SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Social media and everydayness - JKB051
Title: Sociální média a každodennost
Guaranteed by: Department of Media Studies (23-KMS)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, MC [HT]
Capacity: 50 / 50 (50)
Min. number of students: 10
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level: specialized
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D.
Class: Courses for incoming students
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (19.09.2023)
Cílem předmětu je představit studujícím zdánlivě okrajová vědecká témata věnující se vztahu mezi rozvojem sociálních médií a proměnami společenských vazeb, interakcí a lidské každodennosti. Na základě studia odborných textů a současných analýz se zaměříme na proměny každodennosti vlivem digitálních technologií, na to, jak afordance (technologické „vlastnosti“) sociálních sítí předurčují způsoby jejich užití, na oblast sociálních médií a soukromí. Budeme diskutovat o významu sociálních sítí a diskusních fór v občanské participaci a politické komunikaci (mimo jiné prostudujeme koncept tzv. „third spaces“, tedy primárně nepolitických online prostředí, v nichž probíhá významná politická diskuse), ale také o emotivních aspektech online komunikace (memy, virály) nebo online „seznamkách“ a mobilních seznamovacích aplikacích (opět z pohledu komunikační vědy).
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (12.10.2023)

Studující budou hodnoceni na základě vypracování stručné anotace k vybranému fenoménu či odbornému termínu, který se dotýká studované oblasti (sociální média a každodennost). Anotace musí být založena na rešerších alespoň 3 odborných textů a musí fenomén definovat z hlediska toho, jak k němu přistupují různé odborné zdroje. Rozsah anotace: min. 3/4 normostrany, max. 1 normostrana 

DŮLEŽITÉ: Vzhledem k nadstandardnímu počtu studujících v kurzu je nezbytné pracovat minimálně v dvoučlenných skupinách - anotace tedy bude vždy dílem minimálně dvou, maximálně však tří studujících, kteří budou hodnoceni společně, bez ohledu na jejich přínos ke společné práci, který vyučující nemůže posuzovat.   

Anotaci odevzdají studující nejpozději 10 pracovních dní před termínem, do kterého potřebují mít zapsaný klasifikovaný zápočet, nejdříve však 11.12.2023nejpozději 14.1.2024

Poznámka: Vyberete-li si fenomén/termín, který je zatím velmi málo prostudovaný, případně se jedná o nový termín zavedený jen např. v jediném odborném textu, doplňte diskusi v anotaci o kontext - např. termíny či fenomény příbuzné, s nimiž se v oboru již pracuje (a citujte další literaturu k tomuto kontextu). Můžete se také inspirovat vlastními zkušenostmi se sociálními médii nebo digitální komunikací a popsat fenomén, který této zkušenosti odpovídá (samozřejmě opět na základě detailního studia odborných zdrojů a jejich sumarizace). 

Práce studujících na závěrečné anotaci bude probíhat dvoustupňově - odevzdáte text, ke kterému vám vyučující pošle detailní zpětnou vazbu a hodnocení, vy následně koncept podle připomínek nejpozději do 10 pracovních dní upravíte, a vyučující pak váš text nasdílí s ostatními (do jedné sdílené složky předmětu na disku), aby tak vznikla databáze zajímavých studijních podkladů, z níž mohou čerpat i ostatní studující. Klasifikovaný zápočet vám bude zapsán až poté, co odevzdáte finální text do databáze.

DŮLEŽITÉ: Není přípustné odevzdat výstup vypracovaný umělou inteligencí ani vykopírované či přeložené pasáže z internetových zdrojů - musí jít o vaši vlastní rešeršní práci, výsledek analýzy a syntézy dostupných dat.  

 

Hodnocení (vztahuje se ke kvalitě první verze odevzdané práce, dle nařízení děkana nelze "opravovat" známku na základě zpětné vazby vyučující a přepracování textu studujícími): 

A - excelentní práce, pro anotaci si studující vybrali originální termín, rešeršují literaturu, které jsme se nevěnovali v kurzu, text je založen na souhrnu většího množství zdrojů, anotace je fakticky i formálně správná (a to i jazykově), svojí strukturou logická a argumentačně přesná

B - výborná práce, platí aspekty zmíněné u hodnocení A, v textu jsou ale drobné nepřesnosti nebo drobné jazykové nedostatky

