SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Final state exam - B02237 (Adiktologie)
Title: Státní závěrečná zkouška
Guaranteed by: Department of Addictology First Faculty of Medicine Charles University and General University Hospital in Prague (11-00611)
Faculty: First Faculty of Medicine
Actual: from 2019
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, STEX [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Explanation: Ing. Vendula Běláčková
Note: prefer medical statement
enabled for web enrollment
Guarantor: prof. PhDr. Michal Miovský, Ph.D.
Comes under: SZ NADI18
Attributes: Adiktologie navazující
Adiktologie navazující kombinovaná
Teoretický předmět
Order Course title
Topic 1 (TO1)
1 Nástroje a mechanismy zajišťování kvality péče
2 Modely uplatňující se v doporučených postupech v adiktologii, „evidence-based“ přístup
3 Předléčebné intervence – principy a přístupy
4 Předléčebné intervence – kritéria a průkazy účinnosti
5 Léčba závislostí – principy a přístupy
6 Léčba závislostí – kritéria a průkazy účinnosti
7 Doporučené postupy u vybraných typů klientů (náhodný výběr ze 6 modelových případů)
8 Psychosociální intervence v ambulantní, ústavní/rezidenční léčbě a po skončení základní léčby (následná péče, tzv. post-následná péče, svépomoc)
9 Vztahy metod a složek péče k „jádru závislostního systému“
10 Klienti v jednotlivých složkách systému péče; odlišnosti v léčebných přístupech k uživatelům legálních a nelegálních drog
Aim of the course - Czech
Last update: Zdenka Hoznauerová (29.10.2019)

Student před komisí uspokojivě zodpoví na vylosované otázky z oboru adiktologie.

Průběh SZZK:

Student si vytáhne 3 otázky, každou z jednoho okruhu, a má zhruba 15-20 minut na přípravu.

Zatímco jeden student se připravuje, druhý student prezentuje svoji práci a zodpovídá zkušební otázky.

 

Při přípravě ústních závěrečných zkoušek mají studenti k dispozici:

Trestní předpisy 2014 (ÚZ č. 1006)

Nový Občanský zákoník 2014 (ÚZ 900)

Zdravotní služby (ÚZ č. 1044)

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: Zdenka Hoznauerová (29.10.2019)

 

 

NAVAZUJÍCÍ MAGISTERSKÉ STUDIUM ADIKTOLOGIE

OKRUHY OTÁZEK KE STÁTNÍM ZÁVĚREČNÝM ZKOUŠKÁM 

celkem 97 otázek

 

Postup:

Student si vylosuje celkem 3 otázky:

1 otázku z okruhu 1

1 otázku z okruhu 2

pak losuje mezi okruhem 3 a 4 a losuje dále 1 otázku z daného okruhu

 

 

 

Okruh 1 – celkem 25 otázek

 

 

Vybrané kapitoly klinické adiktologie 1, 2– 15 otázek

 

1. Nástroje a mechanismy zajišťování kvality péče

2. Modely uplatňující se v doporučených postupech v adiktologii, „evidence-based“ přístup

3. Předléčebné intervence – principy a přístupy

4. Předléčebné intervence – kritéria a průkazy účinnosti

5. Léčba závislostí – principy a přístupy

6. Léčba závislostí – kritéria a průkazy účinnosti

7. Doporučené postupy u vybraných typů klientů (náhodný výběr ze 6 modelových případů)

8. Psychosociální intervence v ambulantní, ústavní/rezidenční léčbě a po skončení základní léčby (následná péče, tzv. post-následná péče, svépomoc)

9. Vztahy metod a složek péče k „jádru závislostního systému“

10. Klienti v jednotlivých složkách systému péče; odlišnosti v léčebných přístupech k uživatelům legálních a nelegálních drog

11. Indikátory procesu a výstupu

12. Diagnostické rozměry MKN 10 a jejich použití v adiktologii

13. Případové matrice a jejich použití v adiktologii, léčebný plán pro jednotlivce
a zařízení

14. Postupy v emergentní adiktologii (zvládání akutní intoxikace a odvykacího syndromu)

15. Psychotropní látky, psychofarmaka a jejich použití v adiktologii

 

 

Duševní zdraví 1, 2 – 10 otázek

 

16. Pojem a kritéria duševního zdraví

17. Historický vývoj pohledu na duševní nemoci

18. Současné pojetí duševních nemocí, bio-psycho-sociální model

19 Léčebné postupy u vybraných poruch duševního zdraví mimo oblast adiktologie (schizofrenní psychózy, deprese, poruchy příjmu potravy)

