SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to Media Research Methodology - JJB321
Title: Úvod do metod zkoumání médií
Guaranteed by: Department of Media Studies (23-KMS)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 9
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (0)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Jiří Remr, Ph.D.
Class: Courses for incoming students
Annotation -
Last update: KOCOURKOVA (07.04.2010)
This course will acquaint the students with basic terms used in research. It will deal with phases of research process, description of research methods (questionnaire, interview, content analysis, observing); mostly used types of research (ad hoc study, panel study, "tracking" research). Students will get acquainted with most important research projects in media research, problems of media research in the past and their solution.
Aim of the course - Czech
Last update: BLAHOVA (25.04.2008)

V rámci předmětu budou představeny hlavní mediální výzkumy realizované v současnosti.

Literature - Czech
Last update: Martin Štěpán (25.09.2006)

Berelson,B.R.-Lazarsfeld,P.F.-McPhee,W.N. (1954): Voting. A Study of Opinion Formation in a Presidential Campaign. Chicago-London: The University of Chicago Press

Disman M. (1993): Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum

Jeřábek H. (1997): Paul Lazarsfeld a počátky komunikačního výzkumu. Praha: Karolinum

Jeřábek H. (1997): Paul Lazarsfeld a počátky komunikačního výzkumu. Praha: Karolinum

Lazarsfeld,P.F. (1940): Radio and the Printed Page. An Introduction to the Study of Radio and Its Role in the Communication of Ideas. New York: Duell, Sloan & Pearce

Lowery, Shearon-De Fleur, Melvin L. (1983): Milestones in Mass Communication Research. Media Effects. New York-London: Longman

Miller D.C. (1991): Handbook of Social Research Design and Social Measurement. London: Sage Publications

Přibová, M.a kol. (1996): Marketingový výzkum v praxi. Praha: Grada

Schramm,W. (1963): Communication Research in the United States. In: Schramm, W. (ed.): The Science of Human Communication. New York: Basic Books

Schulz W., Hagen L., Scherer H., Reifová I. (1998): Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum

Surynek A., Komárková R., Kašparová E. (2001): Základy sociologického výzkumu. Praha: Management Press

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Jiří Remr, Ph.D. (09.05.2020)

Formy výuky:
3 přednášky v kontaktní výuce
3 bloky samostudia
3 cvičení formou domácího úkolu ( prostřednictvím www)
1 blok konzultací ( prostřednictvím www)

Requirements to the exam - Czech
Last update: BLAHOVA (25.04.2008)

Zkouška

Syllabus - Czech
Last update: Martin Štěpán (25.09.2006)
1. cyklus: Obecný úvod do metod výzkumu

a) 1. Týden

Přednáška: Úvod do výzkumu. Základní pojmy a přístupy

Seznámení se základními pojmy používanými ve výzkumné praxi; fáze výzkumného procesu, popis jednotlivých výzkumných metod (dotazníková šetření, interview, obsahová analýza, pozorování); nejčastěji realizované typy výzkumů (ad hoc studie, panelová šetření, trackingové výzkumy).

Domácí úkol: Připravit srovnávací tabulku výhod/nevýhod a možností aplikace jednotlivých výzkumných technik

b) 2. týden

Samostudium: Techniky sběru dat a možnosti jejich uplatnění v praxi

Disman M. (1993): Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum

Přibová, M.a kol. (1996): Marketingový výzkum v praxi. Praha: Grada

Schulz W., Hagen L., Scherer H., Reifová I. (1998): Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum

Surynek A., Komárková R., Kašparová E. (2001): Základy sociologického výzkumu. Praha: Management Press

c) 3. týden

Vyhodnocení domácího úkolu

2. cyklus: Historie mediálního výzkumu

a) 1. týden

Přednáška: Významné projekty mediálního výzkumu v historii

Přehled nejvýznamnějších výzkumných projektů v oblasti mediálního výzkumu; konkrétní okruhy problémů mediálního výzkumu v minulosti a formy jejich řešení; využitelnost v minulosti prováděných výzkumů v současné výzkumné praxi.

Domácí úkol: Popsat vybraný výzkumný projekt z historie v podobě souvislého textu (cca 5 – 10 normostran)

b) 2. týden

Samostudium: Média jako specifický produkt; čtenář/posluchač/divák jako specifický spotřebitel

Berelson,B.R.-Lazarsfeld,P.F.-McPhee,W.N. (1954): Voting. A Study of Opinion Formation in a Presidential Campaign. Chicago-London: The University of Chicago Press

Jeřábek H. (1997): Paul Lazarsfeld a počátky komunikačního výzkumu. Praha: Karolinum

Lazarsfeld,P.F. (1940): Radio and the Printed Page. An Introduction to the Study of Radio and Its Role in the Communication of Ideas. New York: Duell, Sloan & Pearce

Lowery, Shearon-De Fleur, Melvin L. (1983): Milestones in Mass Communication Research. Media Effects. New York-London: Longman

Miller D.C. (1991): Handbook of Social Research Design and Social Measurement. London: Sage Publications

Schramm,W. (1963): Communication Research in the United States. In: Schramm, W. (ed.): The Science of Human Communication. New York: Basic Books

c) 3. týden

Vyhodnocení domácího úkolu

3. tématický blok: Praktické souvislosti mediálních výzkumů v ČR

a) 1. týden

Přednáška: Aktuálně realizované výzkumné projekty v ČR

Představení hlavních mediálních výzkumů realizovaných v současnosti (zejm. Mediaprojekt, LAE, MML, peoplemetrový výzkum). Historie projektu, používaná metodika, možnosti využití dat.

Domácí úkol: Interpretovat publikovaná data z Mediaprojektu; přepravit soubor konkrétních doporučení, která z údajů vyplývají

b) 2. týden

Samostudium: Možnosti a limity využití údajů z aktuálně realizovaných výzkumných projektů

Literatura: rozdané texty

c) 3. týden

Vyhodnocení domácího úkolu

4. blok: Konzultace
V době po skončení 3. tématického celku a před zkouškovým obdobím mají studenti možnost konzultovat dvě hodiny v týdnu.

Zakončení:
Kurs je zakončen písemnou zkouškou. Zkouška má prezenční charakter (nelze ji tedy složit prostřednictvím Internetu) a její součástí je zpracování konkrétního praktického úkolu týkajícího se práce s výsledky mediálního výzkumu.

Podmínkou zápisu ke zkoušce je to, aby student měl přijaté všechny tři domácí úkoly zadané během semestru.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html