SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Medical Psychology and Communication - B03445 (General Nursing)
Title: Zdravotnická psychologie a komunikace
Guaranteed by: Institute of Nursing Theory and Practice First Faculty of Medicine Charles University (11-00250)
Faculty: First Faculty of Medicine
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 3
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/2, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 60 [hours]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Explanation: Mgr. Miluše Kulhavá, miluse.kulhava@lf1.cuni.cz
Additional information: http://utpo.lf1.cuni.cz
Note: prefer medical statement
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Miluše Kulhavá
Comes under: Povinné BVO22 P 2.r._23/24
Attributes: General Nursing
Teoretický předmět
Pre-requisite : B03069, B03438
Annotation - Czech
Last update: Jana Kolářová (10.12.2021)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností sestry při navazování kontaktu a získávání důvěry pacienta a pro další účinnou a kvalitní péči o jeho individuální potřeby. Úkolem předmětu je poskytnout požadovaný obsah teoretických znalostí, ale i komunikačních dovedností, které jim umožní profesionální chování v nejrůznějších situacích při poskytování ošetřovatelské péče pacientům a jejich blízkým, ale i při komunikaci v rámci multidisciplinárního týmu. V oblasti psychologie navazuje na poznatky z obecné a vývojové psychologie. Podrobně se zaměřuje na poznatky, které se vztahují k psychologii zdraví, klinické psychologii, k aplikaci psychologických poznatků ve zdravotnictví a psychologické péči o nemocného. Stresový management postihuje zvládání psychické zátěže a stresu u pomáhajících profesí, problematiku psychosociální pomoci, posttraumatickou stresovou reakci a psychologickou první pomoc při katastrofách a neštěstích.
Literature - Czech
Last update: Jana Kolářová (10.12.2021)

Povinná:

  • Zacharová, Eva. Zdravotnická psychologie : teorie a praktická cvičení. Praha: Grada Publishing, 2017, 264 s. ISBN 978-80-271-9674-6.
  • Janáčková, Laura. Základy zdravotnické psychologie. Praha: Triton, 2008, 99 s. ISBN 978-80-7387-179-6.
  • Janáčková, Laura, Weiss, Petr. Komunikace ve zdravotnické péči. Praha: Portál, 2008, 134 s. ISBN 978-80-7367-477-9.
  • Zacharová, Eva. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing, 2016, 121 s. ISBN 978-80-271-9238-0.
  • Pokorná, Andrea. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010, 158 s. ISBN 978-80-247-3271-8.
  • Zacharová, Eva Šimíčková-Čížková, Jitka. Základy psychologie pro zdravotnické obory. Praha: Grada, 2011, 278 s. ISBN 978-80-247-4062-1.
  • Brečka, Tibor A.. Psychologie katastrof : vybrané kapitoly. Praha ; Kroměříž: Triton, 2009, 119 s. ISBN 978-80-7387-330-1.

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Miluše Kulhavá (03.10.2023)

Metody výuky:

slovní

názorně-demonstrační

praktických činností

aktivizující metody - diskusní metody, řešení problémů, situační metody, inscenační metody

- přednáška, seminář, skupinová práce, brainstorming, nácvik, modelové situace, demonstrace.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Miluše Kulhavá (03.10.2023)

Zakončení předmětu:

80% aktivní účast studenta/ky na výuce

Podmínky pro udělení zápočtu:

písemné zpracování a následná prezentace problematiky komunikace s pacientem s určitým znevýhodněním, se zásadními komunikačními bariérami, či s pacientem se změnou intelektu, s psychickými obtížemi či pacientem agresivním. 

Požadavky a otázky  ke zkoušce: 

1) Sociální interakce - obsah sociální interakce. Úvod do zdravotnické komunikace. Komunikační dovednosti. (Formy mezilidské komunikace. Složky komunikace. Druhy komunikace z hlediska mezilidských vztahů).

2) Komunikační zóny. Komunikační dovednosti vzhledem ke zdravotnickému prostředí. Komunikační bariéry ve zdravotnickém prostředí. Sociální percepce a chyby při posuzování jiných osob. Zásady profesionálního chování.

3) Nonverbální komunikace ve zdravotnickém prostředí. (Mimořečové prostředky. Složky neverbální komunikace. Oční kontakt, mimika, gestika, haptika, kinezika, proxemika. Důležitost nonverbální komunikace vzhledem k pacientovi/klientovi).

4) Poznávání osobnosti pacienta/pacientky metodou pozorování. Zásady při pozorování. Komunikace s handicapovanými pacienty.

5) Verbální komunikace. Osobní zóny. (Složky komunikace pro vytváření vztahů. Osobní dovednosti při komunikaci. Aktivní naslouchání). Paralingvistika.