20. Systém péče pro klienty s poruchami duševního zdraví mimo oblast adiktologie 

21. Instituce a jejich chování k lidem

22. Stigma a stigmatizace

23. Komunitní péče – metody, postavení a zapojování klientů

24. Deinstitucionalizace – principy, procesy, rizika

25. Lidská práva a systémy péče

 

 

Okruh 2 – celkem 30 otázek

 

 

Veřejné zdraví a zdravotnictví 1, 2 – 10 otázek

 

1. Public health jako vědní disciplína a praktická činnost

2. Zdraví a jeho determinanty

3. Zdravotní stav obyvatelstva České republiky v mezinárodním srovnání

4. Financování a úhrady péče o zdraví

5. Právní rámec péče o zdraví

6. Podpora zdraví

7. Zdraví skupin ohrožených sociálním vyloučením

8. Rizikové faktory – legální a nelegální návykové látky

9. Stárnutí z pohledu veřejného zdraví

10. Mezinárodní spolupráce v oblasti veřejného zdraví

 

Case management 1, 2 – 10 otázek

 

11. Důvody pro zavádění case managementu (rozvoj komunitních služeb v oblasti duševního zdraví, nízká koordinovanost péče, potřeba zacílení služeb, návaznosti služeb, situace těžkých pacientů, ekonomické důvody)

12. Popis modelů asertivní komunitní léčby – základní znaky a úkoly, vhodné cílové skupiny, praktický způsob fungování, příklady

13. Popis modelů intenzivního case managementu – základní znaky a úkoly, vhodné cílové skupiny, praktický způsob fungování, příklady

14. Základní společné znaky efektivních modelů služeb využívajících case managementu – závěry srovnávacích studií

15. Využití case managementu v adiktologických službách v zahraničí, case management a jeho možnosti v síti adiktologických služeb v ČR

16. Vymezení pojmu diagnostika, psychodiagnostika (diagnostická činnost – znaky, diagnóza, klinické diagnostické postupy, testové postupy, zásady práce s diagnostickými metodami, průběh a proces vyšetření, základní vlastnosti testů – objektivita, standardizace, reliabilita, validita)

17. Klinické diagnostické metody (pozorování, rozhovor, anamnéza, analýza spontánních produktů)

18. Výkonové testy (testy inteligence, testy speciálních schopností)

19. Testy osobnosti (projektivní, objektivní, dotazníky)

20. Diagnostické metody zaměřené na užívání/uživatele drog

 

Metodologie výzkumu v adiktologii 1, 2 – 10 otázek

 

21. Charakteristika a základní rámec kvantitativního a kvalitativního přístupu

22. Typy výzkumných plánů

23. Výzkum a jeho etapy

24. Měření v sociálních vědách

25. Metody výběru výzkumného souboru (pravděpodobnostní, nepravděpodobnostní)

26. Validita a reliabilita, metody kontroly validity dat

27. Metody získávání dat

28. Metody zpracování a analýzy kvantitativních a kvalitativních dat

29. Etická pravidla adiktologického výzkumu

30. Monitorování užívání drog v ČR a metody a strategie využívané k tomuto účelu (epidemiologické indikátory)

 

 

Okruh 3 – celkem 18 otázek

 

 

Právo, kriminologie – 7 otázek

 

1. Právní aspekty poskytování adiktologických služeb s důrazem na problematiku povinnosti mlčenlivosti zdravotníků

2. Nedobrovolná léčba  uživatele návykových látek (přehled právní úpravy pro různé druhy nedobrovolné léčby, práva a povinnosti klienta a adiktologického/jiného zdravotnického zařízení v souvislosti s nedobrovolnouléčbou, rozhodovací činnost soudů v oblasti nedobrovolnéléčby)

3. Problematika zásahů do svéprávnosti  uživatele návykových látek (následky omezení svéprávnosti, role adiktologických služeb v řízení před soudem, možnosti klienta v souvislosti s řízením)

4. Drogy a kriminalita (pojem, členění, aktuální stav drogové kriminality v ČR a EU, indikátory intervencí potlačujících nabídku nelegálních drog v ČR)

5. Alkohol a kriminalita (pojem, členění, aktuální stav kriminality související s alkoholem v ČR a EU)

6. Uživatel drog jako pachatel drogového trestného činu (fáze trestního řízení včetně řízení v souvislosti s mimořádnými opravnými prostředky a ústavní stížností, role adiktologických pracovníků v trestním řízení a jejich možnosti) 

