SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Media and ICT - based Prevention - B03057 (Adiktologie - kombinovaná)
Title: Prevence založená na médiích a ICT
Guaranteed by: Department of Addictology First Faculty of Medicine Charles University and General University Hospital in Prague (11-00611)
Faculty: First Faculty of Medicine
Actual: from 2022
Semester: winter
Points: 3
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:8/4, C [HS]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Explanation: doc. Mgr. Roman Gabrhelík, Ph.D.
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: prof. Mgr. Roman Gabrhelík, Ph.D.
Attributes: Adiktologie navazující kombinovaná
Teoretický předmět
Annotation - Czech
Last update: Jana Kolářová (18.02.2022)
Předmět navazuje na preventivní předměty bc. studia. V posledních 15 letech došlo k rychlému rozvoji a aplikaci primárně-preventivních přístupů užívání návykových látek (rizikového chování obecně). V současnosti je kladen stále větší důraz na kvalitní, efektivní, funkční, zacílené a praxí ověřené způsoby práce s cílovou skupinou v primární prevenci (též PP). Tyto poznatky mají/musí být ověřovány pomocí (aplikovaného) výzkumu. V rámci výuky bude hojně využíváno konkrétních výzkumných studií v PP provedených v ČR i zahraničí.
Aim of the course - Czech
Last update: Jana Kolářová (13.05.2019)

Cílem předmětu je seznámit studenty s vlivem a rolí masmédií a marketingu na iniciaci užívání návykových látek v různých cílových skupinách.

Descriptors - Czech
Last update: Ing. Vladislava Kohútová (09.10.2018)

Znalosti: Student/ka má dobré znalosti o výzkumných metodách, jejich aplikačních možnostech a limitech, o výchozím teoretickém rámci na úrovni soudobých poznatků v této oblasti. Znalost zahrnuje též přehled v soubobých kritických otázkách metodologie v moderní adiktologii a interdisciplinárním a transdiciplinárním výzkumu. Zná a rozumí možnostem kombinace různých metodologií a v jejich rámci pak metodám výběru souboru, metodám tvorby dat, metodám zpracování, analýzy a interpretace dat.

Dovednosti: Umí kriticky hodnotit výzkumné studie. Umí samostatně aplikovat etické zásady na reálný výzkumný postup a identifikovat jeho silné a slabé stránky. Je přitom schopen/schopna propojovat poznatky různých oborů a výsledky práce správně interpretovat a zhodnotit.

Kompetence: Studenti jsou schopni na své úrovni samostatně navrhnout a provést oponenturu výzkumné studie a publikovaných výsledků. Jsou schopni svoje kritické připomínky argumentačně podepřít a obhájit. Jsou schopni čerpat a pracovat se zahraniční literaturou a přenášet moderní poznatky mezi různými modely a aplikovat je do kontextu daného výzkumného problému při zachování eticky korektního postupu. 

Syllabus - Czech
Last update: Jana Kolářová (18.02.2022)

1. Úvod do předmětu: Základní pojmy v primární prevenci užívání návykových látek (dále jen PP), resp. rizikového chování (zejm. dělení prevence specifické - nespecifické; všeobecné, selektivní, indikované s vysvětlením přesahů); vztah mezi rizikovými a protektivními faktory
2. Teoretické modely v PP: Představení a zarámování všech hlavních teoretických modelů v PP, resp. rizikového chování (KAB, komunitní, CSI, masmediální programy, peer/rodičovské programy, modely šíření informací, tělové modely aj.), jejich výhody, nevýhody, omezení, jak programy (ne)fungují?, příklady efektivních/neefektivních projektů v praxi.
3. Základní pojmy ve výzkumu, evaluaci a vědě v PP: Rozdíly mezi výzkumem, evaluací a vědou.
Typy proměnných, reliabilita, validita, výzkumný plán, reprezentativita, pravděpodobnost ve výzkumech v PP.
Metaanalýzy a metastudie v PP (seznámení s realizovanými zahraničními studiemi a jejich výsledky); příklady dobré a špatné praxe a vědy.
4. Výzkum v PP: V čem spočívá výzkum v PP, proč jej provádíme - , kdo jej provádí - realizátor, pro koho - zadavatelé, na kom - soubor, jak - výzkumný design, za co - finanční možnosti, kdy - časový plán a kde - rozsah studií? Příklady realizovaných výzkumných studií v ČR a zahraničí v oblasti PP.
5. Typy výzkumů v PP: Základní výzkumné designy v PP v rámci kvantitativního a kvalitativního přístupu. Zacházení s populací, souborem, výběrové metody. Nejčastější statistické a kvalitativní postupy. Etické otázky výzkumů v PP.
6. Evaluace v PP 1: Evaluace preventivních intervencí, programů a/nebo projektů. Co je evaluace, proč evaluovat, co evaluací zjišťujeme, co s výsledky evaluací. Co je třeba zajistit v jednotlivých fázích výzkumné práce v PP. Vypracování modelového výzkumného designu v oblasti PP.
7. Evaluace v PP 2: Druhy evaluací: Formativní a normativní; Evaluace plánování, procesu implementace, výsledku.
Evaluace drogové prevence z pohledu realizátorů programu, evaluátorů, donátorů a koordinačních subjektů na národní úrovni (např. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR) a na mezinárodní úrovni (např. Evropská komise, EMCDDA aj.)
8. Práce s výstupy výzkumů v PP: Komunikace výsledků evaluací jednotlivým subjektům v PP - koordinátoři, donátoři a poskytovatelé primární prevence. Typy výstupů, v jaké formě předkládat výstupy, jak výstupy přizpůsobit cílové skupině, způsoby prezentace (včetně např. tiskových konferencí).

