SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Communication in Health Care - FBV1005
Title: Komunikace ve zdravotnictví
Guaranteed by: Department of Social Medicine (15-190)
Faculty: Faculty of Medicine in Hradec Králové
Actual: from 2015
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:3/12, C+Ex [HS]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level:  
Guarantor: doc. PhDr. Jana Kutnohorská, CSc.
Examination dates   Schedule   
Annotation - Czech
Last update: Miroslava Klozová (01.09.2014)
Předmět komunikace je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností sestry při navazování kontaktu a získávání důvěry klientů a pro další účinnou a kvalitní péči o jeho individuální potřeby. Naučí studenty zásadám a dovednostem adekvátní komunikace nejen s klienty/pacienty, ale i se spolupracovníky.
Requirements to the exam - Czech
Last update: Miroslava Klozová (01.09.2014)

Zápočet

85% účast na výuce. Zpracování kazuistiky. Absolvování hodnotících testů.

Zkouška

Syllabus - Czech
Last update: Miroslava Klozová (01.09.2014)

Přednášky

  1. 1 Verbální a neverbální komunikace: základní pojmy, rozděleni. Komunikační dovednosti. Komunikační interakce lidí různého věku. Komunikace se seniory, respektování změn ve stáří. Komunikace s umírajícími a jejich příbuznými. Základní principy komunikace s člověkem v krizi. Zásady komunikace ve vztazích. (Kutnohorská 3)

 

Praktická cvičení a semináře

Vyučující

  • doc. PhDr. Jana Kutnohorska, CSc.

 

  1. Neverbální komunikace: mimika, proxemika, haptika, gestika, paralingvistika. Fyzické postoje a kongruence postojů. Sociální výměna - devalvace, evalvace. Pravidla úspěšné řeči těla.
  2. Význam sebeúcty. Naslouchání. Asertivní komunikace. Empatie a akceptace. Rozhovor v ošetřovatelství. Problémový pacient. Komunikace s pacienty se zvláštními nároky. Komunikace s onkologickým pacientem.
  3. Konflikty a jejich řešení, strategie a fáze vyjednávání. Komunikace s romským pacientem.
  4. Komunikace v konkrétní situaci v praxi. Příklady dobré praxe. Poškození pacienta komunikací.

 

Literature - Czech
Last update: Miroslava Klozová (01.09.2014)

Doporučená literatura

1)      Bech, G. Zakázaná rétorika. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1743-2.

2)      Evangelu, J. E. Krizová komunikace a zvládání krizových a zátěžových situací. Ostrava: Key Publishing. 2013. ISBN 978-80-7418-175-7.

3)      HURST, B.: Encyklopedie komunikačních technik. Praha: Grada 1994. ISBN 80- 85424-40-1.

4)      JANOUŠEK, J. Verbální komunikace a lidská psychika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-8247-1594-0.

5)      Potts, C., Pottsová, A. Asertivita- umění být silný v každé situaci. Praha: Grada 2014. ISBN 978-80-247-5197-9.

6)      Van PELTOVÁ, N.: Umění komunikace. Praha: Advent-Orion, 2002. ISBN 80-7172-804-7.

7)      Rosenberg, M. Nenásilná komunikace. Praha: Portál 2013. ISBN

8)      Termann, S.: Umění přesvědčit a vyjednat. Praha: Grada, 2002. ISBN80-247-0304-1.

9)      TEGZE, O. Neverbální komunikace. Praha: Computer press, 2003. ISBN 80-7226- 429-X. 978-80-262-0530-2.

10)    Venglářová, M. Mahrová, G. Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1262-8.

11)    Vybíral, Z.: Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-998-4

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html