Last update: MUDr. Květuše Zikmundová, CSc. (14.11.2017)
The main aim of study subject is to inform medical students about system and organization of health care, provision of health care, development of care for health and social determinants of health, understanding health and disease with their determinants. Students will obtain information about health care system and social services., cooperation primary care, ambulatory care and hospital care. Students will have basic information about medical law, social gerontology and history of medicine, they will try to simulate old age.
Last update: MUDr. Květuše Zikmundová, CSc. (14.11.2017)
Student získá teoretické znalosti z oblasti hygieny a preventivní medicíny, ochrany a podpory veřejného zdraví, zná aktuální zdravotní stav populace ĆR, způsoby jeho hodnocení, jeho vývojové trendy i v mezinárodním srovnání. Je schopen metodou analýzy rizika vyhodnocovat rizikové faktory životního a pracovního prostředí, včetně faktorů životního stylu, na zdravotní stav populace. Dovede navrhnout komunitní ozdravné programy, je schopen vyhodnocovat individuální rizika nejčastěji se vyskytujících onemocnění, zejména kardiovaskulárních a nádorových, provádět preventivní vyšetření s návrhem „self tailored“ doporučení v oblasti primární a sekundární prevence. Má kompentence v oblasti hygieny výživy a předmětů běžného užívání, hygieny dětí a mladistvých, komunální hygieny, hygieny práce.
Literature - Czech
Last update: MUDr. Květuše Zikmundová, CSc. (14.11.2017)
Skripta a kapitoly ve skriptech:
Hygiena, preventivní lékařství a veřejné zdravotnictví: Mullerová D. a kol. Karolinum 2014. s. 254
Kapitoly z hygieny pro bakalářské medicínské studium Zloch Z. a kol. Karolinum 2001, s.159
Hygiena a epidemiologie: Tuček M. a kol. Karolinum 2012.s.358
Müllerová, D. a kol: Obezita- prevence a léčba. 2009. Mladá fronta, s. 1-261.
Müllerová, D. Výživa těhotných a kojících žen. 2004. Mladá fronta , s1-119. Monografie.
Müllerová, D.: Zdravá výživa a prevence civilizačních nemocí ve schématech. Triton 2003. Praha s. 1-99. Monografie. ISBN 80-7254-421-7
Svačina, Š, Müllerová, D., Bretšnajdrová,A: Dietologie pro lékaře, farmaceuty, zdravotní sestry a nutriční terapeuty. Triton .Lékařské repetitorium 2012, s. 331
2. Přepracované vydání Triton.Lékařské repetitorium 2013, s. 341
Svačina Š a kol: (Mullerová D 10 kapitol in ) Klinická výživa, Grada 2008, s 381
Requirements to the exam -
Last update: MUDr. Květuše Zikmundová, CSc. (14.11.2017)
Education is finished with credit. Processing seminar work and 80% of presents in education is condition for credit.
Last update: MUDr. Květuše Zikmundová, CSc. (14.11.2017)
Výuka je zakončena zápočtem. Podmínkou zápočtu je 90% účast na výuce.
Syllabus -
Last update: MUDr. Květuše Zikmundová, CSc. (14.11.2017)
Introduction to the study subject. Social medicine and public health. Theory of health and disease. Determinants of health and possibilities how to affect them. Prevention and regular check-ups. Health education. Health literacy. World Health Organization. Program Health 21. Health 2020.
Demography and its meaning for health care. Health status of population, methods of study, aims and meaning of its study. Heath status indicators.
Principles of modern health care. System approach for health and medical care. Systems of health care in the world. Health insurance. Czech Dental Chamber. Financing of health care. Institute of Health Information and Statistics.
Organization of health care. Therapeutic preventive care (methods, parts, rules, provision). Ambulatory and hospital care. Primary care. International Classification of Disease and Related Problems. Health care professionals (duties, status, education).
Fundamentals of medical law. Ethical and legal aspects of physicians’ and health care professionals’´ activity. System of social security. Sickness insurance.
Introduction to gerontology and social insurance system. Social gerontology. Old age and aging. Health and social problems in old age. Practical simulation of old age (geronto- suit ). Old age and aging. Health and social problems in old age. Presentation seminar work on chosen topic.
Last update: MUDr. Květuše Zikmundová, CSc. (14.11.2017)
Přednášky: 1.Definice zdraví. Definice veřejného zdraví. Ochrana a podpora zdraví. Orgány veřejného zdraví a jejich kompetence. Zdravotní stav populace ČR. Střední délka života,střední délka života bez nemoci, mortalita a morbidita, jejich trendy a porovnání v mezinárodním kontextu.
2.Ozdravné komunitní programy. Jejich efektivní příklady. Metodologie a navrhování komunitních ozdravných programů. Obezita jako celosvětový problém. Vzestup prevalence obezity, význam primární prevence, možnosti režimových opatření a léčby, vztah k metabolickému syndromu, kardiovaskulárním a nádorovým onemocněním.
