SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Pedagogy - FOP50006
Title: Speciální pedagogika
Guaranteed by: Department of Non - Medical Studies (15-210)
Faculty: Faculty of Medicine in Hradec Králové
Actual: from 2023
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 1
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:12/9, C [HS]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PaedDr. Zdenka Šándorová, Ph.D.
Incompatibility : FV118
Interchangeability : FV118
Is incompatible with: FV118
Is interchangeable with: FV118
Examination dates   Schedule   
Annotation - Czech
Last update: Bc. Alena Klausová (16.01.2023)
Předmět Speciální pedagogika seznamuje studenty s tímto vědním oborem a jeho aktuálním pojetím v teoretické i praktické rovině. Důraz je kladen na praktické představení cílových skupin oboru speciální pedagogika, jejich specifik a stěžejních nároků zejména v oblasti komunikace ve zdravotnických zařízeních.
Entry requirements - Czech
Last update: Bc. Alena Klausová (16.01.2023)
Vstupní podmínky: prerekvizity nejsou dány
Aim of the course - Czech
Last update: Bc. Alena Klausová (16.01.2023)

Cílem předmětu je poskytnout studujícím základní pedagogický a speciálně pedagogický pojmový aparát včetně základních poznatků z jednotlivých speciálně pedagogických oborů. V praktické rovině si předmět klade za cíl osvojení základních dovedností pro komunikaci s jednotlivými skupinami osob se zdravotním postižením či znevýhodněním.

Výstupy:

  1. Student získá základní teoretické znalosti z oboru Speciální pedagogika.
  2. Student získá základní praktické znalosti a dovednosti v oblasti komunikace s cílovými skupinami oboru.
Requirements to the exam - Czech
Last update: Bc. Alena Klausová (16.01.2023)

Zápočet

  1. min. 50% účast na výuce
  2. aktivní účast na výuce
  3. vypracování seminární práce (rozsah vlastního textu min. 7 stran)
Syllabus - Czech
Last update: Bc. Alena Klausová (16.01.2023)

Přednášky

Vyučující:

  1. Speciální pedagogika jako studijní a vědní disciplína. Vliv současných změn v edukaci žáků se speciálními potřebami, integrace, inkluze. (Koliášová 3)
  2. Systém speciální pedagogiky. Mezipředmětové vztahy. Terminologie. Postavení ucelené koordinované (re)habilitace ve speciální pedagogice. (Koliášová 3)
  3. Aktuální problematika cílových skupin speciální pedagogiky. Mezirezortní spolupráce – školství, zdravotnictví, sociální služby. Týmová spolupráce. (Koliášová 3)
  4. Speciální pedagogika raného věku a raná péče. Speciálně pedagogická andragogika a gerontagogika. (Koliášová 3)

 

Praktická cvičení a semináře

Vyučující: Mgr. Tereza Koliášová, Ph.D.

  1. Problematika osob s mentální retardací, demencí a poruchami autistického spektra. Problematika osob s tělesným postižením, zdravotním oslabením a osob nemocných.
  2. Problematika osob se smyslovým postižením a narušenou komunikační schopností.
  3. Problematika osob s narušenou socializací, s poruchami chování a emocí, osob se závislostmi. Problematika osob se specifickými poruchami učení, syndromem ADHD (porucha aktivity a pozornosti).

 

 

 

Literature - Czech
Last update: Bc. Alena Klausová (16.01.2023)

Doporučená literatura

  1. BENDOVÁ, P. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3854-3
  2. ČERNÁ, M. Česká psychopedie : speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1565-3
  3. CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením : problematika pěti typů zdravotních postižení, Praha: Portál, 2001, ISBN 80-7178-588-1
  4. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: TRITON, 2001. ISBN 80-7254-192-7
  5. KANTOR, J. Edukace osob s omezením hybnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3707-1
  6. KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997
  7. LECHTA, V. Koktavost : integrativní přístup, Praha: Portál. 2010. ISBN 978-80-7367-643-8
  8. MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí, Jinočany: H & H, 2001. ISBN 80-86022-92-7
  9. NEUBAUER, K. Kompendium klinické logopedie : diagnostika a terapie poruch komunikace, Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1390-1
  10. POKORNÁ, V. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti, Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-773-2
  11. RENOTIÉROVÁ, M. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008. ISBN 80-244-1475-9
  12. RŮŽIČKOVÁ, K., SKÁKALOVÁ, T. Seznamte se, prosím: metodický průvodce k organizaci podpory studentů se specifickými potřebami. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-381-9
  13. SKÁKALOVÁ, T. Uvedení do problematiky sluchového postižení. Hradec Králové: Gaudeamus, 2017. ISBN 978-80-7435-675-9
  14. ŠMELOVÁ, E., SOURALOVÁ, E., PETROVÁ, A. Společenské aspekty inkluze. Olomouc: Univerzita Palackého, 2017. ISBN 978-80-244-4911-1
  15. VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Psychologie handicapu. Liberec: TUL, 2003. ISBN 80-7083-790-X
  16. VALENTA, M. Herní specialista. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0345-5
  17. VÍTKOVÁ, M. Integrativní školní (speciální) pedagogika : základy, teorie, praxe. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity Brno, 2003. ISBN 80-214-2359-5
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html