
Guaranteed by: Department of Sociology (23-KS)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 7
Examination process: summer s.:combined
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: prof. PhDr. Hynek Jeřábek, CSc.
PhDr. Mgr. Jan Balon, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Mgr. Jan Balon, Ph.D.
prof. PhDr. Hynek Jeřábek, CSc.
Incompatibility : JSM004, JSM007
Is incompatible with: JSM007, JSM004
Annotation - Czech
Last update: prof. PhDr. Hynek Jeřábek, CSc. (06.02.2024)
Stáhněte si platný sylabus V SEKCI SOUBORY

Kurz nově propojuje dvě klíčové oblasti sociální vědy: oblast obecné metodologie a oblast filosofie sociální vědy (s primárním důrazem na epistemologické problémy). Kurz sleduje jednak historické formování sociologie jako vědecké (výzkumné) disciplíny, jednak současný vývoj oboru v podmínkách nových režimů vědění. Druhá část kurzu k metodologii je koncipována jako dialog či diskuse mezi různými paradigmaty a metodologickými přístupy. Klade důraz na hledání argumentů a na obhajobu jednotlivých metodologických řešení v historii sociálního a sociologického výzkumu. Kurz se opírá o klasické texty a významné projekty v historii výzkumu. Kurz je určen pro magisterské studium sociologie. Je vhodný také pro postgraduální doktorandské studium sociologie nebo VSP. 

Přednášky EPISTEMOLOGIE - ÚNOR AŽ 1/2 DUBNA (dr. Jan Balon)
Přednášky METODOLOGIE - DUBEN A KVĚTEN (prof. Jeřábek)



Literature - Czech
Last update: prof. PhDr. Hynek Jeřábek, CSc. (31.01.2022)

Povinná literatura:

Abel, T. „The Operation Called Verstehen“, American Journal of Sociology, roč. 54, 1948, s. 211–218.

Camic, C., Gross, N., „The New Sociology of Ideas,“ in: J. R. Blau (ed.), Blackwell Companion to Sociology, Blackwell Malden, MA 2001, s. 236–49.

Fleck, L. Genesis and Development of a Scientific Fact. Chicago: University of Chicago Press, 1979, s. 38–51.

Haraway, D. „Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective.“ Feminist Studies, roč. 14, č. 3., 1988, s. 575–599.

Holmwood, J. „Feminism and Epistemology: What Kind of Successor Science?“ Sociology, roč. 29, č. 3, s. 411–428.

Jeřábek, H.: Merton a Lazarsfeld: spolupráce sociologické teorie s empirickým výzkumem. Sociológia, 44, 2012, č.1, s. 62-82.

Kuhn, T. S. Struktura vědeckých revolucí. Praha: Oikumené, 1996.

Lazarsfeld, P.F. (1941): The Interpretation of Statistical Relations as a Research Operation” In: Lazarsfeld-Rosenberg (eds.): The Language of Social Research. A Reader in the Methodology of Social Research. New York, The  Free Press 1955, pp. 115-125.

Rorty, R. Filosofie a zrcadlo přírody. Kap. 3. „Idea teorie poznání.“ Praha: Academia, 2012 s. 129–159.

Smith, R.B.: Cumulative Social Inquiry. Transforming Novelty Into Innovation. New York: The Guilford Press 2008, zejména kapitoly 1 až 3, s. 17-141.

Taylor, Ch. „Interpretation and the Sciences of Man“, Review of Metaphysics 25 (1), 1971, s. 3–51.

Whyte,W. F. (1993): Street Corner Society. Chicago, Chicago University Press. 4th ed., Chapter 1 and Appendix A, s. 3-51 a 279-325.

 

 

Doporučená literatura:

Blumer, H.: Sociological analysis and the “variable”. ASR, 1956, 21, 6, 683 – 690.

Camic, C., Gross, N., Lamont, M., „Introduction: The Study of Social Knowledge Making,“ in: C. Camic, N. Gross, M. Lamont (eds.), Social Knowledge in the Making, University of Chicago Press, Chicago 2011, s. 1–40.

Daston, L., P. Galison. „The Image of Objectivity.“ Representations, roč. 0, 0, č. 40, Tematické číslo: Seeing Science, 1992, s. 81–128.

