SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
OS - DV01106
Title: VP - Kurz racionálního čtení a osobní práce s informacemi
Guaranteed by: Department of Science Information (13-760)
Faculty: Second Faculty of Medicine
Actual: from 2017
Semester: both
Points: 3
E-Credits: 3
Examination process:
Hours per week, examination: 0/20, C [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (18)
summer:unknown / unknown (18)
Min. number of students: 12
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: MUDr. Jitka Feberová, Ph.D.
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: Zdeněk Procházka (12.09.2016)
Doporučeno všem studentům (ale nejen jim) s ambicemi či zájmem zabývat se pre- a postgraduálním výzkumem nebo navštěvovat v budoucnu doktorandské studium, tedy angažovat se v odvětvích medicíny, kde je základní znalost metodologie vědy a statistiky nezbytnou podmínkou. Cvičení po přednáškách budou probíhat v počítačové učebně s využitím software MS Excel, R Project, formou ukázek i StatSoft Statistica. Základní principy statistického uvažování budou procvičeny a upevněny řešením úloh v intuitivním a studentům dobře známém prostředí - MS Excel, v případě zájmu se zaměříme na práci s profesionálním statistickým software - R Project a Statsoft Statistica. K práci v software R Project či Statsoft Statistica nejsou vyžadovány žádné předchozí zkušenosti (základní seznámení s programy bude jedním z cílů výuky). Matematický aparát omezíme na nutné minimum, postačovat bude znalost základní matematiky. Dle přání studentů a zkušeností z výuky předmětu v minulých letech ještě více posílíme praktickou část výuky, důraz bude kladen na aplikovaná cvičení, úvodní motivační příklady, otevřené problémy, aktivní uvažování, diskuzi, vyvarování se častých chyb v praxi - vše ve formě přístupné studentům medicíny.
Aim of the course - Czech
Last update: Marie Havlová (15.09.2016)

Předpokládané benefity pozorného studenta po absolvování předmětu:

  • schopnost do jisté míry samostatně navrhnout koncept studie tak, aby neobsahoval hrubé chyby a byl realizovatelný, ve výsledku i reprodukovatelný
  • schopnost zvolit v dané fázi zpracování dat nejvhodnější statistickou metodu
  • porozumění principu některých statistických metod a získání alespoň částečného přehledu v problematice
  • schopnost správně interpretovat výsledek publikované studie (kritické čtení - co výsledek znamená, ale co zároveň neznamená)
  • osvojení si základní statistické terminologie, tedy možnost efektivnější komunikace se statistikem
  • použití MS Excel jako nástroje k základní statistické analýze
  • základy práce ve statistickém software R Project, resp. Statsoft Statistica

Literature - Czech
Last update: Marie Havlová (15.09.2016)

Literatura (výběrově a v historickém kontextu víceoborového záběru tématu):

ANDROSJUK, V. G. O nekatorych individualno-psichologičeskich osobennostjach ponimanija teksta. Naučno-Techničeskaja Informacija. 1981, ser. 2, č. 5, s. 1-4. ISSN 0548-0019.

DILLON, A.; MACKNIGHT, C.; RICHARDSON, J. Reading from paper versus reading from screen. Computer Journal. 1988, vol. 31, no. 5, s. 457-464. ISSN 0010-4620.

DYSON, M. C. How physical text layout affects reading from screen. Behaviour & Information Technology. 2004, vol. 23, no. 6, p. 377-393. ISSN 0144-929X.

PAPÍK, R. Naučte se číst! Praha : Grada, 1992. s. 181. ISBN 80-85424-93-2.

PAPÍK, R. Metody rychlého čtení jako nástroj osobní ekologie. In Information ecology and libraries : proceedings of the International conference organized on the occasion of the 90th anniversary of the establishment of the Faculty of Philosophy at Comenius University in Bratislava, 10-12 October 2011. Bratislava : Univerzita Komenského, 2011, s. 99-109. ISBN 978-80-223-3087-9.

