SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Comparative Media Analysis - JKM135
Title: Comparative Media Analysis
Czech title: Komparativní analýza médií
Guaranteed by: Department of Media Studies (23-KMS)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 20 (10)
Min. number of students: 10
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: English
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Ulrike Lütke Notarp, Ph.D.
Teacher(s): Ulrike Lütke Notarp, Ph.D.
Annotation -
Last update: Ulrike Lütke Notarp, Ph.D. (02.02.2024)
The course deals with the presentation of current events in the media of the Czech Republic and other EU countries. We begin with an introduction to the method of linguistic discourse analysis. Students will learn to perform such an analysis and interpret the results. On this basis, we examine the discursive representation of current events in the media of the Czech Republic and other EU countries. The comparison shows peculiarities of national discourses, which are determined by the respective society and culture. The course therefore aims to see media discourses in a cultural and social context.
Aim of the course - Czech
Last update: Ulrike Lütke Notarp, Ph.D. (02.02.2024)

Hlavním cílem kurzu je lingvistická analýza diskurzu mediálních textů (různých kultur). Studenti se učí provádět takové analýzy a interpretovat výsledky v kulturním a společenském kontextu.

Course completion requirements - Czech
Last update: Ulrike Lütke Notarp, Ph.D. (02.02.2024)

Pravidelná a aktivní účast

Vypracování teoretických textů doma

Aktivní účast na analytické práci: diskurzivní analýza textů

Analýza mediálních textů k aktuální události a zápis výsledků do tabulky

Interpretace a shrnutí výsledků analýzy ve formě krátké eseje 

Literature - Czech
Last update: Ulrike Lütke Notarp, Ph.D. (02.02.2024)

Texty, které používáme v semináři, budou poskytovány v tištěné formě nebo ve formátu pdf.

Berger P. and T. Luckmann (1999), Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii vědění. Brno. Centrum pro studium demokracie a kultury.

Durham, Meenakshi Gigi & Kellner, Douglas M. (2012, 2nd ed.). Adventures in Media and Cultural Studies: Introducing the KeyWorks. In: Meenakshi G. Durham & Douglas M. Kellner, (ed.), Media and Cultural Studies, KeyWorks, (p. 1-25), Malden, Wiley-Blackwell.

Fairclough, Norman (2003). Analysing Discourse. Textual analysis for social research. London & New York. Routledge.

Fleischer, Michael (2001). Kulturtheorie. Systemtheoretische und evolutionäre Grundlagen. Oberhausen. Athena. překlad skript I+II

Hodges Persell, Caroline (1987). (2nd edition) Understanding Society. An Introduction to Sociology, p. 83-101. New York University.

Hofstede, Geert & Hofstede, Gerd J. (2005). Cultures and Or­ganizations. Software of the mind. Intercultural Coopera­tion and its Importance for Survival. New York. Mc Graw-Hill.

Jirák, Jan & Köpplová, Barbara (2009). Masová média. Praha. Portál.

Kraus, Jiří (2008). Jazyk v proměnách komunikačních medií. Univerzita Karlova v Praze. Karolinum.

Notarp, Ulrike a kol. (2009). „Případ Kundera“ v českých médiích v roce 2008. Souvislosti. Revue pro literaturu a kulturu, 20/4, s. 142-157. Příbram. Pbtisk.

Schneiderová, Soňa (2015). Analýza diskurzu a mediální text. Praha. Nakladatelství Karolinum.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Ulrike Lütke Notarp, Ph.D. (02.02.2024)

Znalost literatury uvedené k jednotlivým přednáškám a seminářům.

Schopnost zkoumat mediální text metodou diskurzivní analýzy a výsledky shrnout do vědecké eseje.

Celkové  hodnocení zapsaných studentů probíhá na procentní škále v tomto rozsahu:

100 - 91: A (výtečně, vynikající výkon pouze s drobnými chybami)

81 - 90: B (velmi dobře, nadprůměrný výkon, avšak s určitými chybami)

71 - 80: C (dobře, celkově dobrý výkon s řadou výrazných chyb)

61 - 70: D (uspokojivě, přijatelný výkon, ale se značnými nedostatky)

51 - 60: E (dostatečně, výkon splňuje minimální požadavky)

50 - 0: F 

Syllabus - Czech
Last update: Ulrike Lütke Notarp, Ph.D. (02.02.2024)

1. Úvod do kurzu

Cíle

2. Proces vědeckého zkoumání

Příklad

3. Kultura a diskurz – vztah mezi kulturou a diskurzem

Skript I „Kultura a diskurs“

Schneiderová, Soňa „Analýza diskurzu a mediální text“ Kap. 1-4, 6, 7.4, 7.5

Kraus: „Teorie diskursu“ Kap. IV.6, 7, 8, 11

4. Úvod do lingvistické analýzy diskurzu

Skript II „Prvky diskursu“

5. Analýza diskurzu – cvičení

6. Výběr jedné mediální události a výběr médií různých zemi

Formulování výzkumných cílů, proměny, systém kategorií

Sbírání dat v databázi

7. Analýza diskurzu – cvičení 

        Analýza mediálních textů k aktuální události a zápis výsledků do tabulky

8. Analýza diskurzu (práce ve skupinách) 

9. Analýza diskurzu (práce ve skupinách) 

10. Práce na závěrečné eseji (ve skupinách)

        Interpretace a shrnutí výsledků analýzy

        Porovnání diskurzů a mediálních obrazů vybrané události v různých zemích

11. Práce na závěrečné eseji (ve skupinách)

12. Práce na závěrečné eseji (ve skupinách) 

Entry requirements - Czech
Last update: Ulrike Lütke Notarp, Ph.D. (02.02.2024)

Dobrá znalost angličtiny

Znalost jiného cizího jazyka je žádoucí

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html