SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Sociology of Media - JJB609
Title: Sociologie médií
Guaranteed by: Department of Media Studies (23-KMS)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 8
Examination process: summer s.:written
Hours per week, examination: summer s.:6/0, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (5)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Jan Miessler
Is interchangeable with: JJB328
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Jan Miessler (15.02.2021)
Předmět pokrývá základní oblasti sociologie médií, seznamuje studenty s jejími hlavními paradigmaty, důležitými postavami a jejich klíčovými texty. Zvláštní důraz je kladen na společenské souvislosti žurnalistiky a nových médií.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Jan Miessler (15.02.2021)

Cílem předmětu je poskytnout přehled o komplexitě vztahů mezi mediální sférou a společností. Absolvováním předmětu studenti získají základní povědomí o sociologii médií a hlavních oblastech tohoto pole společenskovědního bádání. Toto porozumění jsou schopní použít k vlastnímu uchopení vztahů mezi mediální sférou a společností a k identifikování relevantních teorií pro podrobnější zkoumání jednotlivých aspektů těchto vztahů.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Jan Miessler (15.02.2021)

CASTELLS, M. (1996) The Rise of Network Society. Basil Blackwell.

CURRAN, J. ed. (2010) Media and Society (5th ed.). Bloomsbury Academic.

van DIJK, J. (2012) The Network Society (3rd ed.). Sage.

FUCHS, C. (2008) Internet and Society: Social Theory in the Information Age. Routledge.

GANS, H. (1979) Deciding What’s News: A Study of CBS Evening News, NBC Nightly News, Newsweek, and Time. Northwestern University Press.

SCHUDSON, M. (1983) The Sociology of News. W.W. Norton.

SHOEMAKER, P., RESSE, S. (2014) Mediating the Message in the 21st Century: A Media Sociology Perspective. Routledge.

SPARKS, C. (2007) Globalization, Development and the Mass Media. Sage.

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Jan Miessler (15.02.2021)

Přednáška uvádějící do kontextu četbu související s probíranými tématy, představení a společná diskuze hlavních myšlenek klíčových textů.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Jan Miessler (15.02.2021)

Předmět je možné úspěšně ukončit získáním minimálně 51 bodů. Ty je možné získat za kritická shrnutí četby, recenzi a závěrečný esej. Je na vlastním uvážení studentů, které úkoly vypracovat pro získání potřebného počtu bodů. Požadavky na jednotlivé úkoly budou upřesněny během prvního setkání.

30 %   10x Kritické shrnutí četby z každého z deseti okruhů (10x 3 %, pokaždé 1-2 strany).

20 %   Recenze (2-3 strany) na některou knihu související s tématem kurzu.

50 %   Závěrečný esej (6 a více stran včetně odkazů na literaturu) na téma související s obsahem kurzu.

Hodnocení:

A: 91-100, B: 81-90, C: 71-80, D: 61-70, E: 51-60, F: <51

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Jan Miessler (15.02.2021)

A Úvod, hlavní paradigmata

1        Paradigmata sociologie médií
2        Dominantní paradigma: média a modernizace
3        Kritické paradigma: politická ekonomie médií

B Kultura, publikum, spektákl

4        Mediální kultura, masová kultura, populární kultura
5        Mediální publika
6        Spektákl

C Sociologie nových médií

7        Mediální technologie
8        Společnost sítí, velká data
9        Panoptikon
10      Digital divides

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html