SHENK, D. Data smog : surviving the information glut. San Francisco : Harper Edge, 1997. 250 s. 0-06-018701-8

WRIGHT, P.; LICKORISH, A. Proof-reading texts on screen and paper. Behaviour and Information Technology. 1983, vol. 2, no. 3, s. 227-235. ISSN 0144-929X.

ZIELKE, W. Jak číst rychleji a lépe. 2. vyd. Praha : Svoboda 1988. 168 s.

ZWINGER, Michal; HUDEČEK, Michal; KREJČÍ, Jana; PAPÍK, Richard. Rozečti.se – online výuka rychlého čtení. ITlib : informačné technológie a knižnice [online]. 2013, č. 2 [cit. 2014-05-10]. Dostupný z WWW: < http://itlib.cvtisr.sk/archiv/2013/2/rozecti.se-online-vyuka-rychleho-cteni.html?page_id=2476>. ISSN 1336-0779

Syllabus - Czech
Last update: Marie Havlová (15.09.2016)

(Poznámka: od roku 1991 do roku 2016 byl akreditován ve formě předmětu povinného na ÚISK FF UK pro 1. ročník studia magisterského studia, později 1. ročník bakalářského stupně, pro jiné obory a fakulty sloužil jako předmět výběrový)

KURZ RACIONÁLNÍHO ČTENÍ A OSOBNÍ PRÁCE S INFORMACEMI

Vyučující:

Doc. PhDr. Richard Papík, Ph.D.,

Ústřední knihovna Univerzity Karlovy

Metoda vedení výuky:

Kurz je veden formami tzv. blended learning (kombinace frontální výuky a online výuky), a to ve dvou čtyřhodinových soustředěních / lekcích a v intenzivní online výuce s využitím http://www.rozectise.cz. Odstup mezi začátkem a koncem kurzu je optimální přibližně jeden až dva měsíce. Kurz odpovídá 20 hodinám poměrně náročné kombinace výuky a cvičení.

Tematický obsah kurzu / volitelného předmětu:

• Kvantitativní nárůst informací, řešení informační krize v širších souvislostech.

• Teorie a praxe tzv. informačního jádra.

• Základní terminologie

• Rychlost čtení a její měření.

• Efektivní práce s informacemi v kontextu procesů čtení.

• Teorie a praxe tzv. informačního jádra.

• Küpfmüllerovo schéma.

• Didaktika čtení. Didaktika rychlého čtení.

• Poruchy čtení a učení.

• Historie rychlého čtení (vztah k dalším oborům).

• Školy rychlého čtení (anglo-americká, německá, ruská, francouzská, litevská aj.)

• Viitaniemiho model procesu čtení a jeho aplikace.

• Čtení jako integrovaný výkon zaměřený na formu a obsah.

• Model „all-or-none“ (Broadbentovo schéma).

• Redundance obsahová, znaková a její výhody a nevýhody.

• Vokalizace a subvokalizace.

• Kybernetický model čtení.

• Čtení a psychické procesy (paměť, pozornost, motivace).

• Kritické čtení, kreativní čtení a metody jejich cvičení.

• Metoda SQ3R, Robinsonova metoda.

• Orientační čtení, kurzorické čtení, selektivní čtení a jejich aplikace.

• Typografie a její vliv na čtení.

• Testy a způsoby hodnocení.

• Cvičení na rozšíření zrakového rozpětí.

• Cvičení na snížení počtu fixací na řádku.

• Odstraňování tzv. vědomých regresí, cvičení.

• Cvičení s praktickými texty (noviny, časopisy).

• Nácvik metody tzv. svislého čtení.

• Konceptuální mapy, sémantické mapy, myšlenkové mapy a jejich aplikace v procesu čtení.

• Informační prameny a elektronické informační zdroje a výběr dokumentů pro čtení a studium.

• Rešeršní metody v kontextu čtenářských strategií.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html