SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Basics of adictology for nurses and obgyns: screening and short interventions for adults - B03605 (Elective subject)
Title: Základy adiktologie pro všeobecné sestry a porodní asistentky: screening a krátké intervence pro dospělé
Guaranteed by: Department of Addictology First Faculty of Medicine Charles University and General University Hospital in Prague (11-00611)
Faculty: First Faculty of Medicine
Actual: from 2023
Semester: both
Points: 1
E-Credits: 1
Hours per week, examination: 0/15, C [HS]
Extent per academic year: 15 [hours]
Capacity: unlimited
Min. number of students: 3
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: distance
Teaching methods: distance
Explanation: Mgr. Vendula Pokorná, vendula.pokorna@lf1.cuni.cz
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: prof. PhDr. Michal Miovský, Ph.D.
Attributes: Porodní asistentka
General Nursing
Předmět pro elearning
Annotation - Czech
Last update: Marcela Holanová (10.01.2024)
Tento předmět reaguje na potřebu rozšíření profesních i osobních kompetencí studentů všeobecného ošetřovatelství a porodní asistentky. Předmět má za úkol navázat na předchozí vzdělávání studentů, rozšířit a aktualizovat vzdělávání studentů všeobecného ošetřovatelství a porodní asistence ve vztahu k aktualitám v oboru adiktologie, nabídnout praktické vzdělávání týkající se epidemiologie, prevence, podpory, pomoci a motivace pacientům s adiktologickou problematikou a jejich blízkým/rodinám v. č. nácviku praktických postupů v oblasti prevence, screeningu a krátkých intervencí. Klíčový je cílený rozvoj specializovaných dovedností a kompetencí studentů všeobecného ošetřovatelství v komunikaci a práci s pacienty s adiktologickou problematikou. V průběhu výuky předmětu si studenti všeobecného ošetřovatelství na základě seznámení s jednotlivými druhy screeningových metod a přístupů osvojí teoretické znalosti a praktické dovednosti potřebné pro rozpoznávání rizikového chování a volby vhodných přístupů k pacientovi, včetně komunikace, motivace a přípravy pacienta na referování do specializované péče.
Aim of the course - Czech
Last update: Marcela Holanová (10.01.2024)

1. Poskytnout studentům ucelený přehled o adiktologii a základních konceptech spojených se závislostmi, včetně látkových a nelátkových závislostí.

2. Seznámit studenty s klíčovými kompetencemi v adiktologii, které jsou nezbytné pro poskytování péče pacientům s různými formami závislosti.

3. Provést studenty procesem hodnocení a screeningovým vyšetřením závislostí, včetně výuky odborných screeningových nástrojů a technik.

4. Naučit studenty, jak plánovat a provádět krátké intervence, další psychosociální intervence a referování pacienta do specializované péče pro pacienty se závislostí.

5. Představit studentům základy léčby různých druhů látkových závislostí, včetně alkoholu, tabáku, léčiv, opioidů, konopných látek, stimulancií, halucinogenů a těkavých látek.

6. Prozkoumat specifická témata v adiktologii, jako jsou nelátkové závislosti, závislost na internetu a technologiích, a gambling.

7. Seznámit studenty s právními aspekty v adiktologii a etickými zásadami týkajícími se péče o pacienty se závislostmi.

8. Poskytnout možnosti pro profesní rozvoj a supervizi, které pomohou studentům rozvíjet své dovednosti a zkušenosti v oblasti adiktologie.

9. Představit studentům systém adiktologické péče a zdroje, které jsou k dispozici pro podporu pacientů a jejich rodin, stejně jako pro zdravotníky pracující v oblasti adiktologie.

Syllabus - Czech
Last update: Marcela Holanová (10.01.2024)

1. Adiktologická problematika pro všeobecné sestry a porodní asistentky

Cíl lekce: Specifika profese všeobecné sestry a porodní asistentky v problematice závislostí.

Obsah lekce: Přínos profese všeobecné sestry a porodní asistentky v problematice závislostí, základní informace o předmětu.

2. Úvod do adiktologie

Cíl lekce: Seznámit studenty se základními pojmy a mezinárodními standardy v adiktologii, definice adiktologie, historie adiktologie, základní koncepce závislosti.

Obsah lekce: Prezentace základních pojmů, definice závislosti, látkové a nelátkové závislosti, historie adiktologie, epidemiologie závislostí a jejich dopady na společnost, mezinárodní standardy v adiktologii a jejich význam.

