SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Theories and Research of News Values - JJM476
Title: Teorie a výzkum zpravodajských hodnot
Czech title: Teorie a výzkum zpravodajských hodnot
Guaranteed by: Department of Journalism (23-KZ)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, MC [HT]
Capacity: 20 / 20 (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. et Mgr. Miroslav Langer
Teacher(s): Mgr. et Mgr. Miroslav Langer
Class: Courses for incoming students
Annotation - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Miroslav Langer (27.01.2023)
Z nespočetného okruhu událostí, které se dějí ve světě, a témat, která se tím otevírají, zobrazují zpravodajská média jen úzký výsek. Jedním z přístupů, jak teoreticky pojmout problematiku výběru zpráv, je koncept zpravodajských hodnot, zmiňovaný od dávné minulosti, pojmenovaný před stoletím a rozpracovaný teoretiky a výzkumníky v posledních více než padesáti letech. Ve dvou různých tradicích – anglosaské a německé – představuje podrobný teoretický systém, z něhož vychází též zevrubně diskutovaná metodologie výzkumu.

Jaké jsou zpravodajské hodnoty, jak se liší od zpravodajských faktorů (faktorů zpravodajských hodnot), kde se objevují, kdo je stanovuje a kde a jak je najít a zkoumat? Kromě seznámení s dosavadními poznatky dostanou studenti možnost vyzkoušet si aplikaci zpravodajských hodnot i jejich výzkumu v praxi a tím sami pochopit jejich roli.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Miroslav Langer (27.01.2023)

Seznámení studentů s německou i anglosaskou teorií zpravodajských hodnot, jejími tradičními i moderními směry a s metodologií jejich výzkumu.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Miroslav Langer (08.02.2024)

1) Aktivní účast na výuce
2) Zpracování praktického výzkumného úkolu – kódování kvantitativní obsahové analýzy zpravodajských faktorů a účast v diskusi o výsledcích

Bonusové hodnocení za výsledky orientačního testu na závěr semestru, jeho úspěšné absolvování není podmínkou zakončení předmětu.

Literature - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Miroslav Langer (08.02.2024)

ARAUJO, Theo a Toni G. L. A. VAN DER MEER, 2020. News values on social media: Exploring what drives peaks in user activity about organizations on Twitter. Journalism [online]. 21(5), 633–651. ISSN 1464-8849. Dostupné z: doi:10.1177/1464884918809299

CAPLE, Helen, 2018. News Values and Newsworthiness. In: Jon F NUSSBAUM, ed. Oxford Research Encyclopedia of Communication [online]. Oxford University Press. ISBN 978-0-19-022861-3. Dostupné z: doi:10.1093/acrefore/9780190228613.013.850

CAPLE, Helen a Monika BEDNAREK, 2015. Rethinking news values: What a discursive approach can tell us about the construction of news discourse and news photography. Journalism (London). 17(4), 435. ISSN 1464-8849. Dostupné z: doi:10.1177/1464884914568078

EILDERS, Christiane, 2006. News factors and news decisions. Theoretical and methodological advances in Germany. Communications [online]. 31(1), 5–24. ISSN 1613-4087, 0341-2059. Dostupné z: doi:10.1515/COMMUN.2006.002

GALTUNG, Johan a Mari Holmboe RUGE, 1965. The structure of foreign news: The presentation of the Congo, Cuba and Cyprus crises in four Norwegian newspapers. Journal of peace research. 2(1), 64–90. Dostupné z: doi:10.1177/002234336500200104

HARCUP, Tony a Deirdre O’NEILL, 2017. What is News? Journalism Studies [online]. 18(12), 1470–1488. ISSN 1461-670X. Dostupné z: doi:10.1080/1461670X.2016.1150193

KEPPLINGER, Hans Mathias a Simone Christine EHMIG, 2006. Predicting news decisions. An empirical test of the two-component theory of news selection. Communications. 31(1), 25–43. Dostupné z: doi:10.1515/COMMUN.2006.003

MAEYER, Juliette De, 2020. “A Nose for News”: From (News) Values to Valuation. Sociologica [online]. 14(2), 109–132. ISSN 1971-8853. Dostupné z: doi:10.6092/issn.1971-8853/11176

SHOEMAKER, Pamela J., Tsan-Kuo CHANG a Nancy BRENDLINGER, 1987. Deviance as a Predictor of Newsworthiness: Coverage of International Events in the U.S. Media. Annals of the International Communication Association [online]. 10(1), 348–365. ISSN 2380-8985. Dostupné z: doi:10.1080/23808985.1987.11678651

Doporučená literatura:

BEDNAREK, Monika a Helen CAPLE, 2017. The discourse of news values: how news organizations create newsworthiness. New York: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-065393-4.

BRIGHTON, Paul a Dennis FOY, 2010. News values. Los Angeles; London; New Delhi; Singapore: Sage. ISBN 978-1-4129-4599-8.

HARCUP, Tony a O’NEILL, Deirdre, 2020. News Values and News Selection. In: WAHL-JORGENSEN, Karin a HANITZSCH, Thomas (ed.), The handbook of journalism studies. Second edition. New York London: Routledge. s. 213–218. ISBN 978-1-138-05288-8.

MAIER, Michaela, Joachim RETZBACH, Isabella GLOGGER a Karin STENGEL, 2018. Nachrichtenwerttheorie. Baden-Baden: Nomos Verlag. ISBN 978-3-8452-8493-4.

SEDLÁKOVÁ, Renáta, 2014. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3568-9.

SHOEMAKER, Pamela J. a Stephen D. REESE, 2014. Mediating the message in the 21st century. A media sociology perspective. New York; London: Routledge. ISBN 978-0-415-98913-8.

SCHULZ, Winfried, Lutz HAGEN, Helmut SCHERER a Irena REIFOVÁ, 1998. Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-548-5.

SCHULZ, Winfried, Helmut SCHERER, Lutz HAGEN, Irena REIFOVÁ a Jakub KONČELÍK, 2004. Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum. 2. vydání. ISBN 80-246-0827-8.

TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ, 2010. Metody výzkumu médií. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-683-4.

WESTLUND, Oscar a EKSTRÖM, Mats, 2020. News Organizations and Routines. In: WAHL-JORGENSEN, Karin a HANITZSCH, Thomas (ed.), The handbook of journalism studies. Second edition. New York London: Routledge. s. 73–89. ISBN 978-1-138-05288-8.

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Miroslav Langer (27.01.2023)

Seminář s přednáškovým segmentem, praktická cvičení, diskuse, studium literatury, analýza.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Miroslav Langer (08.02.2024)

1) Výběr zpráv, gatekeeping, zpravodajské hodnoty – úvod (20. 2.)

2) Modernizace zpravodajských hodnot podle Harcupa a O’Neillové (27. 2.)

3) Konstrukce mediální reality a zpravodajské hodnoty, faktory zpravodajských hodnot (5. 3.)

4) Zpravodajské hodnoty nejsou jen vlastnosti události (12. 3.)

5) Výběr zpráv z perspektivy hierarchického modelu Reese a Shoemakerové (19. 3.)

6) Zpravodajské hodnoty a gatekeepeři (26. 3.)

7) Zpravodajské hodnoty a publikum, zpravodajské hodnoty na sociálních sítích (2. 4.)

8) Zpravodajské hodnoty jako diskurs (9. 4.)

9) Zpravodajské hodnoty v historickém pohledu (16. 4.)

10) Normativní teorie zpravodajských hodnot (23. 4.)

11) Výzkum zpravodajských hodnot a jeho metodologie, shrnutí (30. 4.)

12) Kritika teorie a konceptu zpravodajských hodnot (7. 5.)

13) Závěrečné setkání s diskusí (14. 5.)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html