SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Theoretical concepts for studying journalism II - JJM255
Title: Teoretické koncepty ke studiu žurnalistiky II
Guaranteed by: Department of Journalism (23-KZ)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 8
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/2, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (10)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: JJM357
Guarantor: doc. PhDr. Alice Němcová Tejkalová, Ph.D.
PhDr. Mgr. Bc. Jan Jirků, Ph.D.
Incompatibility : JJM357, JJM451
Pre-requisite : JJM250
Is incompatible with: JJM451, JJM357
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Alice Němcová Tejkalová, Ph.D. (20.12.2019)
The course continues in the introduction of the theoretical concepts necessary for the understanding of journalistic discourse.
Literature -
Last update: doc. PhDr. Alice Němcová Tejkalová, Ph.D. (26.10.2019)

Literature:

ALLAN, Stuart. Citizen witnessing: revisioning journalism in times of crisis. Cambridge: Polity, 2013. ISBN 978-0-7456-5196-5.

CURRAN, James - FENTON, Natalie - FREEDMAN, Des. Misunderstanding the internet. 1. vyd. London: Routledge, 2012. 194 s. ISBN 978-0-415-57958-2.

DEUZE, Mark. Media Life: Život v médiích. Praha: Karolinum, 2016.

DEUZE, Mark. The web and its journalisms: considering the consequences of different types of newsmedia online, New Media & Society, 2003, vol. 5, no. 2, s. 203-230. ISSN 1461-4448.

FRANKLIN, Bob et al. (eds.). Key concepts in journalism studies. 1. vyd. London: Sage Publications, 2005. 362 s. ISBN 1-7619-4482-6. (do doporučené)

KELLNER, Douglas - Meenakshi Gigi DURHAM (eds.). Media and cultural studies: keyworks. 2 vyd. Malden: Wiley-Blackwell, 2012. 635 s. ISBN 978-0-470-65808-6. HALL, Stuart. Encoding/Decoding, s. 166-176.

MCCHESNEY, Robert Waterman. Problém médií: jak uvažovat o dnešních médiích. 1. vyd. Všeň: Grimmus, 2009. 140 s. ISBN 978-80-902831-2-1.

MCCOMBS, Maxwell E. Agenda setting: nastolování agendy - masová média a veřejné mínění. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. 251 s. ISBN 978-80-7367-591-2.

MCQUAIL, Denis. Journalism and society. 1. vyd. London: SAGE Publications, 2013. 244 s. ISBN 978-1-4462-6680-9.

MORAVEC, Václav. Média v tekutých časech: Konvergence audiovizuálních médií v ČR. Praha: Academia, 2016. 192 s. ISBN 978-80-200-2572-2.

TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-096-8.

 

BRIGHTON, Paul - FOY, Dennis. News values. 1. vyd. Los Angeles ; London ; New Delhi ; Singapore: Sage Publications, 2007. 205 s. ISBN 978-1-4129-4600-1.

COLEMAN, Stephen a Karen ROSS. The media and the public: "them" and "us" in media discourse. 1. vyd. Malden, MA: Wiley-Blackwell, 2010. 188 s. ISBN 978-1-4051-6040-7.

FOWLER, Roger. Language in the news: discourse and ideology in the press. London: Routledge, 1991. 254 s. ISBN 0-415-01419-0.

NOELLE-NEUMANN, Elisabeth. The Spiral of silence: public opinion - our social skin. 2. vyd. Chicago , London: University of Chicago Press, 1993. 269 s. ISBN 0-226-58936-6.

OSVALDOVÁ, Barbora - TEJKALOVÁ, Alice (eds.). Žurnalistika v informační společnosti: digitalizace a internetizace žurnalistiky: proměny a perspektivy žurnalistiky v epoše digitálních médií aneb nová média teoreticky i prakticky. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2009. 195 s. ISBN 978-80-246-1684-1.

LISTER, Martin. New media: a critical introduction. 2. vyd. London: Routledge, 2009. 446 s. ISBN 978-0-415-43161-3.

