SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Psychotherapy for Addictologists - B03400 (Adiktologie - prezenční)
Title: Psychoterapie pro adiktology
Guaranteed by: Department of Addictology First Faculty of Medicine Charles University and General University Hospital in Prague (11-00611)
Faculty: First Faculty of Medicine
Actual: from 2022
Semester: winter
Points: 6
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
summer s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, C [HT]
summer s.:2/1, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 90 [hours]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Explanation: PhDr. Jiří Libra, PhDr. Oswald Schorm
Additional information: http://www.adiktologie.cz
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. MUDr. Kamil Kalina, CSc.
Attributes: Adiktologie navazující
Teoretický předmět
Interchangeability : B02059
Annotation - Czech
Last update: Ing. Vladislava Kohútová (07.10.2021)
Psychoterapeutická práce navazuje na adiktologické poradenství s cílem dosáhnout žádoucí změny v myšlení, prožívání a chování pacientů/klientů. Psychoterapeutická rovina práce je modelována pomocí kazuistik, videomateriálů.
Aim of the course - Czech
Last update: Ing. Vladislava Kohútová (07.10.2021)

Cílem předmětu je podat ucelený přehled základních psychoterapeutických směrů v psychoterapii 20. století, jejich základních teoretických konceptů, postupů, a věnovat se jejich využití v adiktologické terapii.

Descriptors - Czech
Last update: Ing. Vladislava Kohútová (07.10.2021)

Výstupní deskriptory předmětu:

Znalosti:

Student prokazuje hluboké a široké znalosti postupů, metod a přístupů, které se uplatňují ve skupinové psychoterapii uživatelů návykových látek a jinými souvisejícími diagnostickými okruhy. Znalost zahrnuje též pochopení, jak pochopení principů psychoterapie, tak porozumění elementárním složkám psychoterapie jako společnému základu práce řady pomáhajících profesí. Student rozumí účinných faktorům ve skupinové psychoterapii a chápe základní principy skupinového procesu.

Dovednosti:

Za využití hlubokých a širokých znalostí v oblasti speciální psychoterapie - tj. získání porozumění, jak proces skupinové psychoterapie probíhá, dokáže samostatně řešit teoretické i praktické otázky týkající se základních aspektů psychoterapeutické práce ve skupině a komunitě, vypořádat se s rolí a kompetencemi terapeuta a v neposlední řadě také s etickými otázkami. Současně je schopen propojovat poznatky z teoretických znalostí s praktickými příklady a zkušenostmi a získané výsledky správně interpretovat.

Kompetence:

Studenti jsou schopni na své úrovni diskutovat nad prezentovaným kasuistickým materiálem, doplňovat rozbor praktických ilustrací jednotlivých psychoterapeutických přístupů a aplikovat získané znalosti a dovednosti ve vztahu ke svým konkrétním možnostem terapeutické práce. Studenti jsou schopni navrhnout a zdůvodnit psychoterapeutické intervence na konkrétním případu klienta.

Syllabus - Czech
Last update: Ing. Vladislava Kohútová (07.10.2021)

Psychoterapie a poradenství.

Formáty psychoterapie, její účinné faktory, realistická očekávání.

Terapeutický vztah.

Změna v psychoterapii.

Osobnost a etika psychoterapeuta.

Hlavní psychoterapeutické směry a školy - psychoanalýza, existenciální směry, dynamické a psychodynamické psychoterapie, psychoterapie zaměřená na klienta, gestalt terapie, transakční analýza, behaviorální a kognitivně-behaviorální terapie, integrativní terapie, systemický přístup, NLP.

Nejdůležitější aplikace jednotlivých směrů v adiktologii.

Literature - Czech
Last update: Ing. Vladislava Kohútová (07.10.2021)

Povinná literatura:

1.  Kalina, K. (2013). Psychoterapeutické systémy a jejich uplatnění v adiktologii. Praha: Grada Publishing.

2.  Vybíral Z., Roubal J.,eds. (2010). Současná psychoterapie. Praha: Portál.

3.  Prochaska, J., Norcross, J. (1999). Psychoterapeutické systémy, kapitola 2. Praha: Grada Publishing.

4.  Kalina, K. a kol. (2003). Drogy a drogové závislosti - mezioborový přístup. I. a II. díl. Praha: NMC-Úřad vlády ČR. Kapitoly: 6-3:

a.  Miovský M., Bartošíková I.: Možnosti a meze psychoterapie v léčbě závislostí

b.  Miovský M., Bartošíková I., Kalina K.: Terapeutický vztah

c.  Miovský M., Bartošíková I.: Hlavní psychoterapeutické přístupy

5.  Kalina, K. a kol. (2008). Základy klinické adiktologie. Praha: Grada Publishing.

Kapitola 12: Kalina, K., Miovský, M.: Psychoterapie v léčbě závislostí

 

Doporučená literatura:

1.  Vymětal, J. (2003). Úvod do psychoterapie. 2. aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing.

2.   Kirschenbaum H., Henderson V.L. (2016). Rozhovory s Carlem R. Rogersem, Praha: Portál.

3.   Mikota, V. (1995). O ovlivňování duševních chorob. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek.

 

Pokročilá literatura:

1.  Thoma H., Kachele H. (1993). Psychoanalytická praxe, 1. Teorie. Hradec Králové: MACH.

2.  Thoma H., Kachele H. (1996). Psychoanalytická praxe, 2. Praxe. Praha: PALLATA.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Jana Kolářová (18.02.2022)

Požadavky k zápočtu:

Docházka na semináře (100% účast na seminářích), možnost kompenzačního úkolu - zpravidla referát z probírané látky.

Požadavky ke zkoušce:

Student u ústní zkoušky prokáže osvojení faktografie a porozumění předmětu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html