SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Information in the public space - JJB312
Title: Informace ve veřejném prostoru
Czech title: Informace ve veřejném prostoru
Guaranteed by: Department of Marketing Communication and Public Relations (23-KMKPR)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Kamil Švec, Ph.D.
Incompatibility : JKB035
Is incompatible with: JKB035
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Kamil Švec, Ph.D. (08.09.2018)
Kurz se zaměřuje na využívání a roli informací ve veřejném prostoru. Takto pojatý kurz má široký záběr svým zaměřením. Soustřeďuje se na úlohu médií, jeho přesah však zasahuje i do teorie komunikace a systémové teorie. Kurz ale využívá i politologie, to zejména v případě, že zaměřuje na politické elity a jejich práci informacemi. Cílem kurzu je práce i informacemi, jejich schopnost jich využít v oboru. Důležitou úlohu hraje analýza informací a schopnost získávat z informací metainformace.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Kamil Švec, Ph.D. (29.11.2019)

Axford, Barrie, and Richard Huggins. New Media and Politics. London: SAGE, 2001. 
Baker, C. Edwin. Media, Markets, and Democracy. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
Blankson, Isaac A., and Patrick D. Murphy. Negotiating Democracy: Media Transformations in Emerging Democracies. Albany: State University of New York Press, 2007.
Boler, Megan. Digital Media and Democracy: Tactics in Hard times. Cambridge, MA: MIT Press, 2008.
Bondebjerg, Ib, and Peter Madsen. Media, Democracy and European Culture. Bistol, UK: Intellect, 2008.
Corner, John, and Dick Pels. Media and the Restyling of Politics: Consumerism, Celebrity and Cynicism. London: SAGE, 2003.
Curran, James. Media and Democracy. Oxford: Routledge, 2011.
Dimaggio, Anthony R. Mass Media, Mass Propaganda: Examining American News in the "War on Terror" Lanham, MD: Lexington Books, 2008.
Entman, Robert M. Democracy without Citizens: Media and the Decay of American Politics. New York: Oxford University Press, 1989.
Jenkins, Henry, David Thorburn, and Brad Seawell. Democracy and New Media. Cambridge, MA: MIT Press, 2003. 
Koch-Baumgarten, Sigrid, and Katrin Voltmer. Public Policy and Mass Media: The Interplay of Mass Communication and Political Decision Making. London: Routledge/ECPR, 2010.
Kopeček, Lubomír. Deformace Demokracie?: Opoziční Smlouva a česká Politika v Letech 1998-2002
Kunštát, Daniel, and Jan Červenka. České Veřejné Mínění: Výzkum a Teoretické Souvislosti. Praha: Sociologický ústav Akademie Věd ČR, 2006.
Louw, P. Eric. The Media and Political Process. London: SAGE, 2005. 
Mancini, Paolo, and David L. Swanson. Politics, Media, and Modern Democracy: An International Study of Innovations in Electoral Compaigning and Their Consequences. Westport, Conn. ; London: Praeger, 1996.
Prior, Markus. Post-broadcast Democracy: How Media Choice Increases Inequality in Political Involvement and Polarizes Elections. New York: Cambridge University Press, 2007. 
Taylor, Paul A., and Jan Ll. Harris. Critical Theories of Mass Media: Then and Now. Maidenhead, Berkshire, England: McGraw Hill/Open University Press, 2008.
Turow, Joseph. Media Today: An Introduction to Mass Communication. New York: Routledge, 2009.
Škodová, Markéta, Vlastimil Nečas, and Jan Červenka. Veřejná a Mediální Agenda: Komparativní Analýza Tematizace Veřejné Sféry. Praha: Professional Publishing, 2009.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Kamil Švec, Ph.D. (08.09.2018)

Kurz je zakončen zápočtem. Ten získá student/-ka pokud splní alespoň 50 % z celkového hodnocení napříč těmito aktivitami:

 

- aktivní účast při diskusích (20 % celkového hodnocení)

- seminární prezentace (50 % celkového hodnocení)

- zápočtový text (30 % celkového hodnocení)

- dostatečná účast (komplementární podmínka)

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Kamil Švec, Ph.D. (08.09.2018)
  1. Teorie komunikace a Karl Deutsch
  2. Přenos informací a jejich šíření
  3. Systémová teorie
  4. Informace ve veřejné správě
  5. Politika, média a informace
  6. Informace a dezinformace
  7. Fake News
  8. Média a šíření informací
  9. Jak analyzovat informace
  10. Exkurze (ČT, ...)

 

Semináře:

Případová studie využití a šíření dez-/informace veřejným prostorem. Jak pracují politici s informacemi? A jak jsou informace využívány maketingovými firmami?

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html