SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Psychotherapy for Addictologists - B03046 (Adiktologie - kombinovaná)
Title: Psychoterapie pro adiktology
Guaranteed by: Department of Addictology First Faculty of Medicine Charles University and General University Hospital in Prague (11-00611)
Faculty: First Faculty of Medicine
Actual: from 2019
Semester: winter
Points: 6
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
summer s.:
Hours per week, examination: winter s.:8/4, C [HS]
summer s.:8/4, C+Ex [HS]
Extent per academic year: 24 [hours]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Explanation: PhDr. Jiří Libra, PhDr. Oswald Schorm
Additional information: http://www.adiktologie.cz
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. MUDr. Kamil Kalina, CSc.
Attributes: Adiktologie navazující kombinovaná
Teoretický předmět
Interchangeability : B02352
Annotation - Czech
Last update: Jana Kolářová (20.01.2020)
Psychoterapeutická práce navazuje na adiktologické poradenství s cílem dosáhnout žádoucí změny v myšlení, prožívání a chování pacientů/klientů. Psychoterapeutická rovina práce je modelována pomocí kazuistik, videomateriálů.
Aim of the course - Czech
Last update: Jana Kolářová (20.01.2020)

Cílem předmětu je podat ucelený přehled základních psychoterapeutických směrů v psychoterapii 20. století, jejich základních teoretických konceptů, postupů, a věnovat se jejich využití v adiktologické terapii.

Descriptors - Czech
Last update: Ing. Vladislava Kohútová (08.10.2018)

Výstupní deskriptory předmětu:

Znalosti:

Student prokazuje hluboké a široké znalosti postupů, metod a přístupů, které se uplatňují ve skupinové psychoterapii uživatelů návykových látek a jinými souvisejícími diagnostickými okruhy. Znalost zahrnuje též pochopení, jak pochopení principů psychoterapie, tak porozumění elementárním složkám psychoterapie jako společnému základu práce řady pomáhajících profesí. Student rozumí účinných faktorům ve skupinové psychoterapii a chápe základní principy skupinového procesu.

Dovednosti:

Za využití hlubokých a širokých znalostí v oblasti speciální psychoterapie - tj. získání porozumění, jak proces skupinové psychoterapie probíhá, dokáže samostatně řešit teoretické i praktické otázky týkající se základních aspektů psychoterapeutické práce ve skupině a komunitě, vypořádat se s rolí a kompetencemi terapeuta a v neposlední řadě také s etickými otázkami. Současně je schopen propojovat poznatky z teoretických znalostí s praktickými příklady a zkušenostmi a získané výsledky správně interpretovat.

Kompetence:

Studenti jsou schopni na své úrovni diskutovat nad prezentovaným kasuistickým materiálem, doplňovat rozbor praktických ilustrací jednotlivých psychoterapeutických přístupů a aplikovat získané znalosti a dovednosti ve vztahu ke svým konkrétním možnostem terapeutické práce. Studenti jsou schopni navrhnout a zdůvodnit psychoterapeutické intervence na konkrétním případu klienta.

Syllabus - Czech
Last update: Jana Kolářová (20.01.2020)

Psychoterapie a poradenství.

Formáty psychoterapie, její účinné faktory, realistická očekávání.

Terapeutický vztah.

Změna v psychoterapii.

Osobnost a etika psychoterapeuta.

Hlavní psychoterapeutické směry a školy - psychoanalýza, existenciální směry, dynamické a psychodynamické psychoterapie, psychoterapie zaměřená na klienta, gestalt terapie, transakční analýza, behaviorální a kognitivně-behaviorální terapie, integrativní terapie, systemický přístup, NLP.

Nejdůležitější aplikace jednotlivých směrů v adiktologii.

Literature - Czech
Last update: Jana Kolářová (13.05.2019)

Povinná literatura:

1.  Kalina, K. (2013). Psychoterapeutické systémy a jejich uplatnění v adiktologii. Praha: Grada Publishing.

2.  Vybíral Z., Roubal J.,eds. (2010). Současná psychoterapie. Praha: Portál.

3.  Prochaska, J., Norcross, J. (1999). Psychoterapeutické systémy, kapitola 2. Praha: Grada Publishing.

4.  Kalina, K. a kol. (2003). Drogy a drogové závislosti - mezioborový přístup. I. a II. díl. Praha: NMC-Úřad vlády ČR. Kapitoly: 6-3:

a.  Miovský M., Bartošíková I.: Možnosti a meze psychoterapie v léčbě závislostí

b.  Miovský M., Bartošíková I., Kalina K.: Terapeutický vztah

c.  Miovský M., Bartošíková I.: Hlavní psychoterapeutické přístupy

5.  Kalina, K. a kol. (2008). Základy klinické adiktologie. Praha: Grada Publishing.

Kapitola 12: Kalina, K., Miovský, M.: Psychoterapie v léčbě závislostí

 