Gibbons et al. „Evolution of Knowledge Production“, In: The New Production of Knowledge, London: Sage, 1994, s. 17–45

Harding, S. „Feminism Confronts the Sciences: Reform and Transformation“. In: Whose Science? Whose Knowledge? New York: Cornell University Press, 1991, s. 19–51.

Jeřábek, H.: Chapter 5 Paul Lazarsfeld’s Unorthodox Innovations in the Methodology of Social Research, pp. 123-145. In: Jeřábek – Soukup, P.: Advanced Lazarsfeldian Methodology. Praha, Karolinum 2008.

Jeřábek, H.: Paul Lazarsfeld a počátky komunikačního výzkumu. Praha, Karolinum 1998, pp. 52-57, 77-85 a 98-103.

Lazarsfeld, P.F. – Marie Jahoda a H. Zeisel: Marienthal. Brno, MU 2013

Outhwaite, W. „Concepts of Science.“ In: Concept Formation in Social Science. New York, Routledge, 2011 s. 5–24.

Seidman, S. „Deconstructing Queer Theory or the Under-Theorization of the Social.“ In: Social Postmodernism: Beyond Identity Politics (Linda Nicholson, Steven Seidman eds.), Cambridge: Cambridge University Press, 1995, s. 116–141.

Somers, M. R., „Where is Sociology After the Historic Turn? Knowledge Cultures, Narrativity, and Historical Epistemologies“, in: T. J. Mcdonald (ed.), The Historic Turn in the Human Sciences, University of Michigan Press, Ann Arbor 1996, s. 53–90.

Turner, S. „What Are Disciplines? And How is Interdisciplinarity Different?“ In: Practising Interdisciplinarity (P. Weingart, N. Stehr eds.). Toronto: University of Toronto Press, 2000, s. 45–65.

Winch, P. Idea sociální vědy a její vztah k filosofii. Kap. 1. „Filosofické souvislosti“. Brno: CDK, 2004, s. 17–48.

Syllabus -
Last update: PhDr. Mgr. Jan Balon, Ph.D. (12.02.2023)

JSM551: Epistemologie a metodologie společenských věd                             LS 2022/2023

Jména vyučujících:                                      Prof.PhDr. Hynek Jeřábek, CSc.

                                                                       PhDr. Mgr. Jan Balon, Ph.D.

Rozsah výuky a ukončení:                          ZS       2/0       Zk

Doba a místo konání:                                  Úterý  14:00-15:20            ZOOM Join Zoom Meeting:

https://cuni-cz.zoom.us/j/2388591776

Počet kreditů:                                              8 kreditů

Konzultační hodiny:           

Hynek Jeřábek                                   Úterý   16:00 – 16:50 Zoom – stejný kontakt

Jan Balon                                           Úterý 12:30 –13:30 Zoom

Kurz je určen pro magisterské studium sociologie - je povinný, je vhodný také jako kurz pro postgraduální doktorandské studium sociologie nebo VP

Student se během semestru četbou zadané literatury průběžně připravuje na přednášky a aktivně se účastní diskuse k probíraným tématům. Předpokladem úspěšného absolvování kurzu je studium zadaných textů a jejich promýšlení. Během semestru každý z účastníků připraví powerpoint krátkého referátu (5 - 7 slidů = 5 minut) k jednomu z probíraných témat s využitím doporučené literatury a další literatury, kterou sám vyhledá. Prezentace bude ohodnocena a její hodnocení bude tvořit 50% celkové známky. Polovinu prezentací studenti připraví pro první polovinu kurzu a polovinu pro druhou polovinu. Nejlepší prezentace ohodnocené jako A budou studenti prezentovat v rámci kurzu (podle zaměření buď v první části kurzu MET nebo ve druhé EPI). Témata referátů budou zadána na první hodině. Studenti se v prvním týdnu výuky zapíší závazně na jedno ze zadaných témat. Student odevzdá prezentaci (podle témat v jednom z uvedených termínů MET = 22.2., 1.3., 8.3. EPI = 5.4., 19.4.) e-mailem vyučujícímu. Včasné odevzdání prezentace a její schválení vyučujícím jsou nutnými podmínkami připuštění k závěrečnému testu. Předmět je ukončen písemnou zkouškou – testem z celé probírané látky. V případě úspěšného složení testu se známky za prezentaci a test sčítají (50%/50%). Student respektuje povinnost vyhnout se plagiátům viz.: https://iss.fsv.cuni.cz/studium/bc-mgr-prace/plagiatorstvi 