3.Pojetí a uskutečňování primární prevence v hygieně a hygienické službě. Hodnocení a řešení zdravotních rizik. Principy odvození a formulace hygienických limitů pro různé složky životního prostředí. Hygienické požadavky na zdravotně nezávadnou pitnou a užitkovou vodu. Rozdělení vody podle způsobu jejího používání. Analýza a hodnocení rizika. Problém obsahu esenciálních minerálních látek v pitné vodě. Přehled epidemiologických rizik spojených s používáním zdravotně závadné vody. Zásady budování místních zdrojů pitné vody a jejich udržování. Způsoby dezinfekce pitné vody. Biologická kritéria pro pitnou vodu a způsoby jejich hodnocení. Balené vody – kategorie, hygienické požadavky, význam pro veřejné zdraví.
4.Úvod do hygieny dětí a mladistvých. Růst a vývoj dítěte: Charakteristika růstu, ovlivňující faktory, metodika a interpretace antropometrických měření. Hlavní rizika poškození zdraví dětí a mladistvých a možnosti preventivního působení v jednotlivých vývojových obdobích. Zdravotní rizika ve školním prostředí a jejich prevence. Strategické postupy v prevenci úrazů a násilí na dětech. Problematika rizikového chování dospívajících.
5.Základy a příklady dlouhodobě udržitelného rozvoje. Ionizující a neionizující záření - principy ochrany. Hluk jako fyzikální škodlivina v prostředí, měření jeho intenzity a dávky a stanovení ekvivalentních hladin hluku. Hygienická problematika odpadů a odpadních vod. Alimentární nákazy.
6.Zdravotní bezpečnost potravin. Bezpečnost potravin (legislativa EU a ČR, analýza rizika, dozorové orgány, RASF). Bezpečná/kvalitní potravina. Cizorodé látky (kontaminanty, aditiva).
Praktická cvičení: 1.Výživová doporučení. Zdravotní stav České populace ve vztahu k výživě. Výživa populačních skupin. Složení stravy. Základní dělení. Potřeba energie a makronutrienty ve výživě. Metody monitorace stravovacích zvyklostí v populačních skupinách možnosti užití jejich výsledků, jejich validita. Vyšetření vlastního zdravotně nutričního stavu. Problematika výživy dětí a žen. Podpora, ochrana a prosazování kojení. Výživa těhotné a kojící ženy. Výživa seniorů.
2.Hlavní kritéria denního a umělého osvětlení v pracovním prostředí. Způsoby měření a hodnocení intenzity a rovnoměrnosti osvětlení, jasu a světelného kontrastu. Hluk jako fyzikální škodlivina v prostředí, měření jeho intenzity a dávky a stanovení ekvivalentních hladin hluku. Příčiny a povaha chemického znečištění ovzduší. Způsoby měření krátkodobých a dlouhodobých koncentrací škodlivin, emisní a imisní limity.
3.Chemické škodliviny v in-door prostředí a jejich zdravotní význam. Hygienická problematika práce se rtutí a výskytu pevných částic v ovzduší stomatologických pracovišť. Vznik smogu, jeho účinky na zdraví a možnosti jeho prevence. Mikroklimatické podmínky ve vnitřním prostředí, měření, hodnocení a úpravy tepelného komfortu na pracovištích a v obytném prostředí. Měření tepelně-vlhkostních podmínek kulovým teploměrem. Výskyt chemických škodlivin a jejich zdravotní rizika v pobytových místnostech.
4.Kritéria duševního zdraví. Mentální hygiena - vymezení oboru, jednotlivé zásady a techniky. Vliv životního stylu, sociálních vazeb, hygieny pracovního prostředí. Problematika emoční autoregulace, strategie zvládání zátěže, asertivního jednání. Relaxační techniky. Pojetí stresu v základních teoretických konceptech. Zvládání stresu – coping v podobě relevantních osobnostních rysů i naučených strategií. Psychosomatika - základní teoretická východiska, vliv psychosociálního stresu na lidský organismus, psychosomatická onemocnění, alexitymie. Osobnostní typologie ve vztahu k morbiditě. Syndrom vyhoření - rizikové osobnostní a situační faktory, příznaky a diagnostické nástroje.
5.Hygienická problematika odpadů a odpadních vod, principy nakládání s nimi. Epidemiologie a prevence škodlivého užívání tabáku. Adekvátní osvětlení, hygienické požadavky a principy měření. Ionizující a neionizující záření - principy ochrany.
6.Bezpečnost potravin z hlediska prevence zdraví. Screeningová metoda stanovení soli ve stravě. Hygiena rukou, požadavky norem, stanovení celkového počtu mikroorganismů otiskovou metodou na Petriho misce a vyhodnocení správného postupu při hygieně rukou.