SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Methodology of Research and Development of New Methods and Procedures in Addictology - B03048 (Adiktologie - kombinovaná)
Title: Metodologie výzkumu v adiktologii, vývoj a testování nových diagnostických metod a postupů
Guaranteed by: Department of Addictology First Faculty of Medicine Charles University and General University Hospital in Prague (11-00611)
Faculty: First Faculty of Medicine
Actual: from 2022
Semester: winter
Points: 4
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
summer s.:
Hours per week, examination: winter s.:4/4, C [HS]
summer s.:4/4, C+Ex [HS]
Extent per academic year: 16 [hours]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Explanation: prof. PhDr. Michal Miovský, Ph.D.
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: prof. PhDr. Michal Miovský, Ph.D.
Attributes: Adiktologie navazující kombinovaná
Teoretický předmět
Interchangeability : B02342
Annotation - Czech
Last update: Jana Kolářová (13.05.2019)
Předmět provede studenty jednotlivými fázemi výzkumu, od volby tématu přes výběr souboru, analýzu až po interpretaci dat a prezentaci výsledků. Také se bude věnovat problémům a rizikům, se kterými se výzkumníci nejčastěji setkávají. V předmětu se již pracuje s výběrem vhodného tématu a designu diplomové práce. Zvláštní pozornost je věnována vývoji nových metod a postupů v adiktologii, jejich standardizaci.
Aim of the course - Czech
Last update: Jana Kolářová (13.05.2019)

Cílem předmětu je seznámit studenty se základními metodologickými principy výzkumu a s vybranými kvantitativními a kvalitativními výzkumnými technikami (např. dotazníkové šetření, rozhovor, obsahová analýza, ohniskové skupiny apod.). 

Descriptors - Czech
Last update: Jana Kolářová (13.05.2019)

Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni navrhnout a realizovat jednoduchý výzkumný projekt se všemi náležitostmi, tj. orientovat se v teoretických pramenech, formulovat otázky a hypotézy, zvolit adekvátní výzkumný design, vybrat výběrový soubor, určit vhodné metody pro sběr a následně analýzu dat a zhodnotit výsledky výzkumu a napsat výzkumnou zprávu. Dále by měli být studenti schopni kriticky posoudit jiné výzkumné studie a zaujmout k nim stanovisko.

Syllabus - Czech
Last update: Jana Kolářová (13.05.2019)

Témata:

  • Úvod do problematiky vědeckého poznání a vědecké práce
  • Povaha výzkumu v adiktologii, hypoteticko-deduktivní model, vědecké metody, testování hypotéz, laboratorní a terénní výzkum
  • Plánování výzkumu
  • Měření. Popis měření v sociálních vědách - proměnné a výzkumný soubor
  • Experimentální, ne-experimentální a kvazi-experimentální typy výzkumu
  • Interní a externí validita. Interní a externí validita, její definice
  • Pozorování jako technika výzkumu
  • Rozhovor, ohnisková skupina
  • Dotazníky: popis, postojové škály, vědomostní, problémy a nebezpečí dotazníků, psychometrické testy, projektivní testy, reliabilita, validita a standardizace testů
  • Etika ve vědeckém výzkumu. Etické principy ve vědeckém výzkumu: ochrana participantů, výzkumníka, ochrana osobních údajů, publikace výsledků
Literature - Czech
Last update: Jana Kolářová (13.05.2019)

Povinná literatura:

1.  Disman Miroslav. 1993 (1998, 2000). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum.

2.  Hendl Jan. 2004. Přehled statistických metod zpracování dat. Portál: Praha.

 

Doporučená literatura:

1.  Black, T. (1999). Doing Quantitative Research in Social Sciences. An Integrated Approach to Research Design,Measurement and Statistics. London: Sage.

2.   Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.

3.   Punch, K. (Ed.) (2008). Základy kvantitativního šetření. Translated by Jan Hendl. Vyd. 1. Praha: Portál.

4.   Black, T. R. (1999). Doing quantitative research in the social sciences: an integrated approach to research design, measurement and statistics. 1st pub. London: SAGE Publications, xiv, 751 s. ISBN 0-7619-5352-3.The Research Craft. An Introduction to Social Research Methods. Boston: Little, Brown and Company.

5.   Green, E. C. (2001). Can Qualitative Research Produce Reliable Quantitative Findings? Field Methods, Vol. 13, No. 1, 3-19.

6.   Valsiner, J. (2000). Data as representations: contextualizing qualitative and quantitative research strategies. Social Science Information Vol 39, no 1, 100-113.

7.   Hartnoll, R. (2005). Drogy a drogové závislosti: propojování výzkumu, politiky a praxe. Praha: Úřad vlády ČR.

Teaching methods - Czech
Last update: Jana Kolářová (13.05.2019)

Organizace a průběh výuky předmětu v kombinované formě:

Přednášky:
Přednáška probíhá jednou za semestr 3 hodiny (v předem daném čase v rozvrhu - v rámci společných výukových bloků kombinovaného studia) a účast na přednášce není povinná. Do přednášky je koncentrován přehled o teoretické části předmětu a jeho hlavních teoretických blocích. Těch je celkem 10 a přednáška má za cíl provést studenty touto strukturou a pomoci jim se v předmětu orientovat tak, aby spolu s domácí přípravou byli schopni zvládnout všechny požadavky.

Semináře:
Seminář probíhá jednou za semestr 3 hodiny a bezprostředně navazuje na blok přednášky a je orientován stejně jako on, na zvládnutí obsahu předmětu rozděleného do 10 tématických bloků. Doplňuje přednášku o interkativní část zaměřenou na praktické zvládnutí domácí přípravy a ukázek, jak s výukovými texty a oporami u dílčích témat pracovat. Účast na semináři je povinná a je sledovaná docházka tvořící součást závěrečného hodnocení.

Domácí příprava a rozšířené studijní opory:
Pro kombinovanou formu studia je v této zvláštní příloze sylabu připraven přehled a podklady pro domácí práci a přípravu studentů a podklady pro zvládnutí dílčích kroků tak, aby bylo možné naplnit požadavky spojené s absolvováním předmětu. Jedná se především o tyto oblasti:

a) rozšířená doporučená literatura,
b) rozšířené výukové elektronické opory,
c) domácí úkoly a doporučení pro domácí přípravu.

Rozšířené konzultační hodiny:
Pro snadnější zvládnutí domácí přípravy je pedagog k dispozici ke konzultacím jednak na svém e-mailu a jednak je k dispozici studentům na on-line chatu po dobu 2 hodin (formou konzultace) v termínu, který je se studenty dohodnut na přednášce a který je lokalizován do zápočtového týdnu.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Lenka Šťastná, Ph.D. (09.10.2020)

Jsou shodné s prezenční formou s výjimkou docházky, kde je v případě semináře vyžadována 100% účast (3 hodiny seminář jednou za semestr). V případě nemoci nebo jiné omluvené absence je možné účast na semináři nahradit po dohodě s vyučujícím individuálně zpracovaným tématem v rámci domácí přípravy.
Požadavky k absolvování předmětu:

hodnocení (zápočet): zpracovaný vzorový plán výzkumu na vybrané ukázkové téma adiktologického výzkumu dle oblasti zájmu studenta,
závěrečný test znalostí základní pojmů a koncepcí

hodnocení (zkouška): ústní zkouška

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Lenka Šťastná, Ph.D. (09.10.2020)

Odevzdání výzkumného plánu.

Zápočtový test.

Zkouška: ústní zkouška dle sylabu předmětu, prezentací a probíraných témat na výuce.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html