3. Klíčové kompetence v adiktologii

Cíl lekce: Rozvoj komunikace, týmové spolupráce a etických standardů v praxi všeobecných sester.

Obsah lekce: Etické zásady a standardy v adiktologii, role-play a analýza efektivní komunikace s pacienty, týmová spolupráce a interdisciplinární přístup.

4. Hodnocení a screening

Cíl lekce: Seznámit se se základními nástroji a metodami pro screening a hodnocení závislostí.

Obsah lekce: Prezentace diagnostických kritérií (DSM-5, ICD-11), bio-psycho-sociální model hodnocení, screeningové nástroje pro zjišťování závislostí.

5. Úvod do problematiky krátké intervence (úvod do metody)

Cíl lekce: Seznámit studenty s prováděním screeningu a krátké intervence.

Obsah lekce: Smysl a účinnost krátké intervence, postupy a principy (orientační vyšetření, model změny, posilování motivace), akutní intoxikace, rizikové užívání, škodlivé užívání, syndrom závislosti, odvykací stav.

6. Metoda ASSIST, IGDT

Cíl lekce: Seznámit studenty s prováděním jednotlivých metod a dotazníků, včetně jejich vyhodnocení.

Obsah lekce: Základní informace o metodě ASSIST, souhrn látek, ke kterým lze dotazník využít, informace o provedení screeningu ASSIST, informace o administraci dotazníku ASSIST, informace o skórech výsledků ASSIST, souhrn látek, ke kterým lze dotazníky využít, informace o administraci dotazníku IGDT.

7. Látkové závislosti

Cíl lekce: Seznámit studenty se specifiky jednotlivých návykových látek a základními metodami léčby.

Obsah lekce: Obecný úvod do látkových závislostí, přehled nejčastěji zneužívaných látek, principy a metody léčby.

7.1 Alkohol

Cíl: Seznámit studenty se specifiky závislosti na alkoholu.

Obsah: Úvod do problematiky užívání alkoholu, základní informace o alkoholu, informace o základních screeningových nástrojích a jejich validitě, legislativní vymezení o věkové hranici k prodeji alkoholu a krátké intervence ve smyslu § 26 zák. č. 65/2017 Sb., základní informace o možnostech léčby závislosti na alkoholu.

7.2 Tabák

Cíl: Seznámit studenty se specifiky závislosti na tabáku.

Obsah: Úvod do problematiky užívání tabáku, základní informace o výrobcích - přehled tabákových výrobků, elektronických cigaret, zahřívaného tabáku, informace o základních screeningových nástrojích a jejich validitě, legislativní vymezení o věkové hranici k prodeji tabákových výrobků a krátké intervence ve smyslu § 26 zák. č. 65/2017 Sb., základní informace o možnostech léčby závislosti na tabáku.

7.3 Léčiva

Cíl: Seznámit studenty se specifiky závislosti na léčivech.

Obsah: Úvod do problematiky, volně prodejná a preskripovaná léčiva, rizika polypragmazie, základní informace o systému péče (možnosti ambulantní adiktologické a psychiatrické péče, základní informace o jednotlivých skupinách léčiv (zejm. analgetika, hypnotika a sedativa).

7.4 Opioidy

Cíl: Seznámit studenty se specifiky závislosti na opioidech.

Obsah: Úvod do problematiky zneužívání nealkoholových návykových látek, legislativní vymezení, základní informace o nejčastěji zneužívaných zástupcích dané skupiny.

7.5 Konopné látky

.
Cíl: Seznámit studenty se specifiky závislosti na konopných látkách.

Obsah: Úvod do problematiky konopných drog, základní informace o jednotlivých skupinách kanabinoidů (THC, CBD a syntetické kanabinoidy), jejich zástupců a specifik, screeningové nástroje, komorbidita: poruchy pozornosti, respirační a vaskulární obtíže a psychotické poruchy, případně jen psychotická reminiscence (flashback), indukované prevence a léčebná péče, řešení akutního stavu.

7.6 Stimulancia

Cíl: Seznámit studnety se specifiky závislosti na stimulanciích.

Obsah: Úvod do problematiky stimulancií, základní informace o jednotlivých skupinách stimulancií (budivé aminy, kokain, kofein a vybrané léky), screeningové nástroje, komorbidita: spánkové poruchy, psychotické poruchy, zažívací a kardiovaskulární obtíže, indukované prevence a léčebná péče, řešení akutního stavu.

