SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Behavioral Economics - JKB025
Title: Behaviorální ekonomie
Guaranteed by: Department of Marketing Communication and Public Relations (23-KMKPR)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: 46 / unknown (46)
Min. number of students: 10
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level: specialized
Additional information: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11655
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Ing. Marek Vranka
doc. Ing. Petr Houdek, Ph.D.
Teacher(s): doc. Ing. Petr Houdek, Ph.D.
Mgr. Ing. Marek Vranka
Class: Courses for incoming students
Incompatibility : JJB405
Is incompatible with: JJB405
Is interchangeable with: JJB405
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Ing. Marek Vranka (08.02.2023)
Poznání a analýza způsobů, jakým lidé zpracovávají informace a jak činí rozhodnutí, je předmětem úsilí mnoha
vědců i odborníků z komerční i nekomerční sféry. Tento předmět se zabývá pochopením těchto procesů v
souvislosti s poznatky behaviorálních vědců v posledních desetiletích – lidské rozhodování se v mnoha případech
a situacích odchyluje od tzv. optimální či přísně racionální volby. Předmět se dále zabývá tím, jak tyto poznatky
mohou ovlivňovat marketingovou komunikace a její praktickou implementaci – konkrétně tvorbu návrhů
komunikační strategie, channel planning a tvorbu jednotlivých intervencí. Součástí je i jakým způsobem měřit a
vyhodnocovat intervence, včetně tvorby hypotéz a jejich ověření za pomoci experimentů. V neposlední řadě bude
rozebrána i etická stránka takových intervencí v nekomerčním či komerčním užití.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Ing. Marek Vranka (08.02.2023)

1    Úvod kurzu. Behaviorální ekonomie. Síla „irelevantních“ vlivů na ekonomické rozhodování.
2    Metodologie behaviorální (a experimentální) ekonomie. Design a ne/výhody laboratorního a přirozeného experimentu. Observační studie.
3    Metodologie behaviorální (a experimentální) ekonomie. Design a ne/výhody laboratorního a přirozeného experimentu. Observační studie.
4    Heuristiky a ne-racionální chování. Koncept omezené racionality.
5    Závislost na okolí: Prospektová teorie I. – referenční bod, averze ke ztrátě, chyba statutu quo, rámování a ukotvení situace.
6    Prospektová teorie II. – averze k riziku a nejistotě, efekt jistoty, nelineární hodnocení pravděpodobností (+ reprezentativní a dostupnostní heuristika). Nadměrný optimismus.
7    Majetnický efekt. Mentální účetnictví.
8    Omezená pozornost a slepota ke změně a k volbě.
9    Mezičasové volby: hyperbolické diskontování a problém omezené sebekontroly. (Sebe)zavazování, prokrastinace, chyby v hodnocení budoucnosti a pamatování minulosti.
10    Sociální preference (sobeckost, altruismus, reciprocita, rovnost). Mezikulturní rozdíly.
11    Pozitivní psychologie – ne/dosažitelné cíle lidského snažení (sociální komparace, hédonická adaptace).
12    Změna motivací, nudge. MINDSPACE.


 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html