6) Informace a jejich vnímání. Selekce a redukce informací při komunikaci. Poznávání osobnosti metodou rozhovoru. Druhy rozhovorů ve zdravotnictví.

7) Úvod do zdravotnické psychologie. Důležitost psychologie vývojové, obecné, osobnosti a psychologie sociální. (Definice zdraví a nemoci. Pacient a zdravotník - pojetí vztahu. Kvalita života ve vztahu ke zdraví jedince).

8) Žebříček hodnot v době nemoci - jeho změny. Nemoc jako náročná životní situace. Autoplastický obraz nemoci.

9) Psychologická problematika nemocného. Techniky vyrovnávání se s nemocí jako náročnou životní situací. Poměr k nemoci.

10) Fáze prožívání nemoci. Změny psychiky pod vlivem onemocnění. Vyrovnávání se se smrtí, ztrátou.

11) Zdravotnická psychologie z pohledu zdravotníka. (Změny psychiky pod vlivem onemocnění - strach, úzkost, pocity méněcennosti, sugestibilita, vztahovačnost, přecitlivělost, adaptační potíže, sociální faktory, psychická regrese, pozitivní zpětná vazba.

12) Prevence syndromu vyhoření u pomáhajících profesí. Psychohygiena zdravotníků. Relaxační techniky.

13) Asertivita. Psychologická první pomoc při katastrofách. Posttraumatická stresová reakce. 

Education plan -
Schedule by date
Day Date Description Teacher Files Note Hodnocení
Tuesday03.10.2023Neverbální a paraverbální komunikace (oční kontakt, mimika, gestika, haptika, kinezika, posturika, proxemika). Teorie osobních zón a uspořádání prostoru ve zdravotnickém prostředí. Modelové situace. Mgr. Miluše KulhaváDopolední blok výuky.
průměr: 5, hodnoceno: 1x
Tuesday03.10.2023Verbální komunikace, komunikační dovednosti, asertivní komunikace. Modelové situace. Mgr. Miluše KulhaváOdpolední blok výuky.
průměr: 2, hodnoceno: 1x
Tuesday10.10.2023Sociální percepce, chyby při posuzování jiných osob. Komunikace s pacienty s určitým znevýhodněním. Modelové situace. Mgr. Miluše KulhaváDopolední blok výuky.
průměr: 5, hodnoceno: 1x
Tuesday10.10.2023Druhy rozhovorů ve zdravotnictví (účel komunikace), profesionální chování zdravotníka. Komunikace v rámci multidisciplinárního týmu. Modelové situace. Mgr. Miluše KulhaváOdpolední blok výuky.
Tuesday17.10.2023Specifika komunikace s pacienty s určitým znevýhodněním, specifika komunikace se seniory, s dětským pacientem. Modelové situace. Mgr. Miluše KulhaváDopolední blok výuky.
průměr: 5, hodnoceno: 1x
Tuesday17.10.2023Kvalita života ve vztahu ke zdraví jedince, okolnosti mající vliv na prožívání nemoci. Modelové situace. Mgr. Miluše KulhaváOdpolední blok výuky.
Tuesday24.10.2023Nemoc jako náročná životní situace. Poměr pacienta k nemoci. Modelové situace.Mgr. Miluše KulhaváDopolední blok výuky.
Tuesday24.10.2023Vyrovnání se s nemocí jako náročnou životní situací. Modelové situace.Mgr. Miluše KulhaváOdpolední blok výuky.
Tuesday31.10.2023Změna psychiky pod vlivem onemocnění, žebříček hodnot v době nemoci, autoplastický obraz nemoci. Modelové situace. Mgr. Miluše KulhaváDopolední blok výuky.
Tuesday31.10.2023Vyrovnávání se se smrtí, se ztrátou blízké osoby, pomoc zdravotníka. Model Elisabeth Kübler-Rossové. Modelové situace. Mgr. Miluše KulhaváOdpolední blok výuky.
Tuesday07.11.2023Stresový management-zvládání psychické zátěže a stresu pomáhajících profesí. Psychosociální pomoc. Modelové situace.Mgr. Miluše KulhaváDopolední a odpolední blok výuky.
Tuesday14.11.2023Psychologická první pomoc při katastrofách, posttraumatická stresová reakce. Modelové situaceMgr. Miluše KulhaváDopolední a odpolední blok výuky.
Tuesday21.11.2023Osobnost sestry, předpoklady pro úspěšnou identifikací se s rolí sestry, typy sester. Profesionální chování zdravotníků, produktivní a neproduktivní chování sestry. Modelové situace.Mgr. Miluše KulhaváDopolední a odpolední blok výuky.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html