The subject is taught in the first year of the program Physiotherapy. It acquaints the students with the basic terminology, philosophical background of biomedical ethics, everyday ethical problems, as well as major ethical dilemmas.
Last update: Mgr. Marek Ploc (05.11.2020)
Předmět je vyučován v bakalářském studijním programu Specializace ve zdravotnictví - Obor Fyzioterapie v 1. ročníku. Seznamuje studenty se základními pojmy a filosofickými východisky etiky v oblasti biomedicíny, s etickými problémy, které vycházejí z každodenní zdravotnické praxe i se závažnými etickými dilematy.
Aim of the course -
Last update: Mgr. Marek Ploc (05.11.2020)
To increase students? awareness of ethical decision making in medicine and nursing, to help students understand ethical problems and learn the basic approaches to their solving. The subject should also help the students formulate and defend their own ethical statements.
Last update: Mgr. Marek Ploc (05.11.2020)
Cílem předmětu je zvýšit vnímavost studentů k etickým stránkám rozhodování v medicíně, zorientovat se v etických problémech a naučit se základům jejich řešení. Předmět by měl také pomoci studentům formulovat a obhájit vlastní etická východiska.
Literature -
Last update: Mgr. Marek Ploc (05.11.2020)
Šimek, J.; Špalek V.: Filosofické základy lékařské etiky. Grada, Praha 2003.
Anzenbacehr, A.:Úvod do etiky. (přel. Šprunk K.). Zvon Praha 1994
Sokol, J.: Filosofická antropologie. Portál; Praha 2002
Beauchamp.T. L.; Childress, J. F.: Principles of Biomedical Ethics. 4th ed. Oxford University Press, New York, Oxford 1994
Haškovcová, H.: Thanatologie ? Nauka o umírání a smrti, 2. přepracované vydání. Galén. Praha 2007
Haškovcová, H.: Lékařská etika, 3. doplněné vydání. Galén. Praha 2002
Kutnohorská, J.: Etika v ošetřovatelství. Grada. Praha 2007
Kübler-Ross, E.: O smrti a umíráná. Arita. Turnov 1993
Munzarová, M.: Eutanázie nebo paliativní péče?. Grada. Praha 2005
Munzarová, M.: Lékařský výzkum a etika. Grada. Praha 2005
Munzarová, M.: Zdravotnická etika od A do Z. Grada. Praha 2005
O. Connor, M., Aranda, S.: Paliativní péče pro sestry všech oborů. Grada. Praha 2005
Last update: Mgr. Marek Ploc (05.11.2020)
Literatura k předmětu je uvedena v příslušných prezentacích, umístěných na portálu Výuka.
Výběr doporučené literatury:
Brázda, R.: Ethicum. VeRBuM 2010, Zlín
Haškovcová, H. (2002): Lékařská etika. Galén, Praha
Munzarová, M. (2005): Zdravotnická etika od A do Z. Grada Publishing Praha
Sokol, J. (2010): Etika a život. Pokus o praktickou filosofii. Vyšehrad Praha
Vácha, M., Königová, R., Mauer, M. (2012): Základy moderní lékařské etiky. Portál Praha
Ptáček, R., Bartůněk, P. a kol. (2012): Eutanázie – pro a proti. Grada Publishing Praha
Emmons, R. A. (2003): Personal goals, life meaning, and virtue: wellsprings of a positive life. In: Flourishing (p. 105-128). Ed. C. L. Keyes, J. Haidt. American psychological association, USA
Frankl, V. E. (2006): A přesto říci životu ano. Psycholog prožívá koncentrační tábor. Karmelitánské nakladatelství Kostelní Vydří
Teaching methods -
Last update: Mgr. Marek Ploc (05.11.2020)
practicum
Last update: Mgr. Marek Ploc (05.11.2020)
přednášky, která jsou doprovázeny kazuistikami, vždy s větší časovou rezervou na hlubší diskuzi.
Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Marek Ploc (05.11.2020)
80% attendance, seminar paper on a chosen topic, examination
Last update: Mgr. Marek Ploc (05.11.2020)
Předmět je zakončen písemným testem. Testové otázky mohou být trojího typu:
1. Princip mnohočetného výběru. Je třeba zakroužkovat správnou odpověď.
2. Z navržených možností spojit logické dvojice či trojic. Např. jméno filosofa a s názvem filosofického směru.
3. Doplnit do textu jedno či dvě slova.
Studenti mohou absolvovat test pouze poté, co splní předběžné podmínky, které jsou dvě: prezentace na cca 10min vybraného etického problému. Tyto prezentace budou probíhat na posledním semináři a mohou být v menších skupinách, ty budou určeny na prvním setkání podle počtu studentů. Další podmínkou je docházka 70%, tj. min. 11 z 15ti (semináře plus praktika)