Literature - Czech
Last update: Jana Kolářová (13.05.2019)

Doporučená literatura:

  1. Miovský, M., Skácelová, L., Zapletalová, J., Novák, P., Barták, M., Bártík, P... et al. (2015). Prevence rizikového chování ve školství (2nd ed.). Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze v Nakladatelství Lidové noviny.
  2. Miovský, M., Adámková, T., Barták, M., Čablová, L., Čech, T., Doležalová,P... et al. (2015). Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování (2nd ed.). Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze v Nakladatelství Lidové noviny.
  3. Miovský, M., Gabrhelík, R., Charvát, M., Šťastná, L., Jurystová, L. & Pavlas Martanová, V. (2015). Kvalita a efektivita v prevenci rizikového chování dětí a dospívajících. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze v Nakladatelství Lidové noviny.
  4. Mosdøl A, Lidal IB, Straumann GH, Vist GE. Targeted mass media interventions promoting healthy behaviours to reduce risk of non-communicable diseases in adult, ethnic minorities. Cochrane Database of Systematic Reviews 2017, Issue 2. Art. No.: CD011683. DOI: 10.1002/14651858.CD011683.pub2
  5. Clement S, Lassman F, Barley E, Evans-Lacko S, Williams P, Yamaguchi S, Slade M, Rüsch N, Thornicroft G. Mass media interventions for reducing mental health-related stigma. Cochrane Database of Systematic Reviews 2013, Issue 7. Art. No.: CD009453. DOI: 10.1002/14651858.CD009453.pub2
  6. Carson KV, Ameer F, Sayehmiri K, Hnin K, van Agteren JEM, Sayehmiri F, Brinn MP, Esterman AJ, Chang AB, Smith BJ. Mass media interventions for preventing smoking in young people. Cochrane Database of Systematic Reviews 2017, Issue 6. Art. No.: CD001006. DOI: 10.1002/14651858.CD001006.pub3
  7. Bala MM, Strzeszynski L, Topor-Madry R. Mass media interventions for smoking cessation in adults. Cochrane Database of Systematic Reviews 2017, Issue 11. Art. No.: CD004704. DOI: 10.1002/14651858.CD004704.pub4
  8. Sloboda, Z., Bukoski, W. J. (Eds.) (2006). Handbook of Drug Abuse Prevention. New York: Springer US.
  9. Sloboda, Z. & Petras, H. (Eds.) (2014). Defining Prevention Science, Springer US. DOI: 10.1007/978–1-4899–7424–2_15.
Learning resources - Czech
Last update: STDOWNER (21.09.2020)

MS Teams: Prevence 20/21 B03057

Viz. přiložené soubory:

"Unplugged": A school-based randomized control trial to prevent and reduce adolescent substance use in the Czech Republic

Data Analysis in prevention

systematic review of school-based prevention

Sex specific trajectories in cigarette smoking behaviors among students participating in the Unplugged school-based randomized control trial for substance use prevention

Methods for Synthesizing Findings on Moderation Effects Across Multiple Randomized Trials

Formativní evaluace procesu implementace preventivního programu Unplugged školními metodiky prevence

Teaching methods - Czech
Last update: Ing. Vladislava Kohútová (09.10.2018)

Organizace a průběh výuky předmětu v kombinované formě:

Prezenční výuka 4 hodiny. Dále použití e-learningových prezentací. Zadávání domácích úkolů.

Rozšířené konzultační hodiny:

Pro snadnější zvládnutí domácí přípravy je pedagog k dispozici jednak k osobním konzultacím v době jejich výukových bloků nebo kdykoliv během semestru (konzultace nutno předem domluvit), jednak na svém e-mailu.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Jiří Libra (29.10.2019)

Požadavky k zápočtu:

-absolvování e-learningových prezentací a všech zadaných domácích úkolů

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html