SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Medical Psychology and Psychotherapy - B03160 (General Medicine)
Title: Lékařská psychologie a psychoterapie
Guaranteed by: Institute for Medical Humanities First Faculty of Medicine Charles University (11-00240)
Faculty: First Faculty of Medicine
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 5
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
summer s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/2, C [HT]
summer s.:2/3, MC [HT]
Extent per academic year: 120 [hours]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Additional information: https://uhsl.lf1.cuni.cz
Guarantor: Mgr. Vladimír Vavrda, Ph.D.
Comes under: Povinné LEK20 3.r._23/24
Attributes: Lékařství
Teoretický předmět
Interchangeability : B00471
Is pre-requisite for: B00629, B00760
Annotation -
Last update: Jana Kolářová (12.02.2020)
The subject makes students familiar with the way human psyche functions and principles of doctor-patient communication. It pays attention to the doctor-patient relationship and various ways we can deal with it. Methods how to identify psychologically endangered individuals are introduced as well as principles of intervention. Psychosomatic problematics in discussed thoroughly.
Syllabus - Czech
Last update: Jana Kolářová (25.05.2021)
Témata přednášek ZS:

Vymezení oboru lékařská psychologie (biopsychosociální paradigma medicíny).

Jedinec jako systém, konsekvence terapeutických zásahů a doporučení pro život pacienta a vliv na jeho spolupráci.

Motivace - motivace pacienta, motivace zdravotníka, vlivy na léčbu.

Osobnost (obecně i s přihlédnutím k pacientům a etiopatogenezi poruch zdraví), subjektivita prožívání.

Psychologická první pomoc - posttraumatická péče.

Vztah pacient - lékař - rodina nemocného (či osoby nejbližší).

Komunikace s nemocnými, sdělování nepříznivých informací.

Psychologická péče o ambulantně vedené pacienty a jejich rodiny.

Psychologická péče o hospitalizované pacienty a jejich rodiny.

Psychosomatika a behaviorální medicína, typy psycho-somatických souvislostí.

Model nemoc-choroba, Calgary Cambridge rámec medicínského interview.

Nemoc a její vývoj jako forma adaptace, manipulace s nemocí, zisky z nemoci.

Empatie, její povaha, mýty o empatii, typy empatie.

Psychologická problematika umírání a smrti.

Ovlivňování psychiky, chování a zdravotního stavu psychologickými prostředky (psychoterapie, poradenství).

Témata k seminářům ZS:

Úvod do problematiky komunikace, povaha jazyka, individuální jazyk

Fylogeneze vs. ontogeneze, kotvící efekt, konzervativismus, kognitivní chyby

Verbální komunikace, kladení otázek, jejich formy

Empatie, autenticita - význam a možnosti rozvíjení empatických dovedností, jejich diagnostický potenciál

Nácvik komunikace s pacientem - navázání kontaktu, práce s raportem

Nácvik komunikace s pacientem - získávání informací, explorace

Nácvik komunikace s pacientem - podávání informací, plánování a vysvětlování

Nácvik komunikace s pacientem - uzavření kontaktu

Nácvik komunikace s pacientem - práce se vztahem

Nácvik aktivního naslouchání

Neverbální komunikace, její monitorování a interpretace

Empatie akceptace, autenticita, nácvik emočně podpůrného rozhovoru, vyjadřování podpory

První setkání s pacientem v ordinaci

Komunikace s postiženým

Témata přednášek LS:

Úzkost, její příčiny a projevy, adaptivní funkce úzkosti

Úzkost a emoční kontingence

Úzkost u pacienta a lékaře a její zvládání

Konflikty a agresivita, příčiny eskalace

Konflikty a agresivita, postupy deeskalace

Deprese a její projevy

Deprese jako forma reakce na onemocnění

Deprese jako rizikový faktor pro vznik onemocnění (životní styl)

Adherence/neadherence - příčiny a projevy

Adherence/neadherence - ovlivňování

Adherence/neadherence u lékaře

Psychologie bolesti

Lékař a pacientova bolest

Psychologické postupy při práci s bolestí

Sdělování chyb v péči pacientovi

Témata k seminářům LS:

Pozorování, rozlišení pozorované - vysuzované, intrapsychické vlivy na pozorování

