10th term
Differential diagnosis and approach to clinical problems in internal medicine
40 hours
20 hours of lectures: differential diagnosis of symptoms and syndromes, approach to the patient with a particular problem. 20 hours of seminars (smaller groups): case reports, esp. complicated or interdisciplinary, presented by an experienced lecturer and discussed by students (active approach to the problem and looking for the most efficient diagnostic and therapeutic option). Following the examination of systematic internal medicine (subspecialities, diseases) in the 9th term, this course is aimed at synthetic medical thinking, problem-solving and decision making. It should help the students to overcome the increasing fragmentation of internal medicine and to find interdisciplinary relations in particular clinical problems, for the best interests of the patients.
Last update: NECHVILO (16.09.2003)
10. semestr
Diferenciální diagnostika a přístup ke klinickým problémům v interně
40 hodin
20 hodin přednášek (pro celý ročník): diferenciální diagnostika symptomů a syndromů, přístup k pacientovi s definovaným problémem. 20 hodin seminářů (pro skupiny po cca 30 studentech): postupně rozvíjené kasuistiky, zejména složitější a interdisciplinární, prezentované zkušeným učitelem a řešené v diskusi (aktivní přístup studentů, rozbor problému, návrh řešení - diagnostického i terapeutického). Po zkoušce ze systematické interny (podobory, choroby) v 9. semestru je tento kurz zaměřen na syntetické lékařské myšlení, přístup k problémům a nacházení řešení. Má pomoci studentům překonat narůstající fragmentaci vnitřního lékařství a najít mezioborové vztahy u konkrétních klinických problémů ve prospěch pacientů.
Literature - Czech
Last update: NECHVILO (16.09.2003)
Bureš, J., Horáček, J. et al. Základy vnitřního lékařství, Galén/Karolinum, Praha 2003. ISBN 80-7262-208-0 (Galén), 80-246-0673-9 (Karolinum)