|
|
|
||
Last update: Mgr. Barbara Janíková (04.02.2013)
|
|
||
Last update: Mgr. Barbara Janíková (04.02.2013)
Cílem výuky předmětu Probace a mediace je studentům představit oblast probace a mediace jak prakticky, tak i v širším historicko-teoretickém záběru. Cílem výuky je představit Probační a mediační službu ČR, její strukturu, činnosti, metody a principy práce, rámec a možnosti spolupráce PMS s OČTŘ, s adiktologickými službami. Studenti budou seznámeni se systémem odklonů a alternativních trestů v ČR. Dalším z cílů předmětu je akcentovat cílovou skupinu klientů PMS, kteří užívají NL, která se v řadě případů prolíná s cílovou skupinou adiktologických služeb a zaměřit se nutnost specifického a multidisciplinárního přístupu k práci s tímto typem klientely. |
|
||
Last update: Mgr. Barbara Janíková (04.02.2013)
Znalosti: Student prokazuje základní znalosti v oblasti probace, mediace, retributivní a restorativní justice. Znalosti zahrnují také základní přehled o PMS, její organizační struktuře, zaměstnancích a základních činnostech PMS a metodách práce probačních pracovníků. Znalosti studenta dále zahrnují základní přehled o odklonech a alternativních trestech a způsobech jejich realizace v praxi. Znalosti studenta též zahrnují základní rámec a možnosti spolupráce PMS a adiktologických služeb. Znalosti studenta jsou obohaceny také v oblasti práce s uživateli NL, kteří již jsou nebo se potenciálně mohou stát klienty PMS. Dovednosti: Za využití získaných znalostí jsou studenti schopni rozlišit trestně právní intervence dle toho, zda spadají do oblasti retributivní nebo restorativní justice. Na základě získaných znalostí jsou dále studenti schopni samostatně diskutovat a argumentovat o smyslu a užití odklonů a alternativních trestů. Studenti prokazují znalost systému odklonů a alternativních trestů v ČR a specifika jejich výkonu. Studenti jsou schopni diagnostikovat a kategorizovat cílovou skupinu klientů PMS dle adiktologických specifik, a dále diagnostikovat mezi klienty adiktologických služeb ty klienty, kteří již jsou nebo se potenciálně mohou stát klienty PMS a navrhnout vhodné intervence pro tento typ klientely. Kompetence: Studenti jsou vybaveni pro samostatnou práci s klienty adiktologických služeb, jsou schopni diagnostikovat problém klienta v trestně právní oblasti a podpořit klienta v jeho řešení. Předmět Probace a mediace vybavuje studenty kompetencemi v oblasti kvalifikované spolupráce s pracovníky Probační a mediační služby ČR. |
|
||
Last update: Mgr. Barbara Janíková (04.02.2013)
Tematický blok I. Název: Terminologie, historický vývoj, restorativní/retributivní justice, PMS ČR Tematický blok II. Název: Drogová kriminalita a typy jejího dělení. Typologie pachatelů drogové kriminality, statistickí vyhodnocení - PMS ČR, drogová kriminalita ČR, zahraničí Tematický blok III. Název: Principy práce s nedobrovolnou klientelou, hlavní činnosti PMS, probační dohled, obecně prospěšné práce Tematický blok IV. Název: Mediace |
|
||
Last update: Mgr. Barbara Janíková (04.02.2013)
Povinná literatura: Štern, P., Ouředníčková, L., Doubravová, D. (eds.) (2010): Probace a mediace. Možnosti řešení trestných činů, Portál, Praha. Müllerová, P. (2008): Uživatelé drog v konfliktu se zákonem, s.275 - 290. In: Kalina, K. a kol.: Základy klinické adiktologie, Grada Publishing, Praha. Doporučená rozšiřující literatura: Müllerová, P. (2003): Klienti v konfliktu se zákonem. In: Kalina, K. a kol.: Drogy a drogové závislosti - mezioborový přístup. Kapitola 9/5. Praha: NMC/Úřad vlády ČR. Drug Interventions in the Criminal Justice System, guidance material (2000). London: Drugs Prevention Advisory Service, Home Office. Kalina, K. (2000). Kvalita a účinnost v prevenci a léčbě drogových závislostí. Praha: Inverze/ SANANIM. Masters, R. E. (2004). Counselling Criminal Justice Offenders. Pp. 84-88. Thousand Oaks, California: Sage Publications. Sotolář, A., Púry, F., Šámal, P. (2000). Alternativní řešení trestních věcí v praxi. Praha: C. H. Beck. Trotter, Ch. (2006). Working with Involuntary Clients. A guide to practice. Crows Nest, Australia: Allen&Unwin. www.pmscz.cz - webové stránky Probační a mediační služby ČR Studijní opory: Letáky PMS - mediace, mladiství, probační dohled, parole, OPP, trest domácího vězení, oběti trestné činnosti (viz přiložené soubory) |
|
||
Last update: Mgr. Barbara Janíková (18.02.2013)
O pory formou PDF souborů: |
|
||
Last update: Mgr. Barbara Janíková (04.02.2013)
Přednášky: Přednáška probíhá v předem daném čase v rozvrhu - v rámci společných výukových bloků kombinovaného studia a účast na přednášce není povinná. Základem přednášek je interaktivní výklad základních pojmů, použití relevantních podkladů ve formě kazuistik, situací, a příkladů z ČR i zahraničí. V rámci přednášek je kladen důraz na porozumění probíraným odborným pojmům, se kterými se studenti kombinovaného studia seznámili v rámci domácí přípravy četbou odborné literatury. Každý přednáškový blok končí prostorem pro otázky studentů. Semináře: Seminář probíhá dle rozvrhu - v rámci společných výukových bloků kombinovaného studia a účast je povinná. Docházka je hodnocena dle pravidel instituce a tvoří součást závěrečného hodnocení. Seminář je věnován primárně diskusím a kritickému čtení textů. Domácí příprava a rozšířené studijní opory: Pro kombinovanou formu studia je v každém roce, ve kterém se předmět vyučuje připraven přehled a podklady pro domácí práci a přípravu studentů, podrobný itinerář předmětu, podmínky ukončení a seznam textů k semináři. Tento materiál bude pro studenty umístěn minimálně týden před započetím výuky v daném semestru v e-prostoru. Rozšířené konzultační hodiny: Pro snadnější zvládnutí domácí přípravy je pedagog k dispozici ke konzultacím nejen ve svých konzultačních hodinách, ale konzultace probíhají i v rámci e-mailové pošty, doba odpovědi je vždy do jednoho týdne od odeslání (výjimky - služební cesty nebo dovolená pedagoga jsou studentům sděleny v rámci ustálených pravidel komunikace se studenty). Další možností konzultace je přímo před přednáškou, seminářem.
|
|
||
Last update: Mgr. Barbara Janíková (04.02.2013)
Účast na semináři Kazuistika - práce s modelovým případem (práce ve skupině) - při nesplnění požadované účasti na semináři- písemný test |