7. Výkon trestních sankcí u uživatelů drog (druhy trestních sankcí pro mladistvé
i dospělé pachatele, jejich charakteristika a vhodnost ve vztahu k uživatelům drog, problematika výkonu trestních sankcí s důrazem na výkon probačního dohledu
a výkon nepodmíněného trestu odnětí svobody)

 

Sociologie a sociální práce (Teorie sociální práce a politiky, Sociologie
a sociální psychologie) – 6 otázek

 

8. Adiktologická problematika v perspektivě různých sociologických paradigmat (konsensuální teorie, teorie konfliktu, interpretativní sociologie)

9. Různá pojetí normality a jejich konsekvence v chápání adiktologické problematiky

10. Vztah sociální politiky a sociální práce

11. Obory sociální politiky (cíl, principy, nástroje, funkce sociální politiky)

12. Východiska sociální práce jako profesionální aktivity (cíl sociální práce, paradigmata, dilemata sociální práce v kontextu jejího vývoje)

13. Komunitní práce (definice, východiska, cíle, cílové skupiny, proces komunitní práce, postavení a dovednosti komunitního pracovníka)

 

Veřejnozdravotní intervence v praxi 1, 2 – 5 otázek

 

14. Organizace uživatelů drog

15. Testování infekčních chorob u PUD, rapid testy, pretestové, testové a posttestové poradenství při screeningovém testování infekčních chorob

16. Systém péče o HIV pozitivní v ČR, Národní referenční laboratoř pro HIV/AIDS, AIDS centra

17. Problematika virových hepatitid

18. Hodnocení účinnosti harm reduction programů

 

 

Okruh 4 – celkem 24 otázek

 

 

Psychoterapie obecná a speciální – 6 otázek

 

1. Účinné faktory psychoterapie a jejich význam v adiktologii

2. Psychoterapeutické teorie jako východiska pro léčbu závislostí

3. Psychodynamické přístupy a jejich aplikace v adiktologii, fokální terapie

4. Behaviorální a kognitivně behaviorální přístupy a jejich aplikace v adiktologii

5. Změna, motivace, terapie podporující motivaci

6. Skupinová dynamika a skupinová terapie v adiktologii

 

Rodinná terapie + Supervize – 8 otázek

 

7. Proč právě rodinná terapie? (Rizikové a protektivní faktory v rodině ve vztahu
k užívání návykových látek)

8. Diagnostické nástroje pro zmapování situace v rodině (třígenerační genogram – mapa rodiny, časová osa rodiny) a jejich využití v poradenské práci

9. Metoda 5 kroků – poradenství pro členy rodiny člověka škodlivě užívajícího návykové látky

10. Supervize – základní vymezení čím je, hlavní principy práce, úkoly, funkce, účel

11. Formy supervize (manažerská, osobní, klinická – individuální, týmová, inter-skupinová úroveň, úroveň celé organizace – interní, externí apod.)

12. Základní položky supervizní situace – supervizní kontrakt, vztah, posouzení, plánování postupu, teorie, přenos-protipřenos-paralelní proces), etické, profesionální, praktické položky

13. Proces supervize – např. model cyklický (Wosketová, Page), stadia vývoje praktika (Skovholt, Ronnestad)

14. Supervize v adiktologických službách – aplikace v praxi

 

Kasuistický seminář 1, 2 – 5 otázek

 

15. Rozměry vedení a rozboru případové práce: vztah, hranice a bezpečí, výchova, etika, existenciální faktory

16. Možnosti využití kvalitativních výzkumných metod v případové práci

17. Tematická, ohnisková a komunikační analýza

18. Narativní přístupy

19. Balintovská skupina – význam a struktura

 

Vývojová psychopatologie a Aplikovaná vývojová psychopatologie – 5 otázek

 

20. Základy psychoanalytické diagnostiky, vývojová úroveň osobnostní organizace, osobnostní organizace

21. Strukturální přístup k vývoji a strukturální model vývojové psychopatologie (Hartmann, Erikson, Spitz, Jacobsonová)

22. Vývojový model Anny Freudové a Margarety Mahlerové a jejich názory na vývojovou psychopatologii

23. Kleinovsko-bionovský vývojový model a modely psychopatologie

24. Zážitková pedagogika (charakteristika, náplň), její místo v léčbě závislého chování, výhody a limity jejího začlenění do plánu léčby

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html