 

Témata přednášek (a zadaná literatura) – bude doplněno:

1.     14.2. 2023 úvodní – povinná – rozdělení témat

Účelem první části kurzu (vyučuje prof. Hynek Jeřábek) je seznámit studenty s vybranými obecnými postupy metodologie sociologického výzkumu. Kurz klade důraz na metodologické principy, rozhodovací procesy, diskusi paradigmat, kombinaci kvalitativních a kvantitativních metodologických přístupů. Rozdíly jednotlivých přístupů a jejich jednostrannosti jsou diskutovány v podobě kritiky a odpovědi na ni.

2.     21.2. 2023 Teorie a empirie v sociologickém výzkumu

Teorie a empirie v sociologickém výzkumu. Spolupráce teorie a empirie v sociologickém výzkumu. Význam metateorií jako orientačních strategií pro teorie i empirický výzkum.

Jeřábek, H.: Merton a Lazarsfeld: spolupráce sociologické teorie s empirickým výzkumem. Sociológia, 44, 2012, č.1, s. 62_82;

3.     28.2. 2023 Analytické paradigma – Rozbor metodologických principů survey analysis a modelu elaborace.

Lazarsfeld, P.F. - Kendal, Patricia L.: Problems of Survey Analysis. In: Lazarsfeld,P.F. - Kendal, Patricia L.: Problems of Survey Analysis. In: Merton,R.K. - Lazarsfeld,P.F. (eds.): Continuities in Social Research: Studies in the Scope and Method of "The American Soldier". Glencoe, Ill., The Free Press 1950;

Lazarsfeld, P.F. (1941): The Interpretation of Statistical Relations as a Research Operation” In: Lazarsfeld-Rosenberg (eds.): The Language of Social Research. A Reader in the Methodology of Social Research. New York, The Free Press 1955, pp. 115-125.

4.     7.3. 2023 William F. Whyte a jeho nástin principů zúčastněného  pozorování a  partici-pačního výzkumu. Diskuse o Whytově Street Corner Society a jeho metodologii a etice výzkumu.

Whyte,W. F. (1993): Street Corner Society. Chicago, Chicago University Press. 4th ed., Chapter 1 and Appendix A, s. 3-51 a 279-325.

Whyte, W.F.: Learning from the Field. A Guide from Experience. Newbury Park, SAGE 1984, vybrané kapitoly

5.     14.3. 2023  Obecně metodologická diskuse o měření v sociologii. A) Blumerova kritika sociologie jako analýzy proměnných. (Blumer 1956); B) Pawsonův nástin nedostatků empirické sociologie, kritických výhrad vůči ní a pozitivní odpovědi na fenomenologic-kou a relativistickou kritiku. (Pawson 1989, Chapter 1); C) Pawsonova pravidla měření jako pozitivní odpověď na kritiku nedostatků pozitivistické metodologie. (Pawson 1989, Chapter 11)

Blumer, H.: Sociological analysis and the “variable”. ASR, 1956, 21, 6, 683 – 690.

Pawson, R.: Chapter 2 pp. In: A Measure for Measures. A Manifesto for Empirical Sociology. London - Routledge 1989

6.     21.3. 2023  Kombinace kvalitativních a analytických (kvantitativních) metod a výhody smíšené strategie výzkumu.

Jeřábek, H.: Chapter 5 Paul Lazarsfeld’s Unorthodox Innovations in the Methodology of Social Research, pp. 123-145. In: Jeřábek – Soukup,P.: Advanced Lazarsfeldian Methodology. Praha, Karolinum 2008.

Jeřábek, H. (2005) „Tři příklady spolupráce kvalitativního a analytického výzkumu. Lazarsfeldova výzkumná dílna“. Naše společnost. (Bulletin CVVM) 2005/č.2: 20-24.
http://www.cvvm.cas.cz/index.php?disp=nase_spolecnost&lang=0&r=1&offset=102&shw=100048

Jeřábek, H.: Paul Lazarsfeld a počátky komunikačního výzkumu. Praha, Karolinum 1998, pp. 52-57, 77-85 a 98-103.