C - velmi dobrá práce, studující pro anotaci zvolili spíše běžnější termín, který jsme probírali v kurzu, případně text obsahuje větší množství nepřesností a formálních nedostatků, struktura je méně návazná

D - velmi dobrá až dobrá práce, studující rešeršují malé množství textů, nedaří se jim přesně vystihnout argument rešeršovaných podkladů, udržet logickou strukturu výkladu, případně text obsahuje velké množství pochybení (obsahových i formálních)

E - dobrá, obhajitelná práce - studující splnili zadání, závěry v textu však nejsou dostatečně podložené, anotace je založena na malém množství rešeršovaných textů (např. na jediném zdroji), struktura anotace není dostatečně logická, text však obsahuje fakta

F - nevyhovující práce

Literature - Czech
Last update: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (19.09.2023)

Povinná literatura: 
ALLMER, T. Kritická teorie a sociální média: Mezi emancipací a komodifikací. Filosofia, 2019.

BRUNS, A. Blogs, Wikipedia, Second Life, and Beyond: from production to produsage. Peter Lang, 2008.

GOLDSCHMIDT, J. - WU, T. Kdo řídí Internet? Iluze o světě bez hranic. Dokořán, 2008.

GRAHAM (eds.) “We need to get together and make ourselves heard”: everyday online spaces as incubators of political action. Information, Communication & Society 19(10): 
1373-1389, 2016

JENKINS, H. Convergence culture: where old and new media collide. New York University Press, 2006.

Doporučená literatura:
AULETTA, K. Googled: the end of the world as we know it. Virgin Books, 2010.
BINNS, A. Don’t feed the trolls! Managing troublemakers in magazines’ online communities. Journalism Practice 6(4): 547-562, 2012
CHALKLEY, T. et al. Communication, digital media and everyday life. 2nd edition. Victoria Oxford University Press, 2015.
KENSKI, K. - COE, K. - RAIN, S. A. Perceptios of Uncivil Discourse Online: An Examination of Types and Predictors. Communication Research. (2017 online first)

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (19.09.2023)

Výuka v předmětu je koncipována s ohledem na platná protiepidemická opatření jako prezenční, počítám tedy s fyzickou přítomností většiny zapsaných na přednášce. Studující, kteří se z vážných důvodů nemohou prezenční výuky zúčastnit, si s vyučující domluví individuální přístup ke studijním materiálům.

 

Plán přednášek/seminářů:
1. (4.10.) Přednáška odpadá - zahraniční pracovní cesta přednášející. 

2. (11.10.) Úvodní setkání, principy práce v předmětu, podmínky zakončení. Sociální média jako předmět zájmu komunikačních studií - oblasti, témata, základní koncepty, metodologické přístupy - I. 

4. (18.10.) Sociální média jako předmět zájmu komunikačních studií - oblasti, témata, základní koncepty, metodologické přístupy - II. 

3. (25.10.) Co víme o vlivu digitálních a mobilních technologií na proměny společenských vztahů a interakcí? Je namístě optimismus, pesimismus, nebo spíše realismus? Odlišné vědecké pohledy na význam internetu a sociálních médií v současných společnostech.

5. (1.11.) Afordance a jejich vliv na způsoby užití sociálních médií.

6. (8.11.) Výuka odpadá - účast přednášející na konferenci. 

7. (15.11.) Média a soukromí - ekonomické, psychologické a sociální aspekty ochrany dat, shromažďování dat o uživatelích sociálních médií, koncept „digital surveillance“. 

7. (22.11.) Občanská participace, online deliberace a politická komunikace v prostředí sociálních médií - úvod. Online deliberace, její aspekty a tradice výzkumu. Sociální sítě a diskusní fóra jako prostor pro každodenní politickou komunikaci (koncepty „everyday political talk“ a „third spaces“). 

8. (29.11.) Memy, virály a emotikony jako příklady emotivních aspektů komunikace v prostředí sociálních médií.

9. (6.12.) Online násilí, jeho typy, toxická online komunikace, genderové aspekty online násilí. Trolling jako společenský, psychologický a politický fenomén.

10. (13.12.) Technologie a blízké vztahy - analýza online seznamek a mobilních seznamovacích aplikací. 

11. (20.12.) Závěrečné shrnutí, konzultace závěrečných projektů (anotací).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html