|
|
|
||
Last update: Jana Kolářová (13.05.2019)
|
|
||
Last update: Jana Kolářová (13.05.2019)
Cílem předmětu je prezentovat základní teoretické informace, výsledky výzkumů, informace o nových trendech a otevřít i možnost pro odbornou diskusi na tato témata. Současně je také cílem prezentovat přehled dostupných diagnostických metod, dotazníků a nástrojů, které lze použít v různých situacích. |
|
||
Last update: Mgr. Lenka Šťastná, Ph.D. (19.01.2020)
Znalosti: teoretická východiska individuální adiktologické terapie, screening, diagnostika závislosti, diagnostika duálních poruch, principy krátké terapie, vedení rozhovoru Dovednosti: posouzení přítomnosti závislosti, posouzení přítomnosti duálních poruch, použití screeningových diagnostických metod, vedení diagnostického rozhovoru, vedení terapeutického rozhovoru |
|
||
Last update: Ing. Vladislava Kohútová (08.10.2018)
Blok 1 Úvod O předmětu, obsah předmětu, podmínky absolvování Klíčové pojmy: Diagnostika, diagnostický proces, rozhovor, dotazník, test
Blok 2 Diagnostická činnost: Zásady práce s diagnostickými metodami, průběh a proces vyšetření, použití v praxi Klíčové pojmy: Diagnostika, metoda, proces vyšetření, prostředí, klient
Blok 3 Základní vlastnosti testů: Základní metodologické požadavky a podmínky kvality: objektivita, standardizace, reliabilita, validita. Klíčové pojmy: Objektivita, standardizace, reliabilita, validita. Klasifikace diagnostických metod: Popis měření v sociálních vědách - proměnné a výzkumný soubor. Klíčové pojmy: Proměnná, operacionální definice, reliabilita a validita, výběr, populace a výběrový soubor, reprezentativní výběrový soubor.
Blok 4 Dotazníky: Dotazníky dostupné a vhodné pro posouzení problémů uživatelů drog. Klíčové pojmy:Dotazník, Europ-ASI, závislost
Blok 5 Posuzovací stupnice: Druhy posuzovacích škál, technika Q třídění, sémantický diferenciál Klíčové pojmy: Škála, nucená volba, Q třídění, sémantický diferenciál
Blok 6 Diagnostické nástroje dostupné na internetu: Orientace v diagnostických nástrojích dostupných na internetu, Klíčové pojmy: Internet, databáze
Blok 7 Tvorba dotazníku: Tvorba vlastního diagnostického nástroje a jeho pilotní vyzkoušení
Blok 8 Cvičení: Výběr, vyplnění a vyhodnocení zvolených diagnostických metod
|
|
||
Last update: Jana Kolářová (13.05.2019)
Povinná literatura:
|
|
||
Last update: STDOWNER (21.09.2020)
MS Teams: Terapie individuální 20/21 B03051 Dotazník EURO-ASI Dotazník AUDIT Vanderplasschen, W., Wolf, J., Rapp, R.C., Broekaert, E. Is Case management an effective and evidence based Intervention for helping substance abusing populations? http://www.nad.fi/pdf/47/Vanderplasschen%20Wolf.pdf. |
|
||
Last update: Ing. Vladislava Kohútová (08.10.2018)
Organizace a průběh výuky předmětu v kombinované formě: Přednášky: Přednáška probíhá jednou za semestr 4 hodiny (v předem daném čase v rozvrhu - v rámci společných výukových bloků kombinovaného studia) a účast na přednášce není povinná. Do přednášky je koncentrován přehled o teoretické části předmětu a jeho hlavních teoretických blocích. Těch je celkem 7 a přednáška má za cíl provést studenty touto strukturou a pomoci jim se v předmětu orientovat tak, aby spolu s domácí přípravou byli schopni zvládnout všechny požadavky. Semináře: Seminář probíhá jednou za semestr 4 hodiny a bezprostředně navazuje na blok přednášky a je orientován stejně jako on, na zvládnutí obsahu předmětu rozděleného do 7 tematických bloků. Doplňuje přednášku o interaktivní část zaměřenou na praktické zvládnutí domácí přípravy a ukázek, jak s výukovými texty a oporami u dílčích témat pracovat. Účast na semináři je povinná a je sledovaná docházka tvořící součást závěrečného hodnocení. Rozšířené konzultační hodiny: Pro snadnější zvládnutí domácí přípravy je pedagog k dispozici jednak k osobním konzultacím v době jejich výukových bloků nebo kdykoliv během semestru (konzultace nutno předem domluvit), jednak na svém e-mailu. |
|
||
Last update: Jana Kolářová (13.05.2019)
Předmět je zakončen zápočtem v podobě písemného testu. |