Nácvik pozorování

Hranice ve vztahu lékař-pacient, pacienti porušující hranice

Zvládání psychologicky obtížných pacientů, nebezpečný a agresivní pacient

Sdělování závažné zprávy

Téma umírání a smrti

Rizika poškození pacienta - iatropatogeneze

Burn-out syndrom, diagnostika a prevence

Problematika suicidia, identifikace ohrožených

Techniky zvládání stresu

Vyhodnoceni provedeného emočně podpůrného rozhovoru

Psychodiagnostika - seznámení s nástroji

Psychodiagnostika - deprese

Psychodiagnostika - úzkost

Nakládání se situacemi chyby v péči

Blok psychoterapie:

Kognitivní procesy, mozek a interpretace reality

Subliminální procesy, nevědomí a psychická projekce

Traumatický stres, disociace a iritabilita limbického systému

Vliv psychoterapie na mozek

Paměť a psychoterapie

Teorie učení, klasické a operantní podmiňování, sociální učení, kognitivní učení.

Kognitivní techniky

Skupinová psychoterapie

Skupinová dynamika

Psychoanalýza

Koncepty přenosu a protipřenosu, klinické manifestace, využití v terapii

Literature - Czech
Last update: Jana Kolářová (12.02.2020)

Povinná:

  • Ayers, Susan, De Visser, Richard. Psychologie v medicíně. Praha: Grada Publishing, 2015, 552 s. ISBN 978-80-2479733-5.
  • Janoušek, Jaromír. Psychologické základy verbální komunikace. Praha: Grada, 2015, s. ISBN 978-80-247-9851-6.
  • Zacharová, Eva. Zdravotnická psychologie : teorie a praktická cvičení. Praha: Grada Publishing, 2017, 264 s. ISBN 978-80-271-9674-6.
  • Vymětal, Jan. Úvod do psychoterapie. Praha: Grada, 2010, 287 s. ISBN 978-80-247-2667-0.
  • Vymětal, Jan. Obecná psychoterapie. Praha: Grada, 2004, 339 s. ISBN 80-247-0723-3.
  • Vymětal, Jan. Lékařská psychologie. Praha: Portál, 2003, 397 s. ISBN 80-7178-740-X.
  • Kratochvíl, Stanislav. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2002, 392 s. ISBN 80-7178-657-8.
  • Baštecká, Bohumila, (ed.). Aplikovaná psychologie. Praha: Portál, 2009, 515 s. ISBN 978-80-7367-470-0.
  • Beran, Jiří. Doctor-patient communication. Praha: Karolinum, 1999, 100 s. ISBN 80-7184-846-8.

Doporučená:

  • Culley, Sue Bond, Tim. Integrativní přístup v poradenství a psychoterapii : dovednosti a strategie pro zvyšování kompetence v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2008, 222 s. ISBN 978-80-7367-452-6.
  • Faleide, Asbjørn O., Lian, Lilleba B., Faleide, Eyolf Klæboe. Soudobá psychosomatika. Praha: Grada, 2010, 240 s. ISBN 978-80-247-2864-3.
  • Géringová, Jitka. Pomáhající profese - tvořivé zacházení s odvrácenou stranou. Praha: Triton, 2011, 198 s. ISBN 978-80-7387-394-3.
  • Křivohlavý, Jaro. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009, 279 s. ISBN 978-80-7367-568-4.
  • Křivohlavý, Jaro. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002, 198 s. ISBN 80-247-0179-0.
  • Linhartová, Věra. Praktická komunikace v medicíně : pro mediky, lékaře a ošetřující personál. Praha: Grada, 2007, 152 s. ISBN 978-80-247-1784-5.
  • Hájek, Karel. Práce s emocemi pro pomáhající profese : tělesně zakotvené prožívání. Praha: Portál, 2012, 119 s. ISBN 978-80-262-0221-9.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Ing. Ingrid Hanušová, Ph.D. (22.09.2020)

přednášky, semináře
aktivní účast na seminářích

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Ing. Ingrid Hanušová, Ph.D. (07.03.2024)

Na stránkách ústavu (https://uhsl.lf1.cuni.cz) naleznete informace k výuce a zápočtu.

Důvodem pro hodnocení neprospěl je neznalost důležitých konceptů či neporozumění jejich významu a vzájemným vztahům. Neznalost postupů a reakcí v modelových situacích a principů řídících lidské chování.