7.7 Halucinogeny

Cíl: Seznámit studenty se specifiky závislosti na halucinogenech.

Obsah: Úvod do problematiky halucinogenů, základní informace o jednotlivých skupinách halucinogenů (přírodní - psilocybin, meskalin, atropin…; syntetické - LSD…), jejich zástupců a specifik, screeningové nástroje, komorbidita: psychotické a depresivní stavy, indukovaná prevence a léčebná péče, řešení akutního stavu (antidotum).

7.8 Těkavé látky

Cíl: Seznámit studenty se specifiky závislosti na halucinogenech

Obsah: Úvod do problematiky těkavých látek, základní informace o jednotlivých skupinách organických rozpouštědel (inhalanty, dělení podle toxicity), jejich zástupců a specifik, screeningové nástroje, komorbidita: halucinatorní symptomatologie, neurologická poškození, kardiovaskulární, respirační a zažívací obtíže, poruchy spánku, indukované prevence a léčebná péče, řešení akutního stavu.

8. Léčba závislostí
Cíl lekce: Pochopit základní principy a metody léčby závislosti, získat znalosti o farmakoterapii, psychoterapii a sociální podpoře v léčbě závislostí.

Obsah lekce: Farmakoterapie: základní principy a indikace, psychoterapie: motivační rozhovory, kognitivně-behaviorální terapie, skupinová terapie, role-play a analýza motivačních rozhovorů, sociální podpora a komunitní zdroje.

9. Prevence relapsu a udržovací strategie
Cíl lekce: Zdůraznit důležitost prevence relapsu a strategií pro udržování abstinence.

Obsah lekce: Prezentace rizikových faktorů a varovných signálů relapsu, techniky zvládání stresu a rozvoj odolnosti, plánování budoucnosti a nastavení realistických cílů.

10. Specifická témata v adiktologii
Cíl lekce: : Seznámit se se specifiky léčby různých populací a problematiky závislosti na léčbě bolesti.

Obsah lekce: Prezentace duální diagnózy a komplexní péče, specifika léčby různých populací (mládež, senioři, těhotné ženy), závislost na léčbě bolesti a řešení problémů.

11. Nelátkové závislosti, závislost na internetu a technologiích, gambling
Cíl lekce: Získat znalosti o závislosti na gamblingu, internetu a technologiích, jejich screeningu a léčbě.

Obsah lekce: Úvod do problematiky nelátkových závislostí, definice, klasifikace a dopady, základní informace o jednotlivých skupinách (gambling, netolismus, oniomanie, náklonnost ke sladkostem…), screeningové nástroje, komorbidita: afektivní a úzkostné poruchy, indukované prevence a léčebná péče, řešení akutního stavu.

12. Profesní rozvoj a supervize
Cíl lekce: Získat dovednosti v sebereflexi, sebehodnocení, supervizi a prevenci vyhoření.

Obsah lekce: Prezentace sebereflexe a sebehodnocení, osobní a profesní hranice, sebe-péče, prevence vyhoření a podpora duševního zdraví všeobecných sester, faktory vedoucí k vyhoření a jejich dopady na všeobecné sestry, supervize a mentoring.

13. Systém adiktologické péče

Cíl lekce: Rozumět různým úrovním péče, koordinaci péče a plánování individuálních léčebných plánů.

Obsah lekce: Koncepční východiska, cílové skupiny adiktologických služeb, principy poskytování adiktologických služeb, principy rozvoje sítě specializovaných adiktologických služeb, základní typy adiktologických služeb, prezentace různých úrovní péče (ambulantní, stacionární, komunitní, věková stratifikace, navrhovaný rozsah adiktologické péče).

14. Právní aspekty v adiktologii
Cíl lekce: Pochopit důležitosti etiky v praxi, seznámení se s etickými principy a směrnicemi, seznámit se s právy, povinnostmi v adiktologii.

Obsah lekce: Prezentace práv a povinností všeobecných sester v péči o pacienty se závislostí, soukromí pacientů a důvěrnosti informací o pacientech, etické a právní otázky týkající se násilí, zneužívání a zanedbávání.

Teaching methods - Czech
Last update: Marcela Holanová (10.01.2024)

Samostatné studium v online platformě Moodle (diginální tutor).

Course completion requirements - Czech
Last update: Marcela Holanová (10.01.2024)

Úspěšné ukončení předmětu studentem a udělení zápočtu studentovi je podmíněno splněním závěrečného testu v platformě moodle.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html