Last update: Mgr. Alena Vlasáková, DiS. (30.04.2012)
Elective subject taught in the 3rd year of the baccalaureate programme of nursing. It provides students with deeper knowledge of the principals and practice of patient education.
Last update: Mgr. Alena Vlasáková, DiS. (30.04.2012)
Základy edukace je volitelný předmět, ve kterém student získává rozšiřující znalosti o problematice edukace pacienta a rodinných příslušníků. Rozsah předmětu je celkem 30 vyučovacích hodin, výuka probíhá v 3 hodinových blocích. Předmět je ukončen zápočtem. Předmět je zařazen ve 3. ročníku a navazuje na vědomosti které student získal v předmětu Pedagogika v ošetřovatelství.
Aim of the course -
Last update: Mgr. Alena Vlasáková, DiS. (30.04.2012)
The student will be able to:
define the main terms
orient self in the current legislation related to education
learn the factors influencing education
perform patient interview focused at evalution of the patient's level of knowledge, skills, and educational needs
use didactic instruments and forms of education
learn the requirements for documentation of patient teaching
plan and carry out educational programme in the field of primary, secondarya nd terciary prevention
Last update: Mgr. Alena Vlasáková, DiS. (30.04.2012)
Po absolvování předmětu Základy edukace bude student schopen:
Definovat základní pojmy
Orientovat se v aktuálně platné legislativě vztahující se k problematice edukace
Seznámit se s faktory ovlivňujícími průběh edukace
Realizovat anamnestický rozhovor s pacientem, zaměřený na zhodnocení úrovně znalostí, dovedností a potřeby edukace sestrou
Specifikovat použití jednotlivých didaktických metod a forem edukace v ošetřovatelské praxi
Seznámit se s požadavky na vedení edukačního záznamu v dokumentaci pacienta
Naplánovat a realizovat edukační program v oblasti primární, sekundární terciální prevence
Literature -
Last update: Mgr. Alena Vlasáková, DiS. (30.04.2012)
Last update: Mgr. Alena Vlasáková, DiS. (30.04.2012)
lectures, practical seminars, case studies
Last update: Mgr. Alena Vlasáková, DiS. (30.04.2012)
přednášky, praktická cvičení, případové studie
Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Alena Vlasáková, DiS. (30.04.2012)
Active participation at classes, portfolio of the taught topics, self study, fulfillment assigned tasks.
Last update: Mgr. Alena Vlasáková, DiS. (30.04.2012)
80% účast studenta na výuce
Vypracování zadaných seminárních úkolů v rámci samostudia, orientovaných na vybranou problematiku poradenství a edukacev ošetřovatelské praxi.
Vedení edukačního/poradenského rozhovoru s klientem a jeho rozbor, nebo návrh a realizace výukového programu pro specifickou oblastedukace, jeho metodika, včetně zhodnocení proběhléedukace.
Syllabus -
Last update: Mgr. Alena Vlasáková, DiS. (30.04.2012)
1. Teaching and education in nursing
2. Factors affecting learning
3. methodology and didactics of teaching/education
4. social/psychological aspects of education
5. persons with special needs, education of family caregivers
6. Educational process in the nursing practice
Last update: Mgr. Alena Vlasáková, DiS. (30.04.2012)
Vymezení poradenství a edukacev ošetřovatelství (předmět a cíle základní pojmy a kontext, interdisciplinarita)
Faktory ovlivňující průběh a výsledky poradenského procesu a edukace. Faktory související s učícím se jedincem, faktory související se situací, v níž edukace probíhá; faktory související s učivem; činitelé související s osobností edukátora/poradce.
Teoretickéminimum - učenía učení sejako proces
Psychické procesy a stavy (práce s pamětí, koncentrace pozornosti jakozáklad efektivní edukace; tvořivost a její rozvíjení); Psychologie učení a principy učení jednotlivých věkových kategoriíí pacientů; Psychologieučení dospělých (motivace ve vzdělávání dospělých, učební (studijní) styly, metody učení); Hodnocení a zpětná vazba.
Metodicko-didaktické aspektyedukace
Didaktická struktura edukačního procesu v teorii a klinické praxi
Sociálně- psychologické aspekty poradenství
Způsoby práce s klientem/pacientem: Systemický přístup a koncept pomoci a kontroly; Na řešení orientovaný přístup/SFA; zakázkový model; koučování
Aplikace poznatků teoriena klinickou praxi
Jedinci se speciálními potřebami a edukace, edukace rodinných příslušníků
Edukační proces a poradenství v ošetřovatelské praxi
Možnosti využití edukace a poradenství v různých oblastech života, v průběhu životní dráhy,spolupráces dalšími odborníky ainstitucemi