The specific problems of contemporary medical ethics are discussed in this course, with special attention to the issues taught in parallel modules of the fourth year. The seminaries are focused on case reports and consequent discussion, where students can prove their ability to think and argue.
Last update: MUDr. Mgr. Lukáš Malý (13.10.2022)
První dvě přednášky jsou zaměřeny na filosofii vědy. V dalších přednáškách jsou zdůrazněny nové vědecké objevy a jejich etická reflexe za minulé čtyři roky.
Aim of the course -
Last update: MUDr. Mgr. Lukáš Malý (13.10.2022)
The students learn about some ethically controversial case reports and in the seminaries try to find acceptable solutions. These solutions are stemming from a theoretical knowledge received in the course of lectures.
Last update: MUDr. Mgr. Lukáš Malý (13.10.2022)
Znalost argumentace při řešení nových kasuistik, založena na teoretických znalostech získaných během minulých čtyř let a na základě modelových kasuistik procvičovaných během seminřů.
Literature -
Last update: MUDr. Mgr. Lukáš Malý (13.10.2022)
Basic Study Literature
Fifth Year
Dorff, E.N., (2003) Matters of Life and Death. The Jewish Publication Society, Philadelphia.
Edge, R.S., Groves, J.R., (2006) Ethics of Health Care. Thomson Delmar Reading, New York.
Elliot, C., (2010) White Coat Black Hat. Beacon Press, Boston.
Mepham, B., (2008) Bioethics. An Introduction for the Biosciences. Oxford University Press, Oxford.
Healy, D., (2004) The Creation of Psychopharmacology. Harvard University Press
Healy, D., (2012) Pharmageddon. University of California Press. Berkeley and Los Angeles.
Plomin, R., (2001) Behavioral Genetics. Worth Publishers and W.H. Freeman and Company.
Pozgar, G.D., (2005) Legal and Ethical Issues for Health Professionals. Jones and Bartlett Publishers.
Richerson, P.J., Boyd, R., (2006) Not By Genes Alone. The University of Chicago Press, Chicago and London.
Singer, P.A., Viens, A.M., (2008) The Cambridge Textbook of Bioethics. Cambridge University Press, Cambridge.
Steinbock, B., (2009) The Oxford Handbook of Bioethics. Oxford University Press. Oxford
Tauber, A.I., (2005) Patient Autonomy and the Ethics of Responsibility. The MIT Press, Cambridge.
Teaching methods -
Last update: MUDr. Mgr. Lukáš Malý (13.10.2022)
Lecture and seminaries. The topics of the lectures correspond with topics of paralle modules. The theoretical knowledge received in the course of lectures is used in seminaries in attempts to solve some highly questionable or problematic cases and with the help of the teachers are further reflected.
Last update: MUDr. Mgr. Lukáš Malý (13.10.2022)
V přednáškách získání teoretických znalostí, které jsou dále procvičovány v seminářích. V tomto ročníku se již předpokládají znalosti minulých čtyř let a jsou především komentovány novinky za poslední jeden, dva, tři či čtyři roky studia.
Requirements to the exam -
Last update: doc. MUDr. Jaromír Matějek, Th.D., Ph.D. (06.01.2020)
Conditions for credit:
1. Obligatory active participation at 7 seminar of 11 scheduled.
Each case will be prepared by 3 or 4 students from groups 1 and 2. Participation at preparation of the presentation and presentation itself is indispensable condition for credit.
Presentation will have duration 45 min and should be prepared to lead the discussion for further 45 minutes.
Presentation should be prepared in powerpoint or similar.
Cases for term 6th January 2020 (group 1 and 2)
8.00 – 9.30 am – Mrs. Kumar
9.45 – 11.15 am – Mr. Tan
11:30 am – 1.00 pm – Mdm Cho
Cases for term 15th May 2019 (group 3 and 4)
8.00 – 9.30 am – Mrs. Khoo
9.45 – 11.15 am – Mdm. Lee
11:30 am – 1.00 pm – Mr. Yung
Presentation should have structure followed:
1. Presentation of the case
2. Describe ethical problem
3. Who are the players of the ethical problem?
4. What are/could be their inner interests in this case?
5. How these interests are to be defended?
6.How is the case commented by comments in bioethicscasebook.sg?
7. What is take-home message? What have we learnt?
Last update: doc. MUDr. Jaromír Matějek, Th.D., Ph.D. (06.01.2020)
Podmínky zápočtu:
1. K zápočtu je podmínkou povinná docházka na seminářích v rozsahu 7 účastí na semináři z celkových 11 plánovaných.
2. Další podmínkou je zpracování kazuistiky do semináře.
Prosím, aby každý kazuistika byla připravena - 4 studenty ze skupin 3, 4, případně 1, 2. Účast na této přípravě a prezentaci je nezbytnou podmínkou splnění zápočtu.
Prezentace bude připravena v powerpointu nebo v jiné podobné aplikaci.
Prezentace bude trvat 45 minut a bude připravena tak, že diskuze k ní bude trvat také6. 45 min.
Kazuistiky na termín 7. 10. 2019 (studijní skupina 7,8)
11:30 hod – 13.00 hod – Mdm. Kwok
Kazuistiky na termín 10. 10. 2019 (studijní skupina 7,8)
8.00 hod – 9.30 hod – Mr. Goh
9.45 hod – 11.15 hod – Mr. Yap
Kazuistiky na termín 20. 1. 2020 (studijní skupina 5,6)
8.00 hod – 9.30 hod – Mr. Ali
9.45 hod – 11.15 hod – |Ms. Yeo
11:30 hod – 13.00 hod – Mr. Tsao
Prezentace bude mít následující strukturu:
1. Představení kazuistiky
2. Kde je etický problém?
3. Kdo jsou aktéři etického problému?
4. Jaké jsou/mohou být jejich zájmy?
5. Jak tyto zájmy aktéři hájí?
6. Co k tomu říkají komentáře z bioethicscasebook.sg
7. Co si z kazuistiky odnést domů? V čem jsme se poučili?