SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2016/2017
   Login via CAS
Methodological Problems of Social Science Analysis - JJD006
Title: Metodologické problémy sociálně vědních analýz se zaměřením na analýzu médií a komunikace
Guaranteed by: Department of Media Studies (23-KMS)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2015 to 2019
Semester: both
E-Credits: 10
Examination process: combined
Hours per week, examination: 2/0, Ex [HT]
Capacity: winter:12 / unknown (12)
summer:unknown / unknown (12)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: you can enroll for the course repeatedly
course is intended for doctoral students only
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D.
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. (28.09.2015)
The course strives to illuminate the position methodology has in the process of scientific knowledge production. The students will be encouredged to deepen their understanding of methodology in general as well as in case of their particular doctoral projects.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. (28.09.2015)

Cílem předmětu je vyjasnění paradigmatických pozic, z jejichž perspektivy jsou psány doktorské práce studentů a následná reflexe důsledků (omezení a potenciálu) volby těchto paradigmat.

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. (28.09.2015)

Creswell, John. W. (2007) Qualitative Inquiry and Research Design. London: Sage. Kapitola 1,2,4.

Fajkus, Břetislav (2005) Filosofie a metodologie vědy. Praha: Academia.

Hammersley, Martyn (2011) Methodology, who needs it? London: Sage.

Kuhn, T (1997) Struktura vědeckých revolucí. Praha: OIKOYMENH.

Ochrana, František (2009) Metodologie vědy. Úvod do problému. Praha: Karolinum.

Perri 6 & Bellamy, Christiane (20012). Principles of Methodology. Research Design in Social Science. London: Sage.

Stokes, Jane (2013) How to do media and cultural studies. London: Sage.

 

Teaching methods - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. (28.09.2015)

Seminář je realizován formou individuálních konzultací nad studentskými eseji a odbornou literaturou.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. (20.10.2016)

Zpracování eseje: rozsah 1500 slov, termín odevzdání: 14 dnů  před individuální konzultací, esej musí obsahovat odkazy na odbornou literaturu v textu a seznam literatury za textem

Téma eseje: Co je to metodologie a kde ji hledat? Studenti na základě četby odborné literatury vyloží pojem metodologie a ve druhé části reflektují metodologický rámec vlastního doktorského projektu. V rámci metodologické reflexe explicite uvedou, v jakém se pohybují paradigmatu a jak tato volba ovlivňuje ontologické, epistemologické a metodologické pojetí zkoumaného problému. 

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. (06.03.2022)

Předmět je organizován formou společného úvodního setkání a následných individuálních konzultací.

 

Společné úvodní setkání v LS 2021/2022: podle dohody, Google Meet

meet.google.com/heb-wmye-kcx

Individuální konzultace : rozprava nad odevzdaným esejem ve vztahu k tématu doktorské práci a odborné literatuře, studenti se zapisují k vypsaným termínům rozprav ve zkouškovém období v SISu

 

Zadání eseje:

 

Jméno Příjmení:

Téma: Metodologie výzkumů v oblasti xxxxxxx

 

1) Definujte pojem „metodologie výzkumu“ s důrazem na propojenost mezi metodologií  jako filozofií (paradigmatické stanovisko) a metodologií jako technikou (praktický postup při výzkumu).

 

Hendl, J. (2008) Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. Kapitoly 1 a 4.

Hammersley, Martyn (2011) Methodology, who needs it? London: Sage.

Kuhn, T (1997) Struktura vědeckých revolucí. Praha: OIKOYMENH.

Ochrana, František (2009) Metodologie vědy. Úvod do problému. Praha: Karolinum.

Creswell, John. W. (2007) Qualitative Inquiry and Research Design. London: Sage. Kapitola 1,2,4.

 

2) Proveďte metodologickou reflexi předloženého výzkumu.

Zaměřte se na provázanost paradigmatické pozice a výzkumných otázek. Jsou výzkumné otázky cestou k řešení výzkumného problému? Proč tomu tak je/není? Je zvolená metoda cestou ke zodpovězení otázek? Proč tomu tak je/není?

 

 

3) Proveďte metodologickou reflexi vlastního plánovaného výzkumu.

Objasněte, jaké je vaše paradigmatické stanovisko (jaké zahrnuje ontologické a epistemologické předpoklady), jaký je výzkumný problém a jaká je metoda výzkumu a vysvětlete vazbu mezi těmito prvky.

Vysvětlete, zda a jak metodologická reflexe doporučeného textu pozměnila plán metodologie vašeho doktorského projektu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html