Last update: prof. MUDr. František Duška, Ph.D. (30.09.2021)
Regardless of which medical discipline you choose in your future career, you may need to deal with suddently and unexpectedly deteriorated patient (OMG! Doc! Come here quick!-type situation). We aim to help you to manage such a situation well. This requires certain basic knowledge (e.g. physiology), manual skills (e.g. airway maneuvers), and non-technical skills (e.g. how to communicate in a crisis). A week of Critical Care consists of inrteractive lectures, hands-on workshops (Yes, we are going to teach you manual skills, too:), simulation scenarios and bedside teacheng in the ICU. Here we want to demonstrate how mighty and beautiful intensive care is, but also what risks it imposes (such as dyscomfort, compromised dignity or high-tech death). This is to enable you to plan care with your future patients. The exam is in OSCE format and the exam terms are posted in final form before the beginning of the semester. With any queries, please contact Dr Anne Le Roy.
Last update: prof. MUDr. František Duška, Ph.D. (30.09.2021)
V jakémkoli klinickém oboru může dojít k nenadálému zhoršení zdravotního stavu pacienta (situace typu "Ježišmarjá, paní doktorko, honem"), a kterýkoliv lékař musí být vybaven znalostmi a schopnostmi v takovou situaci zvládnout. Jsou k tomu potřeba některé základní znalosti (zejm. fyziologie), technické manuální dovednosti (např. zprůchodnění dýchacích cest, zajištění žilního vstupu) a netechnické dovednosti (např. komunikace v krizové situaci). V průběhu jednoho týdne, který je tomuto předmětu věnován, bychom Vás to chtěli: naučit formou frontálních a interaktivních seminářů, hands-on workshopů (Ano, je nezbytné se i naučit věci rukama), výuky na simulátorů a vlastní praxe na resuscitačním oddělení. Zde vám chceme zejména ukázat, jak krásná a mocná je intenzívní péče, ale i jaká má rizika (dyskomfort, újma na důstojnosti, fenomén "high-tech death") a alternativy. To proto, abyste mohli se svými pacienty kvalifikovaně hovořit o jejich přáních, obavách a plánovat s nimi péči. Zkouška z předmětu probíhá ve formátu OSCE, termíny jsou určeny s konečnou platností před začátkem školního roku. S organizačními dotazy se obracejte na dr. Anne Le Roy.
Aim of the course -
Last update: MUDr. Anne Le Roy (29.09.2022)
Goals:
1. Act before they arrest: Recognise acutely sick patient. Do simple things fast and withou panic - learn ABCDE approach to an acutely deteriorating patient. Understand team dynamics in a crisis and how to deal with it.
2. Sepsis kills. Learn how to recognise and treat it.
3. Visit ICU. Learn that intensive care is mighty but it can be burdensome. When to offer it to your patients?
Last update: MUDr. Anne Le Roy (29.09.2022)
Goals:
1. Act before they arrest: Recognise acutely sick patient. Do simple things fast and withou panic - learn ABCDE approach to an acutely deteriorating patient. Understand team dynamics in a crisis and how to deal with it.
2. Sepsis kills. Learn how to recognise and treat it.
3. Visit ICU. Learn that intensive care is mighty but it can be burdensome. When to offer it to your patients?
Literature -
Last update: MUDr. Anne Le Roy (29.09.2022)
Very practical little book is the Oxford classic (http://www.amazon.co.uk/Oxford-Handbook-Critical-Care-Handbooks/dp/019263190X). This can be supplemented by pathophysiology chapters from any reference textbook of your choice (i.e. Waldmann et al. Oxford Desk Reference - Critical Care, Oxford University Press, new ed. 2019) or check Guytons Physiology (It's all there!)
There is also plenty of free educational resources on the Internet based on FOAM platform (FOAM – Free Open Access Meducation) Check this one first https://lifeinthefastlane.com/collections/
Still not happy? Then try:
European Resuscitation Council Guidelines 2015: www.erc.edu
Last update: prof. MUDr. František Duška, Ph.D. (30.09.2021)
Duška F., Pažout J, Fric M, Waldauf P: Základní patofyziologické principy a propedeutika intenzívní péče. Ver. 2017. Dostupné online
Jakákoliv referenční učebnice intenzivní medicíny zahraniční či domácí: Pavel Ševčík et al. INTENZIVNÍ MEDICÍNA Galén, ISBN 9788074920660 nebo
Pachl,J., Roubík, K.,: Základy anesteziologie a resuscitační péče dospělých a dětí, Praha, Karolinum 2003
Doplňkové zdroje:
Critical care compendium: https://lifeinthefastlane.com/ccc/
Zdroje pro netechnické dovednosti a Crisis resource management: https://lifeinthefastlane.com/ccc/crisis-resource-management-crm/ , https://lifeinthefastlane.com/ccc/crisis-resource-management-crm/ , https://lifeinthefastlane.com/mime/speaking-up/
Mnoho kvalitních informací je též na webu... stačí je vygooglit, komu co vyhovuje. Příklady:
European Resuscitation Council Guidelines 2015: www.erc.edu
Pro zájemce a geeky www.acidbase.org
Teaching methods -
Last update: prof. MUDr. František Duška, Ph.D. (30.09.2021)
This is a 5 day course. The day starts with interactive lecture for all (09:45-11:15). Then, students are divided into 5 groups. Every day (Mon-Fri) between 11:30 and 13:00, there is:
- a hands-on workshop for one group
- bedside practice in ICU for one group
- simulation workshop for one group
- study leave for two groups.
