The specific problems of contemporary medical ethics are discussed in this course. The seminars are devoted to current topics in medical ethics, the personality of the doctor, the issue of allocation of scarce resources in times of scarcity. Within the seminars, case studies and stimuli from real clinical practice are dealt with.
Last update: MUDr. Mgr. Lukáš Malý (02.10.2023)
Semináře jsou věnovány aktuálním tématům v oblasti lékařské etiky, osobnosti lékaře, problematice alokace vzácných zdrojů v době nedostatku.
V rámci seminářů jsou řešeny kazuistiky a podněty z reálné klinické praxe v ČR i zahraničí.
Aim of the course -
Last update: MUDr. Mgr. Lukáš Malý (02.10.2023)
Knowledge of argumentation when solving new case studies, based on theoretical knowledge acquired during the past four years and on the basis of real case studies discussed during seminars.
Last update: MUDr. Mgr. Lukáš Malý (02.10.2023)
Znalost argumentace při řešení nových kasuistik, založena na teoretických znalostech získaných během minulých čtyř let a na základě reálných kasuistik diskutovaných během seminářů.
Literature -
Last update: MUDr. Mgr. Lukáš Malý (02.10.2023)
Basic Study Literature
Fifth Year
Presentations on the website "výuka" serve as a basic overview and stimulus for developing one's own thinking about topics and discussion and dialogue. Test questions for the credit test also arise from the presentations.
Dorff, E.N., (2003) Matters of Life and Death. The Jewish Publication Society, Philadelphia.
Edge, R.S., Groves, J.R., (2006) Ethics of Health Care. Thomson Delmar Reading, New York.
Elliot, C., (2010) White Coat Black Hat. Beacon Press, Boston.
Mepham, B., (2008) Bioethics. An Introduction for the Biosciences. Oxford University Press, Oxford.
Healy, D., (2004) The Creation of Psychopharmacology. Harvard University Press
Healy, D., (2012) Pharmageddon. University of California Press. Berkeley and Los Angeles.
Plomin, R., (2001) Behavioral Genetics. Worth Publishers and W.H. Freeman and Company.
Pozgar, G.D., (2005) Legal and Ethical Issues for Health Professionals. Jones and Bartlett Publishers.
Richerson, P.J., Boyd, R., (2006) Not By Genes Alone. The University of Chicago Press, Chicago and London.
Singer, P.A., Viens, A.M., (2008) The Cambridge Textbook of Bioethics. Cambridge University Press, Cambridge.
Steinbock, B., (2009) The Oxford Handbook of Bioethics. Oxford University Press. Oxford
Tauber, A.I., (2005) Patient Autonomy and the Ethics of Responsibility. The MIT Press, Cambridge.
Last update: MUDr. Mgr. Lukáš Malý (02.10.2023)
Pátý ročník:
Prezentace na webu výuka slouží jako základní přehled a podnět k rozvíjení vlastního přemýšlení o tématech a diskusi a dialogu. Z prezentací také vychází testové otázky k zápočtovému testu
Dorff, E.N., (2003) Matters of Life and Death. The Jewish Publication Society, Philadelphia.
Edge, R.S., Groves, J.R., (2006) Ethics of Health Care. Thomson Delmar Reading, New York.
Elliot, C., (2010) White Coat Black Hat. Beacon Press, Boston.
Mepham, B., (2008) Bioethics. An Introduction for the Biosciences. Oxford University Press, Oxford.
Healy, D., (2004) The Creation of Psychopharmacology. Harvard University Press
Healy, D., (2012) Pharmageddon. University of California Press. Berkeley and Los Angeles.
Plomin, R., (2001) Behavioral Genetics. Worth Publishers and W.H. Freeman and Company.
Pozgar, G.D., (2005) Legal and Ethical Issues for Health Professionals. Jones and Bartlett Publishers.
Richerson, P.J., Boyd, R., (2006) Not By Genes Alone. The University of Chicago Press, Chicago and London.
Singer, P.A., Viens, A.M., (2008) The Cambridge Textbook of Bioethics. Cambridge University Press, Cambridge.
Steinbock, B., (2009) The Oxford Handbook of Bioethics. Oxford University Press. Oxford
Tauber, A.I., (2005) Patient Autonomy and the Ethics of Responsibility. The MIT Press, Cambridge.
Teaching methods -
Last update: MUDr. Mgr. Lukáš Malý (02.10.2023)
Lecture and seminaries. The topics of the lectures correspond with topics of paralle modules. The theoretical knowledge received in the course of lectures is used in seminaries in attempts to solve some highly questionable or problematic cases and with the help of the teachers are further reflected.
Last update: MUDr. Mgr. Lukáš Malý (02.10.2023)
V přednáškách získání teoretických znalostí, které jsou dále procvičovány v seminářích. V tomto ročníku se již předpokládají znalosti minulých čtyř let a jsou především komentovány novinky za poslední jeden, dva, tři či čtyři roky studia.
Requirements to the exam -
Last update: MUDr. Mgr. Lukáš Malý (02.10.2023)
Test. Assessment: Pass/Fail.
The test contains topics that were discussed during the seminars in the 5th grade.
Presentations on the teaching website serve as a basic overview and stimulus for developing one's own thinking about topics and discussion and dialogue. Test questions for the credit test arise from the presentations.
Last update: MUDr. Mgr. Lukáš Malý (02.10.2023)
Podmínky zápočtu:
Test
Hodnocení: Prospěl/neprospěl. V testu jsou témata, které byla probírána v průběhu seminářů v 5. ročníku. Testové otázky vycházení z prezentací, které jsou na webu výuka.