SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Primary prevention programmes in practice - B02032 (Adiktologie - kombinovaná)
Title: Primárně preventivní programy v praxi
Guaranteed by: Department of Addictology First Faculty of Medicine Charles University and General University Hospital in Prague (11-00611)
Faculty: First Faculty of Medicine
Actual: from 2021
Semester: winter
Points: 2
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:8/0, C [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Explanation: Mgr. Helena Fialová
Additional information: http://www.adiktologie.cz
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Helena Horálek
Attributes: Adiktologie-kombinovaná
Teoretický předmět
Pre-requisite : B01983, B01988, B02021
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. (20.05.2019)
Základní typy preventivních programů v praxi v ČR. Různé modely uplatňované v praxi. Předmět zahrnuje seznámení s praktickým způsobem realizace programů.
Aim of the course - Czech
Last update: DSVOBOD (23.04.2010)

Cílem předmětu je seznámit se s primárně preventivními programy realizovanými v praxi.

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Helena Horálek (07.05.2021)

Výstupy

Přehled obsahu / procesu, představení studentů a učitele, vyjasnění očekávání, představení materiálů
Jaký je problém, epidemiologie užívání návykových látek
Jazyk prevence - terminologie
Standardy Školské prevence ČR, Mezinárodní standardy UNODC, EQUS a EDPQS (Evropské Standardy kvality drogové prevence)
Prevence ve školách, Prevence na pracovišti, Prevence v rodině
Environmnetální prevence, Prevence v médiích, Prevence v komunitě
Obhajoba prevence založené na důkazech
Evaluace a monitoring

Znalosti

Studenti jsou schopni:

  • představit základní definice, pojmy, teorie a typy intervencí prevence
  • používat základní terminologii a vysvětlit její význam
  • vysvětlit důležité součásti a prvky různých typů prevence
  • popsat roli a používat odborné standardy v prevenci (tj. Mezinárodní, evropské a české standardy kvality drogové prevence)

 

Dovednosti

Studenti jsou schopni:

  • představit definici a roli prevence a preventivního pracovníka
  • diskutovat a kriticky reflektovat implementaci účinných preventivních programů
  • identifikovat principy a klíčové komponenty, kterými se řídí efektivní intervence
  • argumentovat etickými přístupy založenými na etických principech
  • ilustrují, jak se zapojit a zasáhnout v různých prostředích, včetně médií a advokacie v oblasti prevence
  • předložit argumenty důležité k popisu složek a prvků hodnocení a monitorování
  • popsat, jak vybudovat účinné systémy prevence pomocí intervencí založených na důkazech

Kompetence

Po úspěšném absolvování podmínek kurzu je student schopen kriticky reflektovat stávající a plánované činnosti v oblasti prevence. Studenti jsou schopni vyhledávat, pracovat a kriticky reflektovat dostupné zdroje informací.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. (20.05.2019)

Úvod do předmětu
Zopakovat látku z předcházejícího předmětu.
Očekávání, názory, potřeby k tématu. Zadání seminárního úkolu.
Pojetí PP pracovníka
Workshop na téma identita PP pracovníka. 
Workshop na téma můj postoj k PP.
Cíle, strategie, zásady, standardy PP pohledem z praxe.
Přehled preventivních strategií 
Preventivní strategie na celonárodní úrovni
Preventivní strategie v podmínkách školního prostředí pohledem z praxe. 
Systémy a programy v ČR Anotace 
Prezentace programů - komplexní,kombinované,komunitní
Prezentace programů PP jiných rezortů než MŠMT
Poradenské centrum Brno 
Prezentace preventivní strategie a programů - napříč typy rizikového chování
( Zipyho a Jablíkovi kamarádi, Kočičí zahrada, Unpluged, Boys and Girls plus, EUDAP, vedení třídnických hodin, Prevence syndromů vyhoření apod.)
Praktické ukázky lekcí i s nácvikem. Techniky pro práci s dětskou skupinou.


Shrnutí průběhu předmětu, prezentace seminárního úkolu. 

Literature - Czech
Last update: DSVOBOD (23.04.2010)

Doporučená rozšiřující literatura a studijní materiály:

Metodika Peer programů: Poradenské centrum, Brno, 2006

Metodika drogové prevence pro MŠ a 1.stupeň ZŠ, D.Nováková, Institut Filia, Metodika práce s dětmi v oblasti prevence soc.pat. jevů: Poradenské centrum, Brno, 2000.

Příručka o efektivní školní drogové prevenci: Jak ve škole vytvořit zdravější prostředí, Sananim 2005

Projekty: Spirála

Malá policejní akademie

Dokážu to

Ajaxův zápisník

Linka Bezpečí

Rozhodni se?Příručka pro život bez drog, SZÚ, Národní program zdraví, 1996

Sám sebou 1-4 díl, Zdena Kašparová, Tomáš Houška a kol., 1996

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. (20.05.2019)

Úvod do předmětu
Zopakovat látku z předcházejícího předmětu.
Očekávání, názory, potřeby k tématu. Zadání seminárního úkolu.
Pojetí PP pracovníka
Workshop na téma identita PP pracovníka. 
Workshop na téma můj postoj k PP.
Cíle, strategie, zásady, standardy PP pohledem z praxe.
Přehled preventivních strategií 
Preventivní strategie na celonárodní úrovni
Preventivní strategie v podmínkách školního prostředí pohledem z praxe. 
Systémy a programy v ČR Anotace 
Prezentace programů - komplexní,kombinované,komunitní
Prezentace programů PP jiných rezortů než MŠMT
Poradenské centrum Brno 
Prezentace preventivní strategie a programů - napříč typy rizikového chování
( Zipyho a Jablíkovi kamarádi, Kočičí zahrada, Unpluged, Boys and Girls plus, EUDAP, vedení třídnických hodin, Prevence syndromů vyhoření apod.)
Praktické ukázky lekcí i s nácvikem. Techniky pro práci s dětskou skupinou.


Shrnutí průběhu předmětu, prezentace seminárního úkolu. 

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Jiří Libra (29.10.2019)

Požadavky ke zkoušce a k zápočtu:

Účast na seminářích aspoň 80%, praktické užití techniky práce se třídou, prezentace seminárního úkolu.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. (20.05.2019)

Požadavky ke zkoušce a k zápočtu:

Účast na seminářích aspoň 80%, praktické užití techniky práce se třídou, prezentace seminárního úkolu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html