|
|
|
||
Last update: Zdenka Hoznauerová (28.10.2019)
Absolvent: umí popsat systém prevence a léčebné péče v adiktologii v ČR a zahraničí, rozumí postavení nízkoprahových služeb v systému léčebné péče a úloze v rámci Public Health, zná principy a druhy poskytovaných nízkoprahových služeb, zná jednotlivé typy nízkoprahových služeb, jejich poslání a rozdíly, zná cílovou skupinu a metody práce s ní, jsou představeny základní typy zkoumání efektivity léčby. Posluchači jsou seznámeni se základními přístupy adiktologické prevence pro různé cílové skupiny, se stupni vertikální a horizontální organizace prevence v ČR, metodami vědeckého zkoumání v primární prevenci. V rámci výuky bude hojně využíváno konkrétních výzkumných studií v PP provedených v ČR. Dílčím cílem je podnícení zájmu studentů o problematiku PP a podpora přenosu funkčních a „evidence-based“ teoretických modelů do PP praxe. Student se seznámí se systémem léčebné péče a zařazením ambulantních služeb, rozeznává principy a specifika ambulantní péče, možnosti a meze ambulantní péče, rozlišuje vhodné skupiny pacientů ambulantních služeb, zná principy substituční léčby závislosti na opioidech, cíle, indikace a kontraindikace, jsou představeny základní typy zkoumání efektivity léčby. Posluchač zná organizaci, cíle a metody péče ústavního typu (detoxifikace), zná klíčové definice terapeutických komunit (TK), zná strukturu a podstatu práce v TK, vnitřní legislativu TK, úlohu psychoterapie a výchovy v TK, zná účinné faktory v TK, metody práce v TK, rozumí organizaci, cílům a metodám následné péče, zná formy a metody práce ambulatního doléčování. Studentům jsou v širším kontextu představeny svépomocné služby a jednotlivé intervence a to z perspektivy nejen léčebných přístupů, ale také přístupu tzv. HR. V rámci výuky je cílem seznámit studenty s principy krátké intervence pro uživatele návykových látek. Studentům budou představeny nejznámější formy krátkých intervencí a metody používané ke screeningu užívání psychoaktivních látek společně s výzkumnými studiemi zabývající se ověřením těchto přístupů v praxi. |
|
||
Last update: Zdenka Hoznauerová (28.10.2019)
Sloboda, Zili, Petras, Hanno (Eds.) (2014). Defining Prevention Science. Springer. Sloboda, Zili, Bukoski, William J. (Eds.) (2006). Handbook of Drug Abuse Prevention. Handbooks of Sociology and Social Research Miller, W. R., Rollnick S. (2003). Motivační rozhovory. Tišnov: SCAN. Bamford, Z., Booth, P. G., McGuire, J., & Salmon, P. (2005). Minimal intervention as a preparation for the treatment of alkohol dependency. British Journal of Clinical Psychology, 44, 289 – 294. Beich, A., Gannik, D., Saelan, H., & Thorsen, T. (2007). Screening and Brief Intervention Targeting Risky Drinkers in Danish General Praktice – A Pragmatic Controlled Trial. Alcohol & Alcoholism, 42(6), 593 – 603. Kabíček, P., Csémy, L., Sulek, Š., Mizerová, L. (2010). Krátká intervence ke snížení zneužívání návykových látek v praxi praktického lékaře pro děti a dorost. Zaostřeno na drogy, 8(3). Praha: Úřad vlády ČR. Nešpor, K., Csémy, L., Pernicová, H. (1998). Problémy s návykovými látkami ve školním prostředí. Časná a krátká intervence. Praha: Sportpropag. Saitz, R., Helmuth, E. D., Aromaa, S. E., Guard, A., Belanger, M., & Rosenbloom, D. L. (2004). Web-based screening and brief intervention for the spectrum of alcohol problems. Preventive Medicine, 39(5), 969-975. Sovinová, H., Csémy, L. (2010). Krátké intervence u rizikového a škodlivého pití. Manuál pro použití v primární péči. Praha: SZÚ. Nevšímal, P. (ed.) (2005). Terapeutická komunita pro drogově závislé 1 - Vznik a vývoj. Praha/Mníšek pod Brdy: Středočeský kraj/Magdaléna o.p.s. Jiné: Časopis Adiktologie. Časopis Alkoholismus a drogové závislosti. Časopis „Česká a slovenská psychiatrie“. Sborníky konferencí sociální psychiatrie Publikace WHO (Světová zdravotnická organizace) Materiály Centra pro rozvoj péče o duševní zdraví, Praha Dokumenty WFMH (World Federation of Mental Health) Babor, T. F. & Higgins-Biddle. J. C. (2000). Alkohol screening and brief intervention: dissemination strategie for medical praktice and public health. Addiction, 95(5), 677-686. Bien, T. H., Miller, W. R. & Tonigan, J. S. (1993). Brief interventions for alcohol problems: a review. Addiction, 88, 315-336. Fleming, M. (2004/2005). Screening and Brief intervention in primary care. Alcohol Research & Health, 28(2), 57 – 62. Moyer, A., Finney, J. W., Swearingen, C. E., & Vergun, P. (2003). Brief interventions for alkohol probléme: a meta-analytic review of controlled investigations in treatment-seeking and non-treatment-seeking populations. Addiction, 97, 279 – 292. Saitz, R., Helmuth, E. D., Aromaa, S. E., Guard, A., Belanger, M., & Rosenbloom, D. L. (2004). Web-based screening and brief intervention for the spectrum of alcohol problems. Preventive Medicine, 39(5), 969-975. Toll, B. A., Sobell, L.C., D'Arienzo, J., Sobell, M.B., Eickleberry-Goldsmith L. & Toll, H. J. (2003). What do Internet-based alcohol treatment websites offer? CyberPsychology & Behavior, 6, 581-584. Walters, S. T., Vader, A.M., & Harris, T.R. (2007). A controlled trial of web-based feedback for heavy drinking college students. Prevention Science, 8, 83-88. EMCDDA (1998). Guidelines for the evaluation of drug prevention: a manual for programme-planners and evaluators. Lisbon: EMCDDA. Miovský M., Kubů P., Miovská L. (2004). Evaluace programů primární prevence užívání návykových látek v ČR: základní východiska a aplikační možnosti. Adiktologie (4)3, 288-303. Skácelová, L. (2004). Evaluativní nástroje v preventivní praxi. Adiktologie (4)3, 320-327. Martanová, V. (2006). Certifikace programů primární prevence užívání návykových látek. Adiktologie (6)4, 514-519. Gallà, M. et al. (2005). Jak ve škole vytvořit zdravější prostředí. Úřad vlády ČR, Praha. Van der Stel, J. et al. (1998). Příručka prevence: Alkoholu, drog a tabáku. Velvyslanectví nizozemského království. |
|
||
Last update: prof. PhDr. Michal Miovský, Ph.D. (29.10.2019)
a) Zaverecna prace na wybrane tema (dohodnute s vyucujicim) s parametry: min. 3-5 NS, min. 8 relevantnich citaci. b) ustni zavedena zkouška spocivajici v rozprave nad zpracovanou zaverecnou práci a jejími zavery - včetně diskuse nad souvisejícími teoretickými a klinickými tématy. |