Lazarsfeld, P.F. – Marie Jahoda a H. Zeisel: Marienthal.  Brno, MU 2013

Suchman, E. A.: Invitation to Music. A Study of the Creation of New Music Listeners by the Radio. In: Lazarsfeld,P. – Stanton, F.: Radio Research 1941, pp. 140-188.

7.      28.3. 2023  Předpoklady a podmínky kumulativní sociologie.

Smith, R.B.: Cumulative Social Inquiry. Transforming Novelty Into Innovation. New York: The Guilford Press 2008, zejména kapitoly 1 až 3, s. 17-141.

Témata prezentací pro první část kurzu ‘metodologie’:

Připravit prezentace a zaslat prof. Jeřábkovi do 22.2. referáty 1 až 3), do 1.3. 2023 (referáty 4 až 5).

Referát 1: Wagner, D.G.: Daring Modesty: On Metatheory, Observation, and Theory Growth. In: Seidman, S. – Wagner, D.G.: Postmodernism and Social Theory. The Debate over General Theory. Cambridge,MA, Blackwell 1992, pp. 199 – 220  

Referát 2: Turnerova obhajoba pozitivismu: Turner, J.: The Promise of Positivism. In: Seidman, S. – Wagner, D.G.: Postmodernism and Social Theory. The Debate over General Theory. Cambridge,MA, Blackwell 1992,pp.156–78

Referát 3: Příklady elaborace z díla: Zeisel, H. (1985): Say it with Figures. New York, Harper & Row Publishers 1985 (sixth ed.), Chapter 9 Analysis of Nonexperimental Data, pp. 143-165. 

Referát 4: Whyte, W.F.: Ch 1: Participant Observation and Pp. 23-66. In: Learning from the Field. A Guide from Experience. Newbury Park, SAGE 1984

Referát 5: Whyte, W.F.: Ch 2: Entering the Field. Pp. 23-66. In: Learning from the Field. A Guide from Experience. Newbury Park, SAGE 1984 

Připravit prezentace a zaslat prof. Jeřábkovi do 8.3. 2023 (referáty 6 až 17)

Referát 6:, Blumer, H.: Sociological analysis and the “variable”. ASR, 1956, 21, 6, 683 – 690.

Referát 7: Pawson, R.: Chapter 2 pp. In: A Measure for Measures. A Manifesto for Empirical Sociology. London - Routledge 1989, pp.35-73.  

Referát 8: Pawson, R.: Chapter 11 pp. In: A Measure for Measures. A Manifesto for Empirical Sociology. London - Routledge 1989,

Referát 9: Spolupráce napříč paradigmaty: Studie E. Suchmana testující hypotézu T.Adorna o klasické hudbě v masových médiích.

Referát 10: Kombinace využití kvalitativních a kvantitativních metod v Marienthalu: aplikace na “význam času” v životě nezaměstnaných.

Referát 11: Kombinace využití kvalitativních a kvantitativních metod v Marienthalu: aplikace na “vliv nezaměstnanosti ve sféře spotřeby” v nezaměstnaných rodinách.

Referát 12:  Příklady kombinace kvalitativního a kvantitativního výzkumu: Chapter 2 (part): Linking Quality and Quantity, pp. 60-96 In: Smith, R.B.: Cumulative Social Inquiry. Transforming Novelty Into Innovation. New York, The Guilford Press 2008.

Referát 13:  Příklady kombinace kvalitativního a kvantitativního výzkumu: Chapter 2 (part): Linking Quality and Quantity, pp. 97 - 109 In: Smith, R.B.: Cumulative Social Inquiry. Transforming Novelty Into Innovation. New York, The Guilford Press 2008.

Referát 14:  Příklady kombinace kvalitativního a kvantitativního výzkumu: Chapter 3 (part): Linking Quality and Quantity, pp. 110-115 In: Smith, R.B.: Cumulative Social Inquiry. Transforming Novelty Into Innovation. New York, The Guilford Press 2008.