Last update: prof. MUDr. František Duška, Ph.D. (30.09.2021)
Organizace výuky:
Blok 5 dnů
Každý den začíná seminářem pro všechny přítomné: od 9:45 do 11:15
Praktika: 11:30 - 13:00 (studenti se rozdělí do 5 skupin A-E), každý jednotlivý den v týdnu mají:
- jedna skupina hands-on workshop
- jedna skupina má stáž na resuscitačním oddělení (na tento den je potřeba plášť, při blátivém počasí i přezůvky)
- jedna skupina má praktika na simulátoru
- dvě skupiny studijní volno
Requirements to the exam -
Last update: prof. MUDr. František Duška, Ph.D. (30.09.2021)
Credit: Minimum of 4 topics must be attended to get a credit (80%)
Examis in OSCE format (Objective Structured Clinical Examination). Consists of 4 stations – two theoretical stations focused on physiology and the diagnosis and management of the critically ill, one minicase and one simulation scenario. Rather than on details of multiorgan support, we put emphasis on testing candidates' understanding of mechanisms of critical illnesses and their initial management.
Pass mark is set a priori by modified Angoff method (Angoff WH. Scales, norms, and equivalent scores. In: Thorndike RL, editor. Educational Measurement.2nd. Washington, DC: American Council on Education; 1971. pp. 508–600). Terms are set a priori with 160% seats (relative to the number of students) and cannot be expanded due to demanding logistics of the exam. Thank you for your understanding. With any questions, please contact Dr Anne Le Roy.
* The practical skills marked with an asterisk can be required during the examination.
1) PROCEDURES
Airway management
Manual airway manoeuvres *
Endotracheal intubation – indication, technique
Laryngeal masks – indication, technique *
Bag mask ventilation, Guedel airway *
Tracheostomy – indication, advantages in long-term ventilation, complications
Ultrasound techniques in emergency and critical care
FAST - focused assessment with sonography in trauma – uses, projections
Focussed echocardiography in emergency medicine, RUSH – (Rapid Ultrasound for Shock and Hypotension), ultrasound in the diagnostics of reversible causes of cardiac arrest
Ultrasonography of the lungs and pleura
Uses of ultrasonography in invasive procedures – cannulation, chest drainage, peripheral nerve blocks
Advanced cardiopulmonary resuscitation with drugs and equipment in the hospital and outside (Advanced life support)
Management of haemodynamically significant bradycardia
Management of haemodynamically significant tachycardia
Reversible causes of cardiac arrest - 4H, 4T
Recognising the sick patient, prevention of in-hospital cardiac arrest
Structured assessment of the acutely ill – structured approach ABCDE, recognising the cause and immediate management *
Approach to the unconscious patient *
EWS - early warning scoring systems
Principles of initiating and terminating cardiopulmonary resuscitation
Postresuscitation care
4) NON-TECHNICAL SKILLS AND CRM (CRISIS RESOURCE MANAGEMENT) IN CRITICAL AND EMERGENCY
Early call for help, safe communication, SBAR/RSVP *
Leadership and followership –roles assigned in the team, principles of effective communication between team members, (sharing the mental model, closed loop communication, speaking up, graded assertiveness) *
Fixation error – prioritization, delegating, step back method *
5) CRITICAL CARE – SPECIAL PART
RESPIRATORY FAILURE AND MECHANICAL VENTILATION
Pathophysiology:
Lung volumes
Compliance, resistance, time constant
Dynamic hyperinflation
Pressure-volume diagram, hysteresis, pathophysiology of recruitment manoeuvre
Ventilation vs perfusion, West zones, alveolocapillary reflex, VQ ratio and VQ mismatch
Respiratory failure, types (partial vs. global), causes
ARDS - definition, Berlin criteria, phases of ARDS, differential
Mechanical ventilation
ARDS - principles of ventilator settings, protective ventilation, prone position
Mechanical ventilation - characteristics of the respiratory cycle in pressure and volume controlled ventilation, PEEP, assisted ventilation
Non-invasive ventilation: indications, contraindications, hemodynamic effect of CPAP in pulmonary oedema
Ventilator associated pneumonia (VAP) - prevention, diagnostic criteria, therapy (choice of antibiotics, length of therapy)
Management of the most common causes of respiratory failure: COPD exacerbation, status asthmaticus, pneumonia
CARDIOVASCULAR PATHOLOGY AND EMERGENCIES IN CARDIOLOGY
Pathophysiology
Determinants of oxygen delivery
Relationship between global oxygen consumption and delivery, central venous oxygen saturation (ScvO2) as a hemodynamic parameter
Determinants of stroke volume - preload and Frank-Starling law, afterload, contractility
Dissociation curve of haemoglobin, Bohr´s effect
Effect of mechanical ventilation on intrathoracic pressure and hemodynamic parameters (cardiopulmonary interactions during mechanical ventilation)
Shock - definition, types of shock (cardiogenic, obstructive, hypovolaemic, distributive), compensatory mechanisms, stages of shock
Clinical signs of shock and organ hypoperfusion
Invasive measurement of arterial blood pressure, arterial waveform - shape and description of the normal waveform
Delirium – causes, risks, management on the standard ward and in the ICU
ECMO – principle, indications
Transport of the unstable patient
DYING IN THE ICU AND ORGAN DONATION
Brain death – diagnostics, caring for the deceased organ donor
Organ donation after brain death and after cardiac death (DCD)
Difference between withdrawal of treatment and euthanasia
Last update: prof. MUDr. František Duška, Ph.D. (30.09.2021)
Zápočet: Podmínka pro udělení zápočtu je absolvování minimálně 4 témat (80%).
Zkouška: zkoušeno ve formátu OSCE (Objecive Structured Clinical Examination) ve čtyřech stanicích - dvě písemné teoretické stanice zaměřené na fyziologii a diagnostiku a léčbu kritických stavů, jedna minikazuistika a jedna simulační stanice. Minimálně kompetentní kandidáte je definován jako absolvent kurzu, který rozumí fyziologické podstatě a umí správně zvládnout v časné fázi nejčastější kritické stavy, jako např. sepsi, krvácení, nebo náhlou dušnost z neznámé příčiny. Laťka (pass mark) je stanovena předem modifikovanou Angoffovou metodou (dle Angoff WH. Scales, norms, and equivalent scores. In: Thorndike RL, editor. Educational Measurement.2nd. Washington, DC: American Council on Education; 1971. pp. 508–600) - výsledky zkoušky tedy nejsou v okamžiku opuštění stanice zkoušejícím známy. Budou oznámeny do 3 pracovních dnů po zkoušce. Termíny zkoušek jsou zveřejněny před začátkem semestru se 160% místy vzhledem k počtu studentů - vzhledem k náročnosti zkoušky jsou tyto termíny definitivní a není možné žádné přidávat. Děkujeme za pochopení. Absolvování tématicky identického nebo podpobného kurzu v zahraniční (např. Erasmus) je uznáváno téměř automaticky - se všemi dotazy kontaktujte as. Anne Le Roy.
* Dovednost označená hvězdičkou může být vyžadována u zkoušky i prakticky
1) VÝKONY
Zajištění dýchacích cest
Manévry ke zprůchodnění dýchacích cest *
Endotracheální intubace - indikace, provedení
Laryngeální maska - indikace, provedení *
Ventilace maskou, vzduchovody (airway) *
Tracheostomie - indikace, výhody v dlouhodbé ventilaci, komplikace
Respirační insuficience u pacienta s tracheostomií
Oxygenoterapie – low flow, high flow
Invazivní vstupy
Arteriální katetr - indikace, využití, komplikace
Zajištění žilního vstupu - techniky, volba techniky
Centrální žilní katetr - indikace, provedení, komplikace, léky pro podávání do CŽK
Zajištění pacienta s pneumothoraxem - neodkladná pleurální punkce a hrudní drenáž - provedení
Intraoseální vstup - indikace, lokalizace, provedení, komplikace
Nasogastrická sonda, výplach žaludku
Ultrazvuk v neodkladné a intenzivní péči
FAST - focused assessment with sonography in trauma - význam, projekce
Cílená echokardiografie v neodkladné péči - cílené vyšetření u šoku, význam ultrazvuku v diagnostice reverzibilních příčin srdeční zástavy
Ultrazvukové vyšetření plic a pleury
Využití ultrazvuku k invazivním výkonům - kanylace, drenáž pleury, periferní nervové blokády
Rozšířená kardiopulmonální resuscitace za použití pomůcek a léků v nemocnici a v terénu (ALS)
Management hemodynamicky významné bradykardie
Management hemodynamicky významné tachykardie
Reverzibilní příčiny srdeční zástavy - 4H, 4T
Rozpoznání zhoršujícího se pacienta, prevence kardiopulmonární zástavy v nemocničním prostředí
Strukturované vyšetření akutně nemocného - systematický přístup ABCDE * - rozpoznání příčiny zhoršujícího se stavu a okamžitý management
Přístup k pacientovi v bezvědomí *
Systémy včasného varování (EWS - early warning scoring systems)
Zásady zahajování a ukončení kardiopulmonální resuscitace
Postresuscitační péče
4) NETECHNICKÉ DOVEDNOSTI A CRM (CRISIS RESOURCE MANAGEMENT) PŘI ŘEŠENÍ NEODKLADNÝCH STAVŮ
Včasné volání o pomoc, přístup SBAR/RSVP *
Leadership a followership - role členů týmu, principy efektivní komunikace mezi členy týmu (sharing the mental model, closed loop communication, speaking up, graded assertiveness) *
Fixation error - prioritizace, delegování, step back method *