Doporučená literatura:

1.  Vymětal, J. (2003). Úvod do psychoterapie. 2. aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing.

2.   Kirschenbaum H., Henderson V.L. (2016). Rozhovory s Carlem R. Rogersem, Praha: Portál.

3.   Mikota, V. (1995). O ovlivňování duševních chorob. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek.

 

Pokročilá literatura:

1.  Thoma H., Kachele H. (1993). Psychoanalytická praxe, 1. Teorie. Hradec Králové: MACH.

2.  Thoma H., Kachele H. (1996). Psychoanalytická praxe, 2. Praxe. Praha: PALLATA.

Teaching methods - Czech
Last update: Ing. Vladislava Kohútová (08.10.2018)

Organizace a průběh výuky předmětu v kombinované formě:

Přednášky:

Přednáška probíhá jednou za semestr 3 hodiny (v předem daném čase v rozvrhu - v rámci společných výukových bloků kombinovaného studia) a účast na přednášce není povinná. Do přednášky je koncentrován přehled o teoretické části předmětu a jeho hlavních teoretických blocích. Těch je celkem 6 a přednáška má za cíl provést studenty touto strukturou a pomoci jim se v předmětu orientovat tak, aby spolu s domácí přípravou byli schopni zvládnout všechny požadavky.

Semináře:

Semináře probíhají jednou za semestr 3 hodiny a bezprostředně navazují na blok dané přednášky. Doplňují přednášku o interkativní část zaměřenou na praktické zvládnutí přípravy a ukázek, jak s výukovými materiály u dílčích témat pracovat. Účast na semináři je povinná a je sledovaná docházka tvořící součást závěrečného hodnocení. 

Domácí příprava a rozšířené studijní opory:

Pro kombinovanou formu studia je v této zvláštní příloze sylabu připraven přehled a podklady pro domácí práci a přípravu studentů a podklady pro zvládnutí dílčích kroků tak, aby bylo možné naplnit požadavky spojené s absolvováním předmětu. Jedná se především o tyto oblasti:

a) rozšířená doporučená literatura,

b) rozšířené výukové elektronické opory,

c) rozšiřující studijní literatura pro kombinovanou formu studia,

d) domácí úkoly a doporučení pro domácí přípravu.

Rozšířené konzultační hodiny:

Pro snadnější zvládnutí domácí přípravy jsou pedagogové k dispozici ke konzultacím jednak na svém e-mailu a jednak osobně po předem domluveném termínu.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Jiří Libra (29.10.2019)

Požadavky na ukončení/absolvování předmětu:

Jsou shodné s prezenční formou s výjimkou docházky, kde je v případě semináře vyžadována 100% účast (3 hodiny seminář jednou za semestr). V případě nemoci nebo jiné omluvené absence je možné účast na semináři nahradit po dohodě s vyučujícím individuálně zpracovaným tématem v rámci domácí přípravy.

Požadavky k zápočtu:

Docházka na semináře (100% účast na seminářích), možnost kompenzačního úkolu - zpravidla referát z probírané látky.

Požadavky ke zkoušce - student u ústní zkoušky prokáže osvojení faktografie a porozumění předmětu.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Jiří Libra (29.10.2019)

Požadavky na ukončení/absolvování předmětu:

Jsou shodné s prezenční formou s výjimkou docházky, kde je v případě semináře vyžadována 100% účast (3 hodiny seminář jednou za semestr). V případě nemoci nebo jiné omluvené absence je možné účast na semináři nahradit po dohodě s vyučujícím individuálně zpracovaným tématem v rámci domácí přípravy.

Požadavky k zápočtu:

Docházka na semináře (100% účast na seminářích), možnost kompenzačního úkolu - zpravidla referát z probírané látky.

Požadavky ke zkoušce - student u ústní zkoušky prokáže osvojení faktografie a porozumění předmětu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html