Referát 15:  Příklady kombinace kvalitativního a kvantitativního výzkumu: Chapter 3 (part): Linking Quality and Quantity, pp. 116-121 In: Smith, R.B.: Cumulative Social Inquiry. Transforming Novelty Into Innovation. New York, The Guilford Press 2008.

Referát 16:  Problémy analýzy průzkumů (Problems of Survey Analysis) P.F. Lazarsfelda a Patricie L. Kendall.

Lazarsfeld, P.F.- Kendal Patricia (1950): Problems of Survey Analysis. In: Merton, R.K. a P.F. Lazarsfeld eds. Continuities in Social Research.

Referát 17:  Marianne Boolen, její kritika Street Corner Society a kritika její kritiky J. Vidichem a L. Richardsonovou

Rezerva: Dilema “administrativního” a kritického sociologického výzkumu – spolupráce P.F. Lazarsfelda s T. Adornem.

Lazarsfeld,P.F.: Administrative and Critical Communications Research. Studies in Philosophy and Social Science. New York 1941. (Reprinted in Lazarsfeld,P.F.: Qualitative Analysis. Historical and Critical Essays. Boston, Allyn & Bacon 1972.) p.155 - 167

Texty pro seminární práce jsou k dispozici u přednášejícího.

 

V druhé polovině semestru se kurs věnuje vybraným epistemologickým problémům (vyučuje Jan Balon). Zaměřuje na historické i současné způsoby pojímání vědění v sociálních vědách. Shrnuje relevantní filosofické a metateoretické debaty a ukazuje, v jaké podobě vstupovaly do dobových představ o utváření sociálního vědění. Cílem kursu je analyzovat klíčové historické přístupy ke strukturaci vědeckého poznání a zasadit je do současného kontextu úvah o proměnách vědecké práce v podmínkách nových režimů vědění.

 

8.     4.4. 2023  Vědecké poznání jako filosofický problém

Descartes, R. Rozprava o metodě. Praha: Svoboda, 1992.

Rorty, R. Filosofie a zrcadlo přírody. Kap. 3. „Idea teorie poznání.“ Praha: Academia, 2012 s. 129–159.

Winch, P. Idea sociální vědy a její vztah k filosofii. Kap. 1. „Filosofické souvislosti“. Brno: CDK, 2004, s. 17–48.

 

Referát č. 1 – Descartes, R. Rozprava o metodě. Praha: Svoboda, 1992.

Referát č. 2Peregrin, J.: Richarda Rortyho cesta k postmodernismu. Filosofický časopis, č. 3, 1994, s. 381-402.

 

9.     11.4. 2023  Jak se vytváří vědecký fakt?

Fleck, L. Genesis and Development of a Scientific Fact. Chicago: University of Chicago Press, 1979, s. 38–51.

Kuhn, T. S. Struktura vědeckých revolucí. Praha: Oikumené, 1996.

Gibbons et al. „Evolution of Knowledge Production“, In: The New Production of Knowledge, London: Sage, 1994, s. 17–45.

Referát č. 3 – Gibbons et al. „Evolution of Knowledge Production“, In: The New Production of Knowledge, London: Sage, 1994, s. 17–45

Referát č. 4 – Holmwood, J., 2010. Sociology’s misfortune: disciplinarity, interdisciplinarity and the impact of audit culture The British Journal of Sociology. 61(4), 639-658

10.  18.4. 2023  Mezi vysvětlením a porozuměním: Pozitivistické, antipozitivistické a postpozitivistické koncepce sociální vědy

Abel, T. „The Operation Called Verstehen“, American Journal of Sociology, roč. 54, 1948, s. 211–218.

Taylor, Ch. „Interpretation and the Sciences of Man“, Review of Metaphysics 25 (1), 1971, s. 3–51.

Outhwaite, W. „Concepts of Science.“ In: Concept Formation in Social Science. New York, Routledge, 2011 s. 5–24.

Referát č. 5 – Sacks, H. “On Sociological Description”. Berkeley Journal of Sociology 1963 (1), 1–18.

 

11.   25.4. 2023  Epistemologie a historický obrat v sociálních vědách

Rheinberger, H.-J., On Historicizing Epistemology. An Essay, Standford, Standford University Press 2010.

Somers, M. R., „Where is Sociology After the Historic Turn?  Knowledge Cultures, Narrativity, and Historical Epistemologies“, in: T. J. Mcdonald (ed.), The Historic Turn in the Human Sciences,  University of Michigan Press, Ann Arbor 1996, s. 53–90.

Referát č. 6 – Somers, M. R., „Where is Sociology After the Historic Turn?  Knowledge Cultures, Narrativity, and Historical Epistemologies“, in: T. J. Mcdonald (ed.), The Historic Turn in the Human Sciences,  University of Michigan Press, Ann Arbor 1996, s. 53–90.

12.   2.5. 2023 Feministická epistemologie, standpoint a queer theory

Harding, S. „Feminism Confronts the Sciences: Reform and Transformation“. In: Whose Science? Whose Knowledge? New York: Cornell University Press, 1991, s. 19–51. 

Haraway, D. „Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective.“ Feminist Studies, roč. 14, č. 3., 1988, s. 575–599.

Seidman, S. „Deconstructing Queer Theory or the Under-Theorization of the Social.“ In: Social Postmodernism: Beyond Identity Politics (Linda Nicholson, Steven Seidman eds.), Cambridge: Cambridge University Press, 1995, s. 116–141.

Holmwood, J. „Feminism and Epistemology: What Kind of Successor Science?“ Sociology, roč. 29, č. 3, s.  411–428.

Referát č. 7 – Harding, S. „Feminism Confronts the Sciences: Reform and Transformation“. In: Whose Science? Whose Knowledge? New York: Cornell University Press, 1991, s. 19–51. 

Referát č. 8 ­– Holmwood, J. „Feminism and Epistemology: What Kind of Successor Science?“ Sociology, roč. 29, č. 3, s.  411–428.

13.   9.5. 2023  Jak se vytváří sociální vědění? Opouštění objektivity a ne/nalézání interdisciplinarity: Současné debaty o proměnách sociálních věd

Camic, C., Gross, N., „The New Sociology of Ideas,“ in: J. R. Blau (ed.), Blackwell Companion to Sociology, Blackwell Malden, MA 2001, s. 236–49.

Camic, C., Gross, N., Lamont, M., „Introduction: The Study of Social Knowledge Making,“ in: C. Camic, N. Gross, M. Lamont (eds.), Social Knowledge in the Making, University of Chicago Press, Chicago 2011, s. 1–40.

Turner, S. „What Are Disciplines? And How is Interdisciplinarity Different?“ In: Practising Interdisciplinarity (P. Weingart, N. Stehr eds.). Toronto: University of Toronto Press, 2000, s. 45–65.

Daston, L., P. Galison. „The Image of Objectivity.“  Representations, roč. 0,  0, č. 40, Tematické číslo: Seeing Science, 1992, s. 81–128.

Referát č. 9 – Camic, C., Gross, N., Lamont, M., „Introduction: The Study of Social Knowledge Making,“ in: C. Camic, N. Gross, M. Lamont (eds.), Social Knowledge in the Making, University of Chicago Press, Chicago 2011, s. 1–40.

Referát č. 10 – Guetzkow, J., Lamont, M., & Mallard, G. (2004). What is Originality in the Humanities and the Social Sciences? American Sociological Review, 69(2), 190–212.

 

 

16.5. 2023  Náhradní termín pro přednesení referátů v případě nemoci.

16.5. 2023  Předtermín pro nejlepší studenty – písemný.

 

Další literatura pro seminární práce (výběr):

 

Lazarsfeld, P.F. [1935]: The Art of Asking Why. Three Principles Underlying the Formulation of Questionnaires. In: Lazarsfeld,P.F.: Qualitative Analysis. Historical and Critical Essays. Boston, Allyn & Bacon 1972. p.183-202

Lazarsfeld,P.F. - Rosenberg,M. (eds.): The Language of Social Research. A Reader in the Methodology of Social Research. New York, The Free Press 1955 (2.vyd.1967)

Suchman, E.A. (1941): Invitation to Music. A Study of the Creation of New Music Listeners by the Radio. In: Lazarsfeld-Stanton eds. 1941, Radio Research 1941, pp.140 - 188.

Whyte, W.F. (1984): Learning from the Field. A Guide from Experience. Newbury Park, SAGE.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html