 

OTÁZKY KE KLASIFIKOVANÉMU ZÁPOČTU

OTÁZKY Z LÉKAŘSKÉ PSYCHOLOGIE

1.   a/ Ontogeneze lidské psychiky

      b/ Placebo efekt

 2.   a/ Zvláštnosti a specifika práce s dětským pacientem

      b/ Psychogenní iatropatogeneze

 3.   a/ Motivace člověka

       b/ Syndrom vyhoření

4.    a/ Rodina a její význam

       b/ Člověk ohrožený suicidiem

 5.   a/ Vztah pacient – lékař a jejich vzájemná komunikace

       b/ Duševní krize a její typy

 6.   a/ Psychologický přístup k nemocnému a důležitým osobám jeho života

       b/ Alexithymie

 7.   a/ Rozhovor lékaře s pacientem

      b/  Psychohygiena

 8.   a/ Zásady sdělování nepříznivých informací pacientům a jejich rodinám

      b/ Salutogeneze a odolnost

 9.    a/ Prvé setkání s pacientem v ambulantní praxi

       b/ Zvládání náročných životních situací (coping)

10.  a/ Psychosomatika

       b/ Bioekopsychosociální paradigma medicíny

 11.  a/ Bolest a její mírnění psychologickými prostředky

        b/ Psychologická první pomoc a intervence v krizi

 12.   a/ Úzkost a strach a jejich vliv na průběh nemoci a její prožívání

        b/  Terapeutická smlouva

13.   a/ Reakce na ztrátu

        b/ Hněv a agresivita u lékaře a pacienta

14.   a/ Psychická reakce na fakt umírání a smrti

       b/ Spolupráce (compliance) pacienta s lékařem

15.   a/ Reakce na zátěž (stres)

        b/ Závažné a kritické životní události

 

 

 OTÁZKY KE ZKOUŠCE Z PSYCHOTERAPIE

 

1.    a/ Vymezení oboru psychoterapie a jeho cíle

       b/ Podmiňování v psychoterapii

 2     a/ Specifika psychoterapie u dětí a dospívajících

       b/ Relaxační metody

 3.    a/ Indikace psychoterapie

       b/ Autenticita (opravdovost, kongruence)

4.    a/ Traumatická paměť, disociace a psychoterapie

       b/ Expoziční terapie

5.    a/ Hlavni formy psychoterapie

       b/ Přenos a protipřenos

6.    a/ Hlavní prostředky (metody) psychoterapie

       b/ Neuroendokrinní odpověď na traumatický stres

7.    a/ Psychoterapeutický vztah

       b/ Empatie

 8.    a/ Psychoterapeuticky proces

       b/ Kognitivní techniky

9.    a/ Obecné a specifické účinné faktory psychoterapie

       b/ Konsolidace paměti, traumatická paměť a její neurobiologické projevy

l0.    a/ Behaviorální terapie

       b/ Akceptace (bezpodmínečné přijetí)

11. a/ Neverbální psychoterapeutické postupy

      b/ Systemická rodinná terapie

12.   a/  Vedení psychoterapeutického rozhovoru

       b/ Spontánní remise

13.   a/ Psychoterapeutická smlouva (contract)

       b/ Účinné faktory skupinové psychoterapie

14.   a/ Rogersovská psychoterapie

       b/ Sugestivní psychoterapeutické postupy

15.   a/ Psychoanalytická psychoterapie

       b/ Inrepretace v psychoterapii

  

Education plan -
Schedule internship
Week of the block Summary of the internship Files Note Hodnocení
1Vymezení oboru lékařská psychologie (biopsychosociální paradigma medicíny)Místo výuky: přednášky U Nemocnice 4, přízemí, posluchárna 1.26 (DEKP2), semináře ve Faustově domě, Karlovo náměstí 40, v učebnách 14 a 15, 1. patro (HUMP2,HUMP3), bloky psychoterapie v úterý a středu ve Faustově domě v učebně 11 (HUMP1), 1. patro, pondělí, čtvrtek a pátek přímo v ústavech (adresa přijde v mejlu).
Čas výuky:
- Přednášky: V ZS, první přednáška 5.10.2023, dále vždy ve čtvrtek od 12,30 - 14,00 hod.
- Semináře dle rozvrhu nebo viz stránky ústavu - začátek výuky: od 3.10.2022, v LS od 20.2.2024, jednotlivé kruhy viz SIS a stránky ústavu.
- Bloky z psychoterapie v LS: začátek výuky v týdnu od 19.2.2023 a dále dle rozvrhu, ve 14:15 nebo 13:00 vždy 4 dny v týdnu pro každý kruh. Každý kruh obdrží týden před výukou informační mejl.