Requirements to the exam -
Last update: doc. PhDr. Alice Němcová Tejkalová, Ph.D. (30.01.2021)

Podmínkou postoupení k závěrečné souhrnné ústní zkoušce je absolvování prezentace v semináři nejméně na 50 % hodnocení vyčleněného za prezentaci (za prezentaci je možné získat max. 20 % z celkového hodnocení). Závěrečná zkouška se skládá ze dvou teoretických otázek (každá je z jednoho semestru a každá část zkoušky má pro výslednou známku váhu 40 %) a prověří znalosti z přednášek, seminářů i samostudia povinné literatury (součástí povinné literatury jsou i texty čtené pro seminář).

Celkové hodnocení:

·    91 % a více         =>         A

·    81-90 %             =>          B

·    71-80 %             =>          C

·    61-70 %             =>          D

·    51-60 %             =>          E

·    0-50 %               =>          F

Semináře doplňují a rozšiřují znalosti získané v přednáškách. Jsou založeny na četbě a diskusi o základních textech k probíraným tématům. Znalost a schopnost interpretace těchto textů je nedílnou součástí zkoušky.
Na seminářích určená skupina (2 až 3 studenti) představí formou ucelené prezentace o délce cca 40 minut své téma (zadané na začátku semestru). Následuje prostor pro ujasnění, dotazy a reflexi (včetně formy prezentace). Zpracovatelé jednotlivých témat přiblíží jednak zadanou literaturu, zároveň si však dohledají vlastní zdroje a příklady (seznam zdrojů dokládají v závěru prezentace).

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. František Géla (21.12.2019)

Přednášky a semináře:

1. Sociologie žurnalistiky a základní oblasti jejího studia. Ekonomické, politické a technicko-organizační faktory ovlivňující novinářskou práci. 
1. pojednání o náplni seminářů, organizační záležitosti

2. Společenský význam žurnalistiky. Role novinářů. Agenda setting. 
2. Sociologie žurnalistiky

3. Fungování redakcí a vliv redakčních rutin na žurnalistický obsah. Rutiny. Koncept gatekeepingu, význam sociální kontroly v redakcích.
3. Společenský význam žurnalistiky: nastolování agendy

4. Způsoby měření mediální, veřejné i politické agendy a jejich uplatnění v praxi; diagnostika intermediální agendy
4. Způsoby měření mediální, veřejné i politické agendy a jejich uplatnění v praxi; diagnostika intermediální agendy

5. Solution Journalism 
5. Redakční rutiny, gatekeeping

6. Význam zdrojů v žurnalistické práci. Sociální sítě jako zdroj a nástroj. Typy zdrojů informací. Vztah se zdroji informací. Data-driven journalism. Sociální sítě jako zdroj a nástroj.
6. Zdroje a data driven journalism

7. Základní východiska politické ekonomie komunikace a kritika soudobé žurnalistiky
7. Alternativní vs. dominantní paradigma. Základní koncepty marxismu a neomarxismu aplikované politickou ekonomií komunikace na současnou žurnalistickou produkci. Oblasti zájmu politické ekonomie komunikace: ideologie (Manufacturing Consent). Koncentrace vlastnictví. Vliv ekonomické krize na povahu žurnalistiky. Marketizace žurnalistiky (market-driven journalism).

8. Sociální sítě jako zdroj a nástroj
8. Zdroje informací

9. Publikum jako pasivní příjemce vs. publikum jako aktivní tvůrce významu. Masové publikum. 
9. Druhy publika

10. Tržně určené publikum. Pasivní publikum (kultivační teorie a spirála mlčení). Stuart Hall a obrat v přístupu k publiku.
10. Transformace mediálního vlastnictví ve střední Evropě z perspektivy politické ekonomie komunikace

11. Deprofesionalizace žurnalistiky a občanská žurnalistika. Novinář jako "svědek událostí". User generated content, citizen witness, citizen journalist.
11. Stuart Hall a jeho přínos ke studiu publika

12. Možnosti nových médií perspektivou politické ekonomie komunikace. Koncept digital labour. Mechanizmy marketizace nových médií. Problematika „filtrovací bubliny“ a kyberbalkanizace.
12. Možnosti nových médií perspektivou politické ekonomie komunikace

13. Opakovací přednáška. Sumarizace konceptů, jejich kontext a propojení mezi nimi.
13. Deprofesionalizace žurnalistiky

Registration requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Alice Němcová Tejkalová, Ph.D. (24.01.2019)

Tento předmět je určen pouze studentkám a studentům magisterského programu Žurnalistika na FSV UK, kteří úspěšně splnili předcházející kurz v zimním semestru.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html