SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2013/2014
   Login via CAS
Medical Ethics - CDHLE2
Title: Lékařská etika
Guaranteed by: Department of Medical Ethics and Humanities 3FM CU (12-UET)
Faculty: Third Faculty of Medicine
Actual: from 2013 to 2018
Semester: winter
Points: 2
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
summer s.:
Hours per week, examination: winter s.:20/0, C [HS]
summer s.:20/0, C+Ex [HS]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Guarantor: Mgr. et Mgr. Marek Vácha, Ph.D.
Examination dates   Schedule   
Annotation - Czech
Last update: MUDr. Tereza Pinkasová (25.11.2019)
Předmět Lékařská etika seznamuje studentky a studenty oboru Dentální hygienistka s etickými aspekty poskytování zdravotní péče.
Aim of the course - Czech
Last update: MUDr. Tereza Pinkasová (25.11.2019)

Cílem předmětu je zorientovat studentky a studenty v problematice moderní lékařské etiky, a to trojím způsobem:
(1) seznámit studentky a studenty se základními etickými teoriemi,
(2) tyto způsoby rozvažování aplikovat na vybrané okruhy problémů současnosti a na konkrétní kasuistiky,
(3) seznámit studentky a studenty s legislativním rámcem a důležitými kodexy a ustanoveními.

Course completion requirements - Czech
Last update: MUDr. Tereza Pinkasová (07.05.2020)

ZS: zápočtový test (písemný: abcd + doplňování)
Zápočtovým testem v zimním semestru je testována znalost látky zimního semestru. Prezentace k jednotlivým tématům jsou ke stažení v aplikaci Výuka.
Test musí být splněn alespoň na 70 %.

LS: zápočtový test (písemný: acbd + doplňování) + ústní zkouška
Zápočtovým testem v letním semestru je testována znalost látky letního semestru. Prezentace k jednotlivým tématům jsou ke stažení v aplikaci Výuka.
Test musí být splněn alespoň na 70 %.
Ústní zkouška zkouší schopnost studentky/studenta aplikovat znalosti z lékařské etiky do konkrétních situací v oboru dentální hygiena.
Okruhy otázek ke zkoušce jsou uvedeny níže, ev. je možnost stáhnout si je v aplikaci Výuka.

Literature -
Last update: Mgr. et Mgr. Marek Vácha, Ph.D. (17.03.2010)

Alfred I. Tauber: Confession of a Medicine Man. The MIT Press 2000

Andrew Stark: The Limits of Medicine

George D. Pozgar: Legal and ethical issues for health Proffessionals

Oliver A.Johnson: Ethics

Chloe Baxter, Mark G.Brennan, Yvette Coldicott: The Practical Guide to Medical Ethics and Law

A.Campbell, Max Charlesworth, G.Gillett, G.Jones: Medical ethics

J.T.Aiken, H.W.C.Fuller, D.Johnson: The influence of christians in medicine

Volker Roelcke, Giovanni Maio: Twentieth Century Ethics of Human Subjects Research

Erich H.Loewy,M.D.: Textbook of healthcare ethics

Eric Casell: The Nature of Suffering and the Goals of Medicine. Oxford University Press 2003

Byron Good: Medicine, Rationality and Experience. Cambridge University Press 1993

Alfred I. Tauber: Confession of a Medicine Man. The MIT Press 2000

Viktor E. Anne Fadiman: The Spirit Catches You and You Fall Dawn

Cecil G. Helman: Culture, Health and Illness

Arthur Kleinman: Writing at the Margin: Discourse between Anthropology and Medicine

Book Job (Bible)

Tom L. Beuchamp, James F. Childress: Principles of Biomedical Ethics. Oxford University Press 2001

Eric Casell: The Nature of Suffering and the Goals of Medicine. Oxford University Press 2003

Byron Good: Medicine, Rationality and Experience. Cambridge University Press 1993

Alfred I. Tauber: Patient Autonomy and the Ethics of Responsibility. The MIT Press 2005

Onnora O´Neill: Autonomy and Trust in Bioethics. Cambridge University Press 2002

Clean (a history of personal hygiene and purity): Virginia Smith,Oxford

univerzity press 2007

Aldous Huxley: Brave New World

Kazuo Ishiguro: Never Let Me Go

Other Sources:

http://www.nuffieldbioethics.org

http://www.wellcome.ac.uk/

http://www.mrc.ac.uk/index.htm

http://www.bioethics.org

http://www.bioethics.ac.uk/

Requirements to the exam - Czech
Last update: MUDr. Tereza Pinkasová (22.09.2020)

Okruhy k ústní zkoušce v letním semestru:

1. Význam etické reflexe v praxi dentální hygienistky
Co je to etika, jaké má místo v medicíně. Vznik moderní lékařské etiky. Vztah etiky a práva. Etické kodexy.
Jaký význam má etická (sebe)reflexe v praxi dentální hygientistky?
Jak by měla vypadat sebeprezentace dentální hygienistky na internetu?

2. Autonomní morálka a praxe dentální hygienistky
Co je etika, co je morálka, rozdělení morálky. Vývoj morálky. Myšlenky Immanuela Kanta.
Jak vypadá autonomní morálka v praxi dentální hygienistky? Kdy jsme odpovědni za naše rozhodnutí?

3. Hedonismus a nespolupracující pacient v ordinaci dentální hygienistky
Myšlenky hedonismu a epikureismu, hlavní představitelé. Úskalí těchto teorií.
Respektování rozhodnutí pacienta z pohledu čtyř principů moderní lékařské etiky.

4. Extrakce zubu moudrosti z pohledu utilitarismu
Představitelé utilitarismu, časové zařazení. Principy utilitarismu. Jaká jsou rizika utilitaristického smýšlení? Uveďte příklad.
Jak by se dalo pohlížet na extrakci zubu moudrosti z utilitaristického pohledu?

5. Etika ctností a praxe dentální hygienistky
Co je to ctnost. Hlavní představitel etiky ctností a jeho myšlenky. Jak člověk získává ctnosti?
Které ctnosti jsou důležité pro praxi dentální hygientistky? Kdy se nám nedaří jednat ctnostně?
Srovnejte s etickou problematikou transplantací od žijících dárců. Za jakých podmínek je dárcovství etické?

6. Bělení zubů z pohledu čtyř principů moderní lékařské etiky
Kdo a kdy (a proč) formuloval čtyři principy moderní lékařské etiky? Objevily se tyto principy v medicíně již dříve?
Jak by se dalo pohlížet na bělení zubů v kontextu těchto principů?
Srovnejte s aplikací čtyř principů lékařské etiky na provádění interrupcí.

7. Zanedbaný chrup a kontext etického problému
Jak kontext problému ovlivňuje naše přemýšlení o daném problému? Jak můžeme vnímat pacienta se zanedbaným chrupem?
Srovnejte s etickou problematikou surogátního mateřství.
Jak postupovat při řešení etického problému? Deskriptivní etika. Normativní etika.

8. Argument kluzkého svahu v praxi dentální hygienistky
Vysvětlete argument kluzkého svahu v etickém uvažování a uveďte možné příklady v praxi dentální hygienistky.
Srovnejte s etickou problematikou eutanázie a etickou problematikou preimplantační diagnostiky.

Student(ka) si losuje jeden okruh. Písemná příprava cca 15 minut, ústní zkoušení do 15 min.

Syllabus - Czech
Last update: MUDr. Tereza Pinkasová (24.11.2019)

zimní semestr: 5 seminářů zaměřených na obecnou etiku – základní pojmy, základní etické teorie, etické kodexy, lékařská etika a její význam

letní semestr: 10 přednášek zaměřených na aplikovanou etiku – etická problematika začátku a konce lidského života, konkrétní dilemata současné medicíny, aplikace etického smýšlení do oboru dentální hygiena

Course completion requirements - Czech
Last update: MUDr. Tereza Pinkasová (07.05.2020)

ZS: zápočtový test (písemný: abcd + doplňování)
Zápočtovým testem v zimním semestru je testována znalost látky zimního semestru. Prezentace k jednotlivým tématům jsou ke stažení v aplikaci Výuka.
Test musí být splněn alespoň na 70 %.

LS: zápočtový test (písemný: acbd + doplňování) + ústní zkouška
Zápočtovým testem v letním semestru je testována znalost látky letního semestru. Prezentace k jednotlivým tématům jsou ke stažení v aplikaci Výuka.
Test musí být splněn alespoň na 70 %.
Ústní zkouška zkouší schopnost studentky/studenta aplikovat znalosti z lékařské etiky do konkrétních situací v oboru dentální hygiena.
Okruhy otázek ke zkoušce jsou uvedeny níže, ev. je možnost stáhnout si je v aplikaci Výuka.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html