Module IA - Structure and Functions of Human Body 1. - CSFBXX41Z (Locomotor System, Respiration. Blood and Body Fluids, Urogenital System. Acido-basic Balance, Digestion and Resorption)
The thematically integrated approach in the teaching of the normal structure and function of the human body is employed in courses: 1) Locomotor system, 2) Respiration, blood, body fluids, 3) Urogenital system and maintenance of acidobasic balance, 4) Alimentary system, 5) Cardiovascular and Immune system, 6) Endocrine system, 7) Nervous system and movement regulation. The participating subjects: anatomy, histology, physiology, chemistry and biochemistry.
Last update: Josef Nelhübel (12.12.2006)
Integrovaná výuka, členěná na kurzy, v nichž se uplatňuje časově i tematicky vzájemně
propojený přístup oborů morfologických, tj. anatomie a histologie a oborů funkčních, tj. fyziologie a biochemie. Výčet kurzů: 1) Lokomoční systém, 2) Dýchaní, krev a tělesné tekutiny, 3) Urogenitální systém a acidobazická rovnováha, 4) Trávení a vstřebávání, 5) Oběhový a imunitní systém, 6) Endokrinní systém, 7) Nervový systém a řízení motoriky,
8) Smyslové orgány.
Aim of the course -
Last update: RSLAMBER (09.10.2008)
The aim of the Module IA study is to teach students how to think in coherences and to connect knowledge from morphological subjects, i.e. Anatomy and Histology, and functional subjects, i.e. Physiology and Biochemistry.
Last update: RSLAMBER (09.10.2008)
Cílem Modulu IA je naučit studenty myslet v souvislostech a pospojovat své znalosti z oborů morfologických, tj. anatomie a histologie, a oborů funkčních, tj. fyziologie a biochemie.
Literature -
Last update: RSLAMBER (09.10.2008)
Anatomy:
1. Williams P.L.: Gray´s Anatomy. Churchill and Livingstone, Edinburg, 1999
2. Moore K.L.: Clinically oriented anatomy. 6th Ed., Lippincott, Williams and Wilkins, Philadelphia, 2006
3. Snell R.S.: Clinical anatomy. 7th Ed., Lippincott, Williams and Wilkins, Philadelphia, 2004
6. Patologická fyziologie: U.R. Fölsch, K. Kochsiek, R.F. Schmidt, přeložili R. Rokyta, J. Mareš a kol., Praha, Grada Publishing, 2003
7. Atlas patofyziologie člověka: S. Silbernagl,F. Lang, 1. vydání, Praha, Grada Publishing, 2001
Teaching methods -
Last update: RSLAMBER (09.10.2008)
Student attends lectures, seminars and practical trainings of all the subjects that are part of the Module IA: i.e. Anatomy, Histology and Embryology, Physiology and Biochemistry. Conferences that are always planned at the end of each course of the Module IA study help students to understand the significant and fulfillment of acquisitional knowledge in their future practice.
Last update: RSLAMBER (09.10.2008)
Student absolvuje přednášky, semináře a praktická cvičení všech předměnů, které jsou součástí Modulu IA: tj. anatomie, histologie and embryologie, fyziologie a biochemie. Jako shrnutí jednotlivých kurzů Modulu IA slouží konference, kde je student obeznámen s významem a uplatněním nabytých teoretických znalostí v praxi.
Syllabus -
Last update: RSLAMBER (09.10.2008)
1st semester
Lokomotor system
Blood and body fluids
2nd semester
Respiratory system
Urogenital system
Gastrointestinal system
3rd semester
Cardiovascular system
Endocrine system
4th semester
Nervous system
Sensory system
Last update: RSLAMBER (09.10.2008)
1. semestr
Lokomoční systém
Krev a tělesné tekutiny
2. semestr
Respirační systém
Urogenitální systém
Gastrointestinální systém
3. semestr
Kardiovaskulární systém
Endokrinní systém
4. semestr
Nervový systém
Smyslové orgány
Registration requirements -
Last update: prof. MUDr. Romana Šlamberová, Ph.D. (29.06.2012)
Successfully completed exam of Module Body (IB).
Last update: prof. MUDr. Romana Šlamberová, Ph.D. (29.06.2012)
Splnění (úspěšné absolvování zkoušky) v